Gå til innhold

Så mye billigere er Mac Pro-toppmodellen enn en tilsvarende Windows-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra kilden Futurelooks:

The only things that might see upgrades in the future would possibly be the memory.

 

Nå har ikke jeg planer om å bygge noen stasjonær med det første, men tror fortsatt jeg heller ville gått for en satt sammen etter mine behov. Også de fremtidige, som forutsetter mulighet for oppgradering.

 

Ingen tvil om at dette er en spesialbygd maskin hvor man får mye verdi for pengene, men jeg ville fortsatt heller gått for en "hjemmesnekret" løsning. Dette punktet belyses også ganske godt i artikkelen dere bruker som kilde, men som vanlig tar dere bare med en side av saken. :nei:

 

Usikker på om jeg synes det er et pluss at den ser ut som fancy søplebøtte og, men det blir først og fremst en smakssak.

Endret av XmasB
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er stort sett bare unger som bare sammenligner DIY-komponenter som de tror er "nesten like" som påstår at Mac er dyrt. Og når det kommer til arbeidsstasjoner, så liker både HP og Dell å ta seg godt betalt.

 

Problemet med Mac Pro er at den fyller en del vanlige arbeidsstasjonsbehov veldig dårlig, og bør heller regnes som det neste steget etter iMac.

Selv har jeg to arbeidsstasjoner fra Supermicro. For det første har jeg TO Xeon 2697v2. Det er et stort poeng for at det virkelig skal gjøre en forskjell fra "vanlige" pcer. Det er plass til mange disker. Det er mange PCIe 16x og PCIe 8x spor til for eks. Tesla-kort, kraftige nettverkskort eller RAID-kontrollere. PCene har en BIOS som Supermicro kan modifisere\bytte ut på kort tid, og de har Blu-Ray brenner :p.

Kort sagt kan de fylle en rekke "profesjonelle behov" som en Mac Pro ikke kan. Bare reduksjonen til EN cpu framfor to er dyrere for en del brukere, da de må bruke mer tid på å vente på maskinen.

 

Mac Pro ser stilig ut, og er et godt alternativ for de som trenger noe mer en iMac. Men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Merk dog at det ikke er genuin firepro i mac'n.

Når anandtech testa windows på svineriet dukka de opp som costum radeon kort, ikke fullverdig firepro.

 

Legger du dette til grunn er macpro plutselig noe helt annet en billig.

 

Hvis dette er tilfellet, så er det hårreisende. En stor del av det man betaler for når man kjøper Quadro\FirePro er driverne. Om man ikke får dette så er hele poenget borte.

Lenke til kommentar

Det er stort sett bare unger som bare sammenligner DIY-komponenter som de tror er "nesten like" som påstår at Mac er dyrt. Og når det kommer til arbeidsstasjoner, så liker både HP og Dell å ta seg godt betalt.

 

Problemet med Mac Pro er at den fyller en del vanlige arbeidsstasjonsbehov veldig dårlig, og bør heller regnes som det neste steget etter iMac.

Selv har jeg to arbeidsstasjoner fra Supermicro. For det første har jeg TO Xeon 2697v2. Det er et stort poeng for at det virkelig skal gjøre en forskjell fra "vanlige" pcer. Det er plass til mange disker. Det er mange PCIe 16x og PCIe 8x spor til for eks. Tesla-kort, kraftige nettverkskort eller RAID-kontrollere. PCene har en BIOS som Supermicro kan modifisere\bytte ut på kort tid, og de har Blu-Ray brenner :p.

Kort sagt kan de fylle en rekke "profesjonelle behov" som en Mac Pro ikke kan. Bare reduksjonen til EN cpu framfor to er dyrere for en del brukere, da de må bruke mer tid på å vente på maskinen.

 

Mac Pro ser stilig ut, og er et godt alternativ for de som trenger noe mer en iMac. Men ikke noe mer.

 

Det er vel ikke noe spesielt "godt alternativ" for de heller? De færreste har behov for to GPUer av denne typen feks?

 

Men er enig i at som workstation virker denne snever, selv om det er en kul maskin i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem i svarte er målgruppa for denne maskinen? Du kan få noe som yter 90% likt for 30% av prisen, nærmest uansett hva du driver med. Kanskje ikke om du driver med 3D-rendring eller andre krevende videooppgaver, men da kjøper du vel faen ikke mac

 

Den virker veldig spesialisert inn mot bruk av final cut, og kanskje ikke så mye annet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har funnet på nettet, yter 2 x D700 (beste Mac varianten) 50% dårligere i Unigine enn en singel Radeon 7970. Jeg får da mistanke om at sammenlikningen med 'ordentlige' FirePro-kortene kan være litt ønsketenkning. I så fall er også disse prissammenlikninger veldig misvisende, mht påstander om at Apple sin variant blir billigst.

Endret av joebush
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem i svarte er målgruppa for denne maskinen? Du kan få noe som yter 90% likt for 30% av prisen, nærmest uansett hva du driver med. Kanskje ikke om du driver med 3D-rendring eller andre krevende videooppgaver, men da kjøper du vel faen ikke mac

Det er ganske åpenbart at dette ikke er maskin for de fleste av oss, men proffbrukere. Svært mange av de som driver med 3D-rendring, video og lyd kjøper mac fordi de vet/håper at de får kvalitet som varer. Mac Pro er et kraftig lite beist!

Endret av Craxmerax
Lenke til kommentar

Merk dog at det ikke er genuin firepro i mac'n.

Når anandtech testa windows på svineriet dukka de opp som costum radeon kort, ikke fullverdig firepro.

 

Legger du dette til grunn er macpro plutselig noe helt annet en billig.

Nå er du vel kanskje ikke interesert i en seriøs forklaring, siden du omtaler maskinen som "svineriet", men her er det vel driverene til AMD det står på. Tipper også at Boot Camp ikke er oppdatert med støtte for de nye Mac Pro maskinene enda.

 

Så vidt jeg har funnet på nettet, yter 2 x D700 (beste Mac varianten) 50% dårligere i Unigine enn en singel Radeon 7970. Jeg får da mistanke om at sammenlikningen med 'ordentlige' FirePro-kortene kan være litt ønsketenkning. I så fall er også disse prissammenlikninger veldig misvisende, mht påstander om at Apple sin variant blir billigst.

AMD FirePro og Nvidia Quadro kort har ofte mye dårligere ytelse i typisk spill en hva Radeon og GeForce kort har, da driver er optimert for andre applikasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ganske åpenbart at dette ikke er maskin for de fleste av oss, men proffbrukere. Svært mange av de som driver med 3D-rendring, video og lyd kjøper mac fordi de vet/håper at de får kvalitet som varer. Mac Pro er et kraftig lite beist

 

Har du lest hva som står i forumtråden i det hele tatt? Det er få som kjøper Mac til det du nevner i dag. Og hva mener du egentlig med det du sier?

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg har funnet på nettet, yter 2 x D700 (beste Mac varianten) 50% dårligere i Unigine enn en singel Radeon 7970. Jeg får da mistanke om at sammenlikningen med 'ordentlige' FirePro-kortene kan være litt ønsketenkning. I så fall er også disse prissammenlikninger veldig misvisende, mht påstander om at Apple sin variant blir billigst.

AMD FirePro og Nvidia Quadro kort har ofte mye dårligere ytelse i typisk spill en hva Radeon og GeForce kort har, da driver er optimert for andre applikasjoner.

Jeg har sett benchmarks av de kortene, og de er ikke særlig dårligere egentlig, og til tider bedre. 2 stk d700 burde knust en 7970 dersom de tilsvarer 2 stk W9000.

 

http://www.tomshardware.com/reviews/firepro-w8000-w9000-benchmark,3265-19.html

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Det er ganske åpenbart at dette ikke er maskin for de fleste av oss, men proffbrukere. Svært mange av de som driver med 3D-rendring, video og lyd kjøper mac fordi de vet/håper at de får kvalitet som varer. Mac Pro er et kraftig lite beist!

 

Joda, men synes den faller litt igjennom til proffbruk, er lite fleksibel og har noen litt underlige oppsett. Mange leverer god kvalitet til WS-segmentet. Jeg tror dette blir en maskin for en liten nisje. Den er kul og liten, men det er ikke spesielt viktig for en WS.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ganske åpenbart at dette ikke er maskin for de fleste av oss, men proffbrukere. Svært mange av de som driver med 3D-rendring, video og lyd kjøper mac fordi de vet/håper at de får kvalitet som varer. Mac Pro er et kraftig lite beist

Har du lest hva som står i forumtråden i det hele tatt? Det er få som kjøper Mac til det du nevner i dag. Og hva mener du egentlig med det du sier?

Du uttaler deg skråsikkert om at folk som driver med video, 3-D og lyd ikke kjøper Mac. Og snakker om at man må lese tråden for å få med seg dette. Nå er det vel kun du Ibsens tråden som påstår akkurat dette.

Å si at Mac ikke brukes til dette er tøv. Du får komme med kilder i så fall. Nesten alle de store mediehusetne rundt om i verden som NRK, BBC osv har hauger og lass av macer. Svært mange av dagens TV serier blir lagd på Mac. Disney og Pixar bruker masse macer.

( legg merke til at jeg ikke påstår de kun bruker mac)

 

I tillegg brukes det blant annet mye Mac innenfor bla.a. Biotech. Så før du påstår disse maskinene ikke brukes av folk får du sjekke fakta og komme med kilder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...