Gå til innhold

Windows 8.1 er snart større enn Windows Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at Windows 8 er såpass mye større enn Windows 8.1 leser jeg som at oppdateringsstrategien med å få folk lokket over i Windows Store gikk ut over funksjonalitet + sikkerhet.

 

Windows 8.1 er også såpass mye bedre enn Windows 8 at dette ikke er en triviell problemstilling.

Lenke til kommentar

Hva er de store forskjellene mellom 7 og 8 egentlig, og hva synes dere?

 

Den kanskje største forskjellen, og den som gjorde utslaget for meg tross gjennomgående dårlig kritikk og reviews i innledningsfasen, var oppgraderingskampanjen. Med Windows 8 fikk man lov å oppgradere fra selv ikke-oppgraderbare OEM-lisenser til en rekordlav (for Windows) oppgraderingspris. Denne kampanjen var veldig effektiv for min del og viser hvor mye Microsoft ønsket å få folk inn i det nye "økosystemet" i forhold til ved tidligere versjonsslipp. Men kampanjen utløp jo.

 

At Microsoft rakk å flytte 30-40% av funksjonaliteten ut fra kontrollpaneler o.l. og over i ModernUI-apps før de slapp opp for tid. At default utseende på vinduer er råstygt og ikke lar seg bli greit uten å bruke f.eks. WindowsBlinds. At Windows 8 støtter seg på skjult funksjonalitet. At det er to komplette sett med regler for UI-interaksjon man må kunne avhengig av om det er ModernUI eller desktop. Og dette ser jeg ingen framtidig løsning på for folk som vil bruke desktop med vanlig programvare.

 

Hvis man derimot ser bort fra UI-dualiteten så må jeg si at i praksis er skrivebordet fortsatt mest det samme som man er vant til fra Windows 7. Man kan velge å ikke forholde seg til mange av forskjellene (appene).

 

Hvilke fordeler har jeg opplevd i forhold til Windows 7 på desktop? Knapt noen verd å nevne.

 

Hvilke fordeler har jeg opplevd med Windows 8.1 som TabletPC? ModernUI-sveipene fungerer greit; lett å justere lysstyrke eller få den til å koble til nettverket på nytt. IE er blitt bedre på touch.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Windows 8.1 burde vell strengtatt ha komme via Windows Update og ikke Windows Store? Tror nok de aller fleste overser Windows 8.1 fullstendig som et resultat av at den er gjemt i Windows Store som jeg tipper de færreste med Windows 8 i det hele tatt benytter seg av. Burde hvertfall kommet en liten notifikasjon et eller annet sted i Modern UI menyen eller noe lignende som tipser om at du kan gratis oppdatere til Windows 8.1.

 

Er du først Windows 8 bruker så er det vell egentlig ingen grunn til å ikke oppdatere så fremt til programvaren og driverne dine er kompatible?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

greit nok det, men det som er morro er den patetiske andelen macOS har :)

 

Her sammenligner vi vell fugl og fisk? Det er langt høyere prosentandel av de aktive Macbrukerne der ute som holder seg oppdatert ifølge disse statistikkene enn det er Windows brukere. Det at Windows sitter på 90% av markedet gjør jo naturligvis at tallene for bruk av Windows 8, Windows 8.1 burde utklasse tallene for diverse OS X versjoner noe annet ville jo vært temmelig sjokkerende og total katastrofe for Microsoft.

Lenke til kommentar

 

Her sammenligner vi vell fugl og fisk? Det er langt høyere prosentandel av de aktive Macbrukerne der ute som holder seg oppdatert ifølge disse statistikkene enn det er Windows brukere. Det at Windows sitter på 90% av markedet gjør jo naturligvis at tallene for bruk av Windows 8, Windows 8.1 burde utklasse tallene for diverse OS X versjoner noe annet ville jo vært temmelig sjokkerende og total katastrofe for Microsoft.

 

Katastrofen her er vel at eplet etter 30 år har 3% markedsandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er de store forskjellene mellom 7 og 8 egentlig, og hva synes dere?

Modern UI er jo en stor forskjell, men med 8.1 kan man mer eller mindre gjemme bort den og bruke desktop slik man alltid har gjort. Gjør du det er 8.1 en solid (dog ikke enorm) oppgradering over 7. Mange forbedringer og optimaliseringer under panseret, som f.eks en dramatisk forbedret Task Manager og mer effektiv og oversiktlig håndtering av filer i bevegelse.

 

Noen får Modern UI i halsen og nekter derfor å oppgradere, men med 8.1 ser jeg ingen grunn til å vente på 9...

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

 

Katastrofen her er vel at eplet etter 30 år har 3% markedsandel.

 

Som eneste aktør / produsent, og eneste leverandør av OS X (kontra Windows) så tror jeg Apple klarer seg fint ettersom de tilsynelatende selger temmelig solid sammenlignet med de øvrige produsentene, det til tross for at de forholder seg i et mye høyere prissikte med langt bedre inntjening per maskin.

 

Samtidig tjener de jo endel på økosystemet i etterkant iform av Mac AppStore osv.. Noe ingen av PC-produsentene gjør så de lider nok ingen umiddelbar nød og har vell heller ingen realistiske håp eller behov for å kapre noen større deler av markedet men fremdeles beholde sin nisje som holder inntjeningen blant de beste i markedet.

 

 

EDIT:

 

De har vell forøvrig mer enn 3% av markedet, 3% er jo bare de som er over på OS X Mavericks så jeg tør driste meg til å vedde at en god del av "Andre" er OS X 10.6 - 10.8 systemer.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt interessant graf for oss å utelate f.eks USA og Kina med tanke på xp andel.
Så i stedet for en worldwide/global hvorfor ikke vise en Norsk , nordisk eller europeisk i tillegg.
Tallene blir veldig annerledes.

Vedlagt statcounter for uke 52 - uke 1

 

 

 

Worldwide

7bixP8r.png

Europe

tk4DDcz.jpg

Norge

ZlfMjbc.jpg

 

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...