Gå til innhold

FreeSync er AMDs svar på G-Sync


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slitsomt med denne konkuransen. Hadde vært kjekt om verden var slik at folk utviklet og lagde ting av andre grunner enn økonomiske, og at det sterkeste insentivet var å lage gode løsninger som alle kunne benytte. Helt urealistisk selvsagt, men det er en morsom tanke. :p

 

Hvordan tror du viljen til innovasjon være i dette markedet du beskriver?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er da hvilken løsning som har best støtte hos skjermprodusentene? Nvidia G-sync er åpenbart begrenset til de som har kjøpt Nvidias brikke, mens AMDs FreeSync er åpenbart begrenset til de som støtter VSYNC i VESA-standarden.

 

Hvordan tror du viljen til innovasjon være i dette markedet du beskriver?

Eller rettere sagt hvilke motivasjonsfaktorer som driver innovasjonen? Profitt eller det å være først ute med noe og høste ære og anseelse for det. Du bør også se litt på kostnadene ved innovasjon, som til til slutt alltid dekkes av kundene. Hva er billigst for den totale kundemassen om hver av de X antall konkurrentene må:

 

A. finne opp kruttet til sammen X ganger, eller

B. finne opp kruttet til sammen én gang?

Endret av TSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget synd for oss konsumenter at dette har blitt på denne måten. Burde jo vært mulig for alle parter og finne en god løsning for dette problemet. Nvidia sin løsning er meget god men er kostbar mens AMD sin løsning burde vært standard som jeg forstår det?

Lenke til kommentar

Hvis variabel VBLANK er en del av VESA standarden som vi har hatt lenge så lenge og alle grensesnittene skal kunne ha, er det kanskje et godt spørsmål hvorfor vi ikke dette lenge allerede... (og hvorfor NVIDIA bruker proprietær HW for å få det til...)

Ingen har implementert variabel VBLANK, i desktop-skjermer.

 

Dette kommer dog i DisplayPort 1.3, men den standarden ratifiseres ikke før senere i år, så da er det nok først realistisk med skjermer som støtter i slutten av 2014.

 

Nvidia laget en løsning (dog properitær) som fungerer nå.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

hovedforsjellen mellom hvordan AMD og Nvidia driver de siste årene er at AMD lager åpene og gratise ting, mens Nvidia lager ting som er lukkede og koster penger....

Mandle-gratis og åpen kildekode

Freesync-gratis og åpen kildekode

G-sync-koster penger og har lukket kildekode hvis jeg ikke husker feil.

er noen eksempler og hvis Nvidia kommer med noe Mandle lignende kommer det helt sansynelig til å være lukket og kansje koste penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

VESA's VBLANK timings standard kom i 2002. (Det er 12 år siden :hm: ...). AMD har hatt støtte for dette i HW siden 6000 serien, men manglet støtte i drivere.

 

Noen saker er visst treige ut av startgropa...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

hovedforsjellen mellom hvordan AMD og Nvidia driver de siste årene er at AMD lager åpene og gratise ting, mens Nvidia lager ting som er lukkede og koster penger....

Mandle-gratis og åpen kildekode

Nope, Mantle (som det heter) er i overskuelig fremtid lukket og properitært. AMD har dog åpnet for at det kan bli åpent "en gang i fremtiden".

Lenke til kommentar

 

Slitsomt med denne konkuransen. Hadde vært kjekt om verden var slik at folk utviklet og lagde ting av andre grunner enn økonomiske, og at det sterkeste insentivet var å lage gode løsninger som alle kunne benytte. Helt urealistisk selvsagt, men det er en morsom tanke. :p

 

Hvordan tror du viljen til innovasjon være i dette markedet du beskriver?

Hvis verden var slik at det største man kunne oppleve som menneske var å lage noe nytt og dele det med andre, så vil jeg tro at viljen til innovasjon også hadde vært veldig stor. Dessverre er det ikke slik. Økonomisk fortjeneste råder verden. Viljen til innovasjon er stor, men vi ender opp med lukkede løsninger for å maksimere inntekten til et individ/gruppe/bedrift.

 

Det er selvsagt supert for individet at det er slik, men for teknologiutviklingen og menneskearten som helhet, så mener jeg det er lite effektivt at man kan ha monopol på teknologi og forskning. Dette er selvsagt ikke et argument for at ting skal gjøres annerledes, for mennesker er slik mennesker er. Det jeg beskriver er bare en ønskedrøm som kun hadde fungert i en verden som ikke eksisterer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hovedforsjellen mellom hvordan AMD og Nvidia driver de siste årene er at AMD lager åpene og gratise ting, mens Nvidia lager ting som er lukkede og koster penger....

Mandle-gratis og åpen kildekode

Freesync-gratis og åpen kildekode

G-sync-koster penger og har lukket kildekode hvis jeg ikke husker feil.

er noen eksempler og hvis Nvidia kommer med noe Mandle lignende kommer det helt sansynelig til å være lukket og kansje koste penger.

 

er jo kansje fordi det amd kommer med er langt i fra så bra som nvidia kommer med. amd hermer etter nvidia, lager en dårligere løsning og prøver å få skryt for at det er "åpent"

 

for min del hjelper det ikke at det er "åpent" når det suger,.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nvidia kan jo gjerne si at sin løsning er bedre, men jeg tror litt verre og åpen og billigere vinner i det lange løp.

 

AtW

 

Enig. Jeg kommer ikke til å kaste penger på Nvidias G-sync. Det tar seg alt for godt betalt for noe jeg ikke opplever som et problem. Hvis det var gratis derimot...

Lenke til kommentar

 

hovedforsjellen mellom hvordan AMD og Nvidia driver de siste årene er at AMD lager åpene og gratise ting, mens Nvidia lager ting som er lukkede og koster penger....

Mandle-gratis og åpen kildekode

Freesync-gratis og åpen kildekode

G-sync-koster penger og har lukket kildekode hvis jeg ikke husker feil.

er noen eksempler og hvis Nvidia kommer med noe Mandle lignende kommer det helt sansynelig til å være lukket og kansje koste penger.

 

er jo kansje fordi det amd kommer med er langt i fra så bra som nvidia kommer med. amd hermer etter nvidia, lager en dårligere løsning og prøver å få skryt for at det er "åpent"

 

for min del hjelper det ikke at det er "åpent" når det suger,.

Om det i all hovedsak løser problemet, og kan implementeres i alle skjermer til liten eller ingen kost (firmware update), så er det langt å foretrekke enn noe som fysisk må inn på moderkortet til skjermen og gjør den en god del dyrere i innkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...