Gå til innhold

[Løst] [Ubuntu] "Gtk-Warning **: cannot open display" Hvordan få display til å fungere?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om noen her har noen tips på hvordan jeg får display til å fungere? Dette gjelder nyeste Ubuntu server (13.10).

 

Dette har jeg gjort:

 

* X11 forwarding er enabla i sshd_config

* Aktivert X11 forwarding i Putty

* Xming er startet på en Windows 7 pc.

 

 

Brukerkontoen jeg tester med får denne feilmeldingen: Gtk-WARNING **: cannot open display: .

 

Det er Xchat jeg prøver å få til. Det som er noe snodig er at det fungerte før jeg oppgraderte til nyeste Ubuntu versjon.

 

Håper på svar :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er Xchat du ønsker å kjøre fra en server foreslår jeg at du heller setter opp en bouncer (bnc). Eventuelt kjører en tekstklient i screen eller tmux (f. eks weechat eller irssi).

 

Takk for svarene. Hvordan får jeg irssi i screen egentlig? Har aldri prøvd meg på det før. Kan sette opp bnc, men vil heller prøve irssi m/screen. Har egentlig lagt den display-saken litt på vent.

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Hvordan får jeg irssi i screen egentlig? Har aldri prøvd meg på det før. Kan sette opp bnc, men vil heller prøve irssi m/screen. Har egentlig lagt den display-saken litt på vent.

Jeg lagde faktisk en kort videoguide for hvordan du bruker både Screen og irssi for en stund siden, den bør gi deg en ganske god idé! :) Merk at som beskrivelsen nevner så bruker jeg vanligvis WeeChat.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HlI6z2b_g9o

 

 

Showing the usage of the IRC client irssi running in a Screen. Handy to let your client run in a detachable session on your server so you'll always be connected.

Personally I prefer WeeChat over irssi, but whatever works for you is fine. If you can't remember how to reattach, add an alias to your bashrc: alias irc="screen -raAd irc"

 

Video made using ffmpeg and screenkey.

 

Done on a temporary VM on Digital Ocean, so don't bother trying to hack this even if you got the IP and I stupidly ran this session as root :-)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få bokstavene æøå til å vises rett, når jeg har screen irssi.

 

Hvilke instillinger må man ha i Putty, samt Irssi for å få vise bokstavene nevnt overfor rett?

 

Fann noe om det på nettet, men jeg fikk dette ikke til.

 

Håper noen kan hjelpe meg her. :)

Lenke til kommentar

"locale" i en Screen session, så får jeg opp norsk språk "LANG=nb_NO.utf8".

utenfor screen fungerer det, men ikke inni irssi.

 

Putty har utf-8 samt /SET term_charset utf-8 i irssi.

 

Har endret systemspråk til Norsk (var Engelsk), men det forandret ikke noe i irssi.

Lenke til kommentar

Da er jeg litt ute av ideer, sorry.

 

Jeg fikk det til med litt googling - http://xkr47.outerspace.dyndns.org/howtos/irssi-utf-8-guide.txt

 

Putty er satt opp med ISO-8859-1 og jeg har gjort det som står på den siden.

Jeg fikk det ikke til på den kontoen jeg tenkte å bruke, men fikk til bokstavene på testkonto. (Noe galt med den første kontoen jeg testa på?)

 

 

Takk for alle tips/svar jeg har fått :)

Endret av praut86
Lenke til kommentar

Godt å høre. Vet ikke om du anser tråden din som løst eller ei jeg men. Som et lite tips til kan jeg nevne at Cygwin som gir deg bash på Windows har en ganske mye bedre terminal enn PuTTY, og har en standard OpenSSH klient. Lettere å endre farger og slikt hvis man ønsker det. Fargene jeg bruker når jeg sitter på Windows/Cygwin.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...