Gå til innhold

Nye Mac-pro er nå i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten rettelse: Edit: Er rettet nå. :)

 

 

Mye penger? For en privatperson ja. Men for et firma som skal bruke disse i produksjon er det under en månedslønn. Det kan det være verd.

 

Lurer på når Apple kommer med en egen 4K skjerm til disse. Enn så lenge leverer de Toshibas 32" til heftige 34.990, den også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nye Mac Pro er også ganske nyskapende i ekstern utforming, noe som ikke er så vanlig fra den kanten. Vanligvis ser modellene fra Apple ganske like ut fra år til år, men denne gangen valgte de å gå for sylinder.

 

Nå kommer dere i hardware.no til å bli skuffet: Denne sylinder-Macen kommer nok til å se ganske lik ut også neste år, og året etter der, og året etter der, og året etter der.

 

Da utgående MacPro ble lansert kan jeg ikke huske at den ble beskyldt for å være lite nyskapende, ei heller de ulike versjonene av iMac. At andre produsenter er raske med å kopiere Apples design tyder på at også andre enn Apples fanskare liker det de finner på i designavdelingen i Cupertino.

Lenke til kommentar

Appleinsider bygde en tilsvarende windowspc, og den ble dyrere.

http://appleinsider.com/articles/13/12/24/apples-new-mac-pro-a-better-value-than-the-sum-of-its-parts

 

Så i forhold er visst ikke den nye Mac Pro så dyr likevel :)

 

Sammenlikningen de drar er på noen fronter litt underlig, men poenget står selv om man kompenserer for dette. En workstation med tilsvarende specs ligger i det leiet. Så om MacProen sine (i mine øyne litt underlige) specs passer deg, så er det ikke hardware-messig noen dårlig deal. Dog synes jeg personlig Macer faller igjennom på ganske mye annet Workstationmessig, og således dekker en ganske liten nisje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den hadde vært perfekt for meg og mitt bruk, om jeg hadde trengt en kraftigere maskin. Desverre kan jeg på ingen måte forsvare noe kraftigere eller dyrere enn min iMac. Knapt nok den, for øyeblikket.

 

Men ja, det er en nisjemaskin. Det vet Apple også, og det synes de er helt greit. Bedre å være best for 20% av markedet, enn en av et dusin for resten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Den hadde vært perfekt for meg og mitt bruk, om jeg hadde trengt en kraftigere maskin. Desverre kan jeg på ingen måte forsvare noe kraftigere eller dyrere enn min iMac. Knapt nok den, for øyeblikket.

 

Men ja, det er en nisjemaskin. Det vet Apple også, og det synes de er helt greit. Bedre å være best for 20% av markedet, enn en av et dusin for resten.

 

Geir :)

 

Det er det sikkert, men så er vel ikke maskinene best for i nærheten av 20% av markedet heller (ihvertfall ikke basert på markedsandelen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nja, markedandelen viser vel strengt tatt at langt mindre enn 20% kjøper Apples maskiner, uavhengig av om de er best for dem. Apple har jo ikke monopol i dette segmentet heller. Når maskinen blir så "sær", har man låst seg ute av 80% av markedet, men må fortsatt kjempe om andelene av de siste 20.

 

Det fungerer fordi selskaper ikke lever av markedsandeler, de lever av profitt. Som i mobilmarkedet, der er bare 1 av 8 solgte smarttelefoner en iPhone, men Apple har over 50% av fortjenesten i markedet. (De fleste andre, bortsett fra Samsung, taper penger. Da hjelper ikke markedandeler...) Om profitten er bedre i det segmentet Apple retter seg mot, og den reelle konkurransen mindre, så er det godt nytt for Apple.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, markedandelen viser vel strengt tatt at langt mindre enn 20% kjøper Apples maskiner, uavhengig av om de er best for dem. Apple har jo ikke monopol i dette segmentet heller. Når maskinen blir så "sær", har man låst seg ute av 80% av markedet, men må fortsatt kjempe om andelene av de siste 20.

 

Det fungerer fordi selskaper ikke lever av markedsandeler, de lever av profitt. Som i mobilmarkedet, der er bare 1 av 8 solgte smarttelefoner en iPhone, men Apple har over 50% av fortjenesten i markedet. (De fleste andre, bortsett fra Samsung, taper penger. Da hjelper ikke markedandeler...) Om profitten er bedre i det segmentet Apple retter seg mot, og den reelle konkurransen mindre, så er det godt nytt for Apple.

 

Geir :)

 

Likefullt, dette "bedre å være best for 20%"-argumentet ditt er basert på tall som sannsynligvis ikke representerer noe reelt, det er bedre å være best for 100% enn for 20%, men dette er vurderinger som ikke seier så mye, fordi de alle baserer seg på tall tatt ut av lufta. Det er ingen sikkerhet i at det hverken er bedre for kortsiktig lønnsomhet eller for markedsandeler å være en nisje. For profesjonelle er nisjepreget i seg selv en ulempe i større grad enn for mange private feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Appleinsider bygde en tilsvarende windowspc, og den ble dyrere.

http://appleinsider.com/articles/13/12/24/apples-new-mac-pro-a-better-value-than-the-sum-of-its-parts

 

Så i forhold er visst ikke den nye Mac Pro så dyr likevel :)

Hvis jeg skulle laget meg en råtass av en arbeidstasjon, så hadde jeg nok valgt litt andre komponenter. Bl.a. valgt Nvidia Quadro kort istedet for FirePro.

 

Og er de PCI baserte SSD diskene så mye raskere enn raske SATA SSD disker satt opp i RAID 0? Hvis ikke, så er det en god del penger å spare der.

 

Fordelen til MacPro er at alt er i en boks. Ulempen er at utvidelsene baserer seg stort sett på eksterne enheter, enten det er thunderdrive eller usb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Likefullt, dette "bedre å være best for 20%"-argumentet ditt er basert på tall som sannsynligvis ikke representerer noe reelt, det er bedre å være best for 100% enn for 20%, men dette er vurderinger som ikke seier så mye, fordi de alle baserer seg på tall tatt ut av lufta. Det er ingen sikkerhet i at det hverken er bedre for kortsiktig lønnsomhet eller for markedsandeler å være en nisje. For profesjonelle er nisjepreget i seg selv en ulempe i større grad enn for mange private feks.

 

Det er mulig. Og ja, tallet var tatt ut av lufta. Men nei, jeg er ike helt enig. De som er blitt store idag, har startet i en nisje. Som Google. De kunne ikke favnet over alt de gjør i dag i starten og lykkes. Når Steve Jobs bygge opp Pixar valgte han en nisje, han hadde neppe klart å konkurrere på filmer av typen Titanic.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

En liten rettelse:

 

Den billigste modellen koster for øvrig 34.990 kroner, uten noe ekstrautstyr, og selv denne prisen er det vanskelig å matche.

 

Nei. Den billigste modellen koster 25.990. Den har firekjernet Xeon, 12 gig ram og to Firepro D300.

 

Modellen til 34.990 kommer med sekskjernet Xeon, 16 gig ram og to Firepro D500.

 

Kilde

 

Mye penger? For en privatperson ja. Men for et firma som skal bruke disse i produksjon er det under en månedslønn. Det kan det være verd.

 

Lurer på når Apple kommer med en egen 4K skjerm til disse. Enn så lenge leverer de Toshibas 32" til heftige 34.990, den også.

 

Geir :)

Hei!

Innlegget er tatt til etteretning, og artikkelen er nå oppdatert. Takk for innspillet.

 

Mvh. Torstein Norum Bugge

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

For en spøk, hvem i huleste med hjerna si på rette plass vil bruker over 80 tusen på en pc? pcer varer ikke mer enn 2 til 3 år uansett hvilken model man har, jeg har en pc til 5 tusen som virker fint så kjøpt billig istedenfor og spar resten til noe viktig

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jada, en god og kraftig arbeidstasjon som er driftsikker er viktig for å kunne jobben. Men gir en MacPro til 80 lapper så mye mer enn en det beste man kan klare å til med 40 lapper?

Heller bedre å kjøpe 16 5 tusers pcer og bruker den ene når den andre er ødelagt

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...