Gå til innhold

Her lades PC-en over en helt ny USB-versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg husker ikke helt hvordan dette er, men har ikke denne lavere overføring enn hdmi 1.3 (10.2 gbit/s).

Men det går sånn i surr for meg med hvor mange bits farger og lyd som omfattes av 4k-standarden. Er for sliten til å google det :D

 

Redigert: Som svar på om det støtter 60 hz 4k

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt hvordan dette er, men har ikke denne lavere overføring enn hdmi 1.3 (10.2 gbit/s).

 

Men det går sånn i surr for meg med hvor mange bits farger og lyd som omfattes av 4k-standarden. Er for sliten til å google det :D

 

Redigert: Som svar på om det støtter 60 hz 4k

Ganske lett å regne ut hvor mange bit du må ha for 4k video.

 

4k = 3840 * 2160 pixler, * 3 farger, * 8bit per farge, * 60 bilder i sekundet.

3840*2160*3*8*60 = 11943936000

eller om vi deler det på 1024 et par ganger så får vi 11.12gbit/s.

 

Lyd ukomprimert er vel gjerne 44k sample ved 16bit per kanal = 44100*16*8 kanaler (7.1 lyd)=705600bps, eller 5.3mbit/s (0.005gbit/s)

 

Såå, 11.125gbit/s for 4k/60hz med 8 kanaler surround.

 

Det blir litt i overkant om usb3.0 skal være 10gbit/s, men det finnes jo veier rundt dette, lett komprimering, smart overføring (ikke alle bits trenger å oppdateres hver eneste gang) og lignende løsninger.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg husker ikke helt hvordan dette er, men har ikke denne lavere overføring enn hdmi 1.3 (10.2 gbit/s).

 

Men det går sånn i surr for meg med hvor mange bits farger og lyd som omfattes av 4k-standarden. Er for sliten til å google det :D

 

Redigert: Som svar på om det støtter 60 hz 4k

Ganske lett å regne ut hvor mange bit du må ha for 4k video.

 

4k = 3840 * 2160 pixler, * 3 farger, * 8bit per farge, * 60 bilder i sekundet.

3840*2160*3*8*60 = 11943936000

eller om vi deler det på 1024 et par ganger så får vi 11.12gbit/s.

 

Lyd ukomprimert er vel gjerne 44k sample ved 16bit per kanal = 44100*16*8 kanaler (7.1 lyd)=705600bps, eller 5.3mbit/s (0.005gbit/s)

 

Såå, 11.125gbit/s for 4k/60hz med 8 kanaler surround.

 

Det blir litt i overkant om usb3.0 skal være 10gbit/s, men det finnes jo veier rundt dette, lett komprimering, smart overføring (ikke alle bits trenger å oppdateres hver eneste gang) og lignende løsninger.

Eventuelt klarer de sikkert å tyne ut litt mer - hvis de speccer det for 12 eller 15 så er ting noenlunde trygt i land, og det vil til og med gå an å få 1GB/sec i praksis (og ikke bare i teorien med overhead inkludert).

Lenke til kommentar

Rattata12: Det er jo nettopp det de gjør. USB 3.1 er en helt ny plugg på størrelse med micro_USB.

Den kan plugges i begge veier. I tillegg blir den lik i begge ender av kabelen!

 

Hei!

Må bare påpeke en liten ting; den nye C-type-pluggen du snakker om var det første vi spurte Ravencraft om hvor blir av, men han fortalte at den nok er et stykke unna ennå. USB-IF har ikke stort mer enn et konsept for hvordan den skal se ut akkurat i dag, og de kunne ikke vise oss noen prototyper - fordi de ikke har noen. USB 3.1 er på den annen side fullt fungerende, og kommer altså i butikkenesenere i år - men vi er altså flere som venter på den nye pluggen, som du helt riktig påpeker også blir bitteliten :)

 

Nå er forresten videoen på vei - nettet her på CES ganske overbelastet om dagen, men vi laster opp så raskt det lar seg gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne fikset den $/# pluggen først, hater å måtte vite hvilken vei den ska inni når jeg plugger den inni i den stasjonære og ikke gidder å krype bak, DET ville vert revolusjonerende :p :p

 

Et godt poeng! Selv bruker jeg en bit optisk teknologi når jeg må plugge inn noe bak kassa:

 

post-134673-0-69690800-1389033339_thumb.jpg

 

:p

Lenke til kommentar

4k = 3840 * 2160 pixler, * 3 farger, * 8bit per farge, * 60 bilder i sekundet.

3840*2160*3*8*60 = 11943936000

eller om vi deler det på 1024 et par ganger så får vi 11.12gbit/s.

 

Ja, det var dette jeg ikke orka å sjekke ut :p

 

Men støtter ikke 4k opp til 10 bit per farge?

 

Uansett... som du sier; komprimering burde gjøre at dette går.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

EU-standarden for mobiltelefonladere blokkerer også for å bruke den nye USB 3.1-pluggen i mobiltelefoner, selv om USB 3.1 antagelig ville vært et mye bedre valg enn Mikro-USB. Eneste grunn, USB 3.1 fantes ikke da EU-vedtaket ble gjort. Byråkratisk standardisering hindrer altså nyutvikling og forbedringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...