Gå til innhold

Nikon har et nytt D4 i ermet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fullformatskameraet kan skilte med 16.4 megapiksler og ISO-ytelser som er utvidbart opp til svimlende 204 800 ISO.

Maks ISO-verdi sier ikke noe om ISO-ytelsen. Med ytelsen forstås hvor mye korn man får på en gitt ISO. F.eks kan man si at ISO-ytelsen til D4 er bedre enn ISO-ytelsen til D3 fordi D4 gir mindre støy på ISO 6400 enn D3 gjorde. Men ser man på maks ISO så økte den fra 25 600 i D3 til 204 800 i D4. Høyeste ISO på D4 har mye dårligere ytelse (mer støy) enn D3 hadde på sin høyeste ISO-verdi.

 

I tillegg er kameraet bygget som en liten tank. Bare se hva forgjenger Nikon D3 tålte av vann, søle og juling.

Propantank, septiktank eller mener du stridsvogn? Forøvrig heter D4s sin forgjenger D4.

 

JapanPhoto har lagt ut D4s til forhåndsbestilling. For dere med sjokkskader: Legg merke til den lille teksten ang. pris.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I en svært knapp pressemelding opplyses det at Nikon D4S HD vil få en ny bildeprosessor og raskere autofokus, og flere detaljer er det rett og slett ikke å hente.

Dette er nesten på grensen til og bli kalt konseptkamera, spørsmålet er om kameraet fortsatt bare er på tegnebordet eller om Nikon faktisk har en fungerende D4s til testing. Litt rart at Nikon ikke gir ut spesifikasjonene hvis kameraet er funksjonelt, jeg tror det tar flere måneder før vi ser D4s i butikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nesten på grensen til og bli kalt konseptkamera, spørsmålet er om kameraet fortsatt bare er på tegnebordet eller om Nikon faktisk har en fungerende D4s til testing. Litt rart at Nikon ikke gir ut spesifikasjonene hvis kameraet er funksjonelt, jeg tror det tar flere måneder før vi ser D4s i butikkene.

 

Når er kommende OL ? NPS ligaen har det innen den tid bankers.

Lenke til kommentar

F.eks kan man si at ISO-ytelsen til D4 er bedre enn ISO-ytelsen til D4 fordi D4 gir mindre støy på ISO 6400 enn D3 gjorde.

D4 nr 2 = D3?

 

Håper norske fotografer får fingrene sine i dette her til høsten. Skal på tur med noen da. Ikke noe for meg, men er jo alltid litt artig å se med fingrene på slike godsaker :-)

Lenke til kommentar

Må man leie inn en Sherpa for å bære med seg dette kameraet ? :-)

Neppe.

 

Det er antagelig ikke noe større eller tyngre enn andre kamera i denne kategorien som har vært i markedet en årrekke. Hittil har jeg verken hørt om, eller sett noen, som har hatt egne bærere for sine kamera, og jeg tror ikke vi få se noen med dette kamera heller.

Lenke til kommentar

Kan vi da håper på en oppfølger til D700?

Når Nikon lanserte D3s så flyttet vel de D3 "innmaten" over til D700?

Det hadde vært veldig bra med et kompakt FX hus med sensoren til D4, kjapp autofokus og brukbar skuddtakt..

D700 kom lenge før D3s. D3 og D700 ble også solgt paralelt i lang tid. Omtrent som D4 og D800 er i salg samtidig til ulike markedssegmenter.

 

Ellers så er det vel det allerede lanserte Nikon Df du etterlyser. Det har samme sensor som D4.

Lenke til kommentar

Denne type drog av ett kamerahus blir nok etterhvert kun en kuriositet da mindre systemer gradvis vil ta over.

Proffhus er en kuriositet, og lever helt greit i den nisjen. De kommer nok til å beholde sin nåværende markedsandel ganske lenge, all den tid det er begrenset hvor kompakt man kan gjøre et kamera og fremdeles gjøre det robust nok og samtidig ha muligheten til å samle inn tilstrekkelig med lys.

 

Hvor mange har egentlig bruk for ett så tungt og bombesikkert hus ?

Profesjonelle sports- og actionfotografer. Krigskorrespondenter. Andre som tjener penger på å ta bilder i omgivelser som vil ta livet av et mindre solidt bygget hus.

 

Du tenker utfra en forbrukers ståsted. Hvis du mener D#-serien til Nikon eller 1D-serien til Canon er for store, så er det neppe kameraet for deg, men det betyr ikke at det ikke finnes en kundegruppe for dem.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne type drog av ett kamerahus blir nok etterhvert kun en kuriositet da mindre systemer gradvis vil ta over.

 

Hvor mange har egentlig bruk for ett så tungt og bombesikkert hus ?

Tviler på det, det er bare å se på skogen av fotografer ved f.eks internasjonale idrettsgreier ol og hva de bruker.

 

Og når man bruker lange tunge objektiver er det godt å ha en motvekt for å holde balansen. Mange mediahus og proffe har sikkert og bundet opp mye kapital i objektiver og tilleggsutstyr. I tillegg kommer nok svært gode og verdensdekkende serviceavtaler.

 

Det er nok summen av mange momenter som gjør deres valg, og jeg tipper at vekt og størrelse ikke er særlig høyt på lista, om det er der i det hele tatt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Neppe.

 

Det er antagelig ikke noe større eller tyngre enn andre kamera i denne kategorien som har vært i markedet en årrekke. Hittil har jeg verken hørt om, eller sett noen, som har hatt egne bærere for sine kamera, og jeg tror ikke vi få se noen med dette kamera heller.

 

Det var en spøl altså :)

 

Dette blir sikkert et formidabelt kamera

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Glade amatører med for mye penger.

Spørsmålet gjaldt hvem som har bruk for det, ikke hvem som kommer til å kjøpe det :p

 

Det finnes mange mennesker der ute som kjøper stor firehjulstrekker fordi de har mye penger og liten penis, og bare bruker den til å pendle til jobb i byen. Men det finnes også en del mennesker i dette ulendte landet vårt som har et legitimt behov for å frakte verktøy og materialer på humpete skogsveier.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Proffhus er en kuriositet, og lever helt greit i den nisjen. De kommer nok til å beholde sin nåværende markedsandel ganske lenge, all den tid det er begrenset hvor kompakt man kan gjøre et kamera og fremdeles gjøre det robust nok og samtidig ha muligheten til å samle inn tilstrekkelig med lys.

 

Profesjonelle sports- og actionfotografer. Krigskorrespondenter. Andre som tjener penger på å ta bilder i omgivelser som vil ta livet av et mindre solidt bygget hus.

 

Du tenker utfra en forbrukers ståsted. Hvis du mener D#-serien til Nikon eller 1D-serien til Canon er for store, så er det neppe kameraet for deg, men det betyr ikke at det ikke finnes en kundegruppe for dem.

Nå er vel Nikon D700 med grep ca like stort så vet godt hvor nydelig det er en med sånn på armen inkl 70-200mm.

 

Er nok som dere skriver sport og naturfotografene samt noen paprazzier som kommer til å slepe rundt på disse i fremtiden, men tror nok det blir mindre og mindre av de, nettopp pga små kameraer blir bare bedre og bedre og feks mFT og Fuji X får stadig flere objektiver som sparker.

Lenke til kommentar

Er nok som dere skriver sport og naturfotografene samt noen paprazzier som kommer til å slepe rundt på disse i fremtiden, men tror nok det blir mindre og mindre av de

Tror egentlig ikke det kommer til å falle noe særlig mer. Jeg har inntrykk av at mer "ordinær" fotojournalisme stort sett gjøres med mindre og rimeligere kameraer i dag. Mindre avisredaksjoner o.l. klarer seg stort sett greit med kameraer i entusiastsegmentet (D7000, 70D o.l.). Proffhusene går i stor grad til "ekstrem"-fotografene og andre som uansett ikke prioriterer kompakt størrelse.

 

EDIT: Og folk med for mye penger og et behov for å vise det frem, selvsagt. Men jeg skal ikke kaste for mye stein, for hvis jeg vinner et par mill i Lotto en gang så kommer jeg nok til å plukke opp en D4s eller tilsvarende.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...