Gå til innhold

Amobil titter inn i mobilåret 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Tror dere virkelig at verden blir et bedre sted med Samsung som dikterer alt? Den eneste aktøren som holder Samsung på plass er jo Apple, og uten Apple vil alt dikteres av gutta fra Korea som syntes at touch-screen var en teit ide.

Lenke til kommentar

Ååååå, det hadde vært en drøm som gikk i oppfyllelse!

Her tenker nok du feil, du ser for snevert på saken;

Apple er en meget viktig aktør innenfor mobil-bransjen, nettopp pga de og andre store aktører så holdes utviklingen igang. Uten flere sterke konkurrenter så reduseres den tekniske utviklingen....

Se bare eks på Samsung som idag lager meget gode nettbrett, forgjengeren til selve nettbrettet var jo nettopp Apple som var nesten enerådende i en periode.

 

Og en annen ting er att om man ikke liker alle produktene til en produsent så kan man ikke dra alle produktene under en kam. Eks så synes jeg ikke Iphone er noen bra mobil til mitt bruk men Ipad derimot er jeg superfornøyd med, så alt er ikke sort/hvitt i denne verden:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

Her tenker nok du feil, du ser for snevert på saken;

Apple er en meget viktig aktør innenfor mobil-bransjen, nettopp pga de og andre store aktører så holdes utviklingen igang. Uten flere sterke konkurrenter så reduseres den tekniske utviklingen....

Se bare eks på Samsung som idag lager meget gode nettbrett, forgjengeren til selve nettbrettet var jo nettopp Apple som var nesten enerådende i en periode.

 

Og en annen ting er att om man ikke liker alle produktene til en produsent så kan man ikke dra alle produktene under en kam. Eks så synes jeg ikke Iphone er noen bra mobil til mitt bruk men Ipad derimot er jeg superfornøyd med, så alt er ikke sort/hvitt i denne verden:-)

Skal si meg enig i at de har noen gode produkter, men ingen av dem kjører iOS, og det kan ikke diskuteres på når det gjelder prislappen som er ekstremt overdrevet hos ALLE Apples produkter og tjenester.

Lenke til kommentar

Skal si meg enig i at de har noen gode produkter, men ingen av dem kjører iOS, og det kan ikke diskuteres på når det gjelder prislappen som er ekstremt overdrevet hos ALLE Apples produkter og tjenester.

Att prisen på Apple produktene er høy skal jeg være enig i, men det sier ikke noe om selve produktets funksjon, det var det jeg snakket om her.

Men ja de er dyr, ingen tvil om det.

Det er mange produsenter som leverer overprisede produkter, men sålenge folk er villige til å betale noe ekstra for å eie det så er jo saken grei. Dessuten er det ikke så ille, sjekket pris på en Ipad mini som julegave til noen før jul, 1995,-, syns det er helt grei pris faktisk. Det er en teknisk dings vi snakker om, ikke ett "leketøy" :-) og hva er 2 lapper idag ??

Kjøpte meg og en Apple TV tidligere iår, mener den kostet 600,- kr, syns det er helt greitt jeg, man får jo knapt mindre sum om man handler matvarer på butikken en gang...

 

Men ja det finnes billigere konkurrerende produkter, helt klart, men det vil det altid være...

Sålenge folk er villig til å betale for det er jo saken grei, regner med du heller ikke hadde satt ned prisen om du solgte ett produkt som folk var villig til å betale for ??

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at spådom nr. 5 ikke vil slå til, Apple har akurat signert avtale med den største operatøren i Kina og fått tilgang til ca 700 mill. nye potensielle kunder! Spår markedsandel på smarttelefoner for Apple på mellom 15-20% i 2014, noen som tør å vedde i mot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

Att prisen på Apple produktene er høy skal jeg være enig i, men det sier ikke noe om selve produktets funksjon, det var det jeg snakket om her.

Men ja de er dyr, ingen tvil om det.

Det er mange produsenter som leverer overprisede produkter, men sålenge folk er villige til å betale noe ekstra for å eie det så er jo saken grei. Dessuten er det ikke så ille, sjekket pris på en Ipad mini som julegave til noen før jul, 1995,-, syns det er helt grei pris faktisk. Det er en teknisk dings vi snakker om, ikke ett "leketøy" :-) og hva er 2 lapper idag ??

Kjøpte meg og en Apple TV tidligere iår, mener den kostet 600,- kr, syns det er helt greitt jeg, man får jo knapt mindre sum om man handler matvarer på butikken en gang...

 

Men ja det finnes billigere konkurrerende produkter, helt klart, men det vil det altid være...

Sålenge folk er villig til å betale for det er jo saken grei, regner med du heller ikke hadde satt ned prisen om du solgte ett produkt som folk var villig til å betale for ??

Greit at folk er villige men man burde prøve å tenke litt, det er to grunner til at Apple selger godt; de låser deg fast til økosystemet deres, og det er et statussymbol å eie et Appleprodukt.

Lenke til kommentar
Hva tror du?

 

1. Enig. "Smartklokker" forblir dumme og populariteten når dessverre en topp i år takket være Applehype. Neste år er de ut.

 

2. Enig. Windows phone øker nok litt, men "tar av" mener jeg er et for sterkt begrep.

 

3. Enig. Blackberry slaktes og selges i deler.

 

4. Enig. Fleksible telefoner uteblir, men bøyde skjermer blir sikkert mer vanlig.

 

5. Enig. Apple sin markedsandel vil nok synke litt både globalt og nasjonalt.

 

6. Enig. Håndholdte spillkonsoller er allerede utkonkurrert av spill på telefoner og nettbrett. Spillprodusentene vil fortsette å tilpasse seg det.

 

7. Uenig. 3D-skriving vil ikke ta av som hjemmeaktivitet. Ei heller 3D-scanning.

 

8. Uenig. Det er meningsløst å dytte inn større batterier i telefoner når produsentene kombinerer det med mer batterikrevende maskinvare. Denne meningsløse trenden vil fortsette og batteritiden vil forbli den samme som før.

 

9. Tja. Mulig Nokia "våkner" men det vil gå tregt.

 

10. Enig. Flere snodige kameraløsninger på telefonene. to ting jeg tror vil dukke opp i år er "fasettøyne"-kameraer (f.eks 4*4-matrise) og telefoner med 2-3 ulike kamera (vidvinkel + normal + tele).

 

11. Enig. Men betaling via telefon er en veldig forutsigbar "spådom".

 

12. Ny: Dere har glemt å ta med Ubuntu touch som jeg regner med vil få minst 5% markedsandel (salgstall) mot slutten av året og i tillegg bli en hit blant de som rooter telefonene sine selv.

 

13. Ny: Gigantiske telefoner (5-6 tommer) med vanvittig oppløsning (FullHD og oppover) vil fortsatt være populært, men flere high end -telefoner vil få småsøsken med mindre skjermer og ellers like rå maskinvare på innsiden.

 

14. Ny: Det hypes mye rundt de nye 64 bit ARM-prosessorene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tror dere virkelig at verden blir et bedre sted med Samsung som dikterer alt? Den eneste aktøren som holder Samsung på plass er jo Apple, og uten Apple vil alt dikteres av gutta fra Korea som syntes at touch-screen var en teit ide.

 

At apple går konk er ikke det samme som at "samsung dikterer alt".

 

AtW

Lenke til kommentar

Her tenker nok du feil, du ser for snevert på saken;

Apple er en meget viktig aktør innenfor mobil-bransjen, nettopp pga de og andre store aktører så holdes utviklingen igang. Uten flere sterke konkurrenter så reduseres den tekniske utviklingen....

Se bare eks på Samsung som idag lager meget gode nettbrett, forgjengeren til selve nettbrettet var jo nettopp Apple som var nesten enerådende i en periode.

 

Og en annen ting er att om man ikke liker alle produktene til en produsent så kan man ikke dra alle produktene under en kam. Eks så synes jeg ikke Iphone er noen bra mobil til mitt bruk men Ipad derimot er jeg superfornøyd med, så alt er ikke sort/hvitt i denne verden:-)

 

Det er ingen grunn til å tro at apples frafall forårsaker en konkurransefri utvikling. Spørsmålet er om apples metoder i sin helhet fører til ett bedre eller dårligere marked enn andre aktører, apple har endel innovasjon som er bra, men samtidig endel ting som er relativt forbrukerfiendtlig som er dårlig. Jeg tror apple er bra for utviklingen som relativt liten aktør, men dårlig som stor.

 

AtW

Håper ingen går konk. Konkurranse gir bedre produkter.

 

En naturlig del av konkurranse er at bedrifter går konk, konkurransen blir ikke bedre av at "ingen går konk", heller motsatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Apple fortjener de lappene som de får av å selge sine produkter fordi det apple leverer er gangske bra i motsetning til samsung og andre android mobiler som stopper av og til. Den eneste som er bra med samsung er at den er billigere en apple ellers hadde nok mange kjøpt apple istedenfor. Dessuten den kunkorransen som er mellom apple og samsung fører bare til positive ting og gjør at dagens mobilteknologi blir enda bedre og moderne. Og jeg tror at det er apple som presser sammsung til å ha lave priser og hvis apple forsvinner, vil samsung øke prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de fikser det teite patentsystemet og at vi får mobiler som varer i 2 døgn uten lading med normal bruk :)

Håper også på bedre 3G og 4G dekning. Mer kommer jeg ikke på, det sier vel sitt, vi har det meste vi trenger allerede =)

2 dager uten lading ??

Sist jeg hadde en mobil som ikke holdt 2 dager er nok helt tilbake til 1996, da holdt de typisk 1 dag og så var det "game over"...

Batterier er jo nettopp en av de teknologier som har hatt størst fremgang de siste årene, nå skal det sies att dagens mobiler og har større strømforbruk, men alt i alt så har det skjedd en meget stor utvikling. Mobilen jeg har idag lader jeg ca 2 ganger i uken med normalt bruk. Standby holder den godt over en uke....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...