Gå til innhold

Foto

Spillanbefalninger fra 2013

Eventyr RPG Strategi FPS GOTY

9 svar i denne tråden

#1 radiohodet

radiohodet

Bruker

• Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 30. desember 2013 - 13:40

*
POPULÆR POST!

Da er 2013 straks ferdig, Justin Biebers siste har blitt kåret til årets beste spill, knepent foran Lady Gaga og Rihanna. Ikke så altfor interessant for folk som er på utkikk etter nye spill. (og en del er tydeligvis på utkikk, siden det dukker opp nye tråder hele tiden) Derfor kommer denne lista inn i bildet, en liste over spill hvor kriteriet ikke er mer krevende enn at det skal kvalifisere til karakteren 7 (bra). Jeg er nok en av Gamers mest kravstore forumbrukere angående spill, så 7 er en meget bra karakter fra meg. Med andre ord vil man ikke finne Justin Biebers siste i denne lista, og derfor er den nok uinteressant for 99% her inne, men om det får en forumbruker til å prøve et av disse spillene så er det jo verdt det.

Det skal sies at jeg ikke har spilt alle spill på lista, og derfor kan den være litt misvisende, men jeg har lest om/sett video av alle spillene, og pleier å ha en relativt bra nese, så derfor er de med. Spill jeg ikke har spilt er markert med en * . Hvis noen savner kritikerfavoritter som Brothers: A Tale of Two Sons og Gone Home, så er det fordi jeg har spilt disse, og de er ikke gode nok til å kvalifisere til en 7er, selv om Gone Home var nære.

Jeg har prøvd å få med spill fra alle sjangere, siden alle sjangere kan ha bra spill, men jeg er ikke 100% oppdatert på alt, så om noen vet om andre spill som burde være med, så rop ut. Sjangerne har jeg slengt sammen i en fei, for det får da være grenser hvor mye innsats jeg gidder å legge i det. DLC og Early Access-spill har jeg ikke tatt med, men episodebaserte spill er med, selv om ikke alle episodene er ferdige.

Lista inneholder bare PC-spill, siden platformen har flest og best spill.

Over til lista!

Eventyr:

Siden dette er min favorittsjanger får den selvsagt lov å være øverst. Litt skuffende eventyrår, siden alle stortitlene ble utsatt til neste år, og fjoråret var strålende, men som vanlig har det kommet ut noen som fortjener en gjennomspilling. Sjangeren fokuserer på historie og oppgaveløsing.

Spoiler

Plattform:

Om man elsker plattformspill har indierevolusjonen gjort at det finnes utrolig mange bra spill i denne sjangeren. Sjangeren preges av hopping og springing, men noen har også inkludert pusle-elementer som gjør at de kanskje heller burde vært plassert i den kategorien.

Spoiler

Pusle:

Spill som fokuserer mer på logiske gåter enn å fly rundt med en gigantisk sekk full av gjenstander. Noen ganger mindre fokus på historie, men ikke nødvendigvis.

Spoiler

Strategi: 

Kan vel deles inn i to typer, turbasert (TBS) og sanntidsbasert (RTS). Tradisjonelt en populær sjanger, hadde en periode for noen år siden preget av spilltørke, men populariteten og kvaliteten er på vei tilbake, noe årets sterke spill tydelig viser.

Spoiler

Actioneventyr: 

Blir fort en "sekkesjanger", men spillene preges av action og utforskning, og kanskje lette gåter.

Spoiler

Interaktiv film: 

Har raskt blitt en veldig populær sjanger, spesielt etter fjorårets Walking Dead. Mer film enn spill. Stiller null krav til spilleren, og fokuserer kun på historie og karakterer. Interaktiviteten er stort sett der bare for å få opplevelsen til å virke lenger.

Spoiler

Casual: 

En sjanger som domineres av spill hvor man skal finne skjulte objekter. Casual-spill fokuserer på å kunne spilles av alle aldre, har ingen utfordring og ofte et veldig slapt fokus, noe som skremmer bort såkalte "gamere".

Spoiler

Rollespill:

En sjanger som har blitt totalt konsollifisert de siste årene, mye pga giganthit'er som Skyrim, men ordentlige rollespill har fått en ny vår pga Kickstarter, og 2014 ser ut til å bli et fantastisk år. 2013 var dessverre veldig skuffende.

Spoiler

FPS:

Den desidert største sjangeren i markedet i dag, totalt domininert av konsollmarkedet. Ser ikke at dette kommer til å snu med det første, derfor er det lite å anbefale, og ser ikke ut som det er noen bedring i sikte.

Spoiler

Simulasjon:

Spill som prøver å simulere et eller annet. Kan være alt mellom himmel og jord, noe som anbefalningene bærer preg av.

Spoiler

Skrekk: 

Spill som prøver å skremme deg, enten med in your face-metoder, eller mer subtilt.

Spoiler

Sport:

Selvforklarende tittel i en sjanger som har omtrent vært død på PC siden 90-tallet.

Spoiler

Racing:

Kom deg fortest fra A til B.

Spoiler

• 11

#2 elx90

elx90

Bruker

• Medlemmer
  • 907 innlegg
  •   10. februar 2011

Skrevet 30. desember 2013 - 22:01

Wow! Har ikke lest gjennom alt enda, men veldig bra tråd!

• 0

#3 saladin waits for alice

saladin waits for alice

Bruker

• Medlemmer
  • 5 462 innlegg
  •   11. mars 2008

Skrevet 31. desember 2013 - 13:22

Expeditions: Conquistador og Shadow Warrior anbefales på det sterkeste! :)
  • 0
Won't you listen to reason | Will you open your eyes
Its a wonder what you'll find with an open mind | You may be surprised, yeah

#4 Killswitch

Killswitch

Bruker

• Medlemmer
  • 2 476 innlegg
  •   29. august 2007

Skrevet 31. desember 2013 - 16:06

En liten rettelse til hva du har skrevet om Arma III. Det er sluppet, dog ikke 100% av singleplayer campain... Men igjen, hvem kjøper spillet for SP? Tror også jeg ville likt å sett Arma under simulering, ikke FPS, men det er min mening:)

Men mye bra og artig på lista, det skal du ha.

• 0

#5 Crazy Joe Davola

Crazy Joe Davola

Bruker

• Medlemmer
  • 9 309 innlegg
  •   19. september 2006

Skrevet 31. desember 2013 - 16:12

Imponerende stykke arbeid du har gjort her! Har ikke spilt det selv, men Far Cry 3 Blood Dragon har vel fått mye skryt og burde kanskje være med på listen?
  • 0
So says Mr. Stewart

#6 Zahl

Zahl

Bruker

• Medlemmer
  • 565 innlegg
  •   25. mars 2006

Skrevet 31. desember 2013 - 17:04

Kjempearbeid! Kudos.

• 0

Fuji X-T10 | 23mm/f2 | 35mm/f1.4 | 56mm/f1.2

#7 radiohodet

radiohodet

Bruker

• Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 2. januar 2014 - 12:06

Takk for fine tilbakemeldinger.

Imponerende stykke arbeid du har gjort her! Har ikke spilt det selv, men Far Cry 3 Blood Dragon har vel fått mye skryt og burde kanskje være med på listen?

Jeg nevner den under Call of Juarez faktisk.... og burde nok vært på lista, men mitt hat mot UPlay gjorde at jeg sløyfet den, siden jeg er ekstremt kritisk til FPSer i utgangspunktet.

• 1

#8 Arodem

Arodem

Redaksjonssjef, Gamer.no

• Good Game AS
  • 3 644 innlegg
  •   4. mars 2011

Skrevet 2. januar 2014 - 12:11

Mange gode spill her, radiohodet. :) Likte også godt Shelter, Kentucky Route Zero, Thirty Flights of Loving, Wolf Among Us, Proteus og Papers, Please. 

• 0

Audun Rodem
Redaksjonssjef, Gamer.no
Twitter E-post

#9 Husam

Husam

Bruker

• Medlemmer
  • 4 177 innlegg
  •   13. januar 2006

Skrevet 2. januar 2014 - 21:52

Veldig fin samling, jeg er enig i det meste jeg har kjennskap til selv. De tre store spillene for meg i år var Gone Home, Kentucky Route Zero og Expeditions:Conquistador. I tillegg har jeg store forventninger til Stanley's Parable, Brothers og selvsagt Broken Sword, men har ikke hatt tid til disse ennå. Det har ikke vært et spesielt godt spillår i min bok, de beste spillopplevelsene har faktisk først og fremst vært å følge med på Kickstarter-oppdateringer fra spesielt inXile, Red Thread og Double Fine. 2014 har potensiale til å bli fantastisk rent spillmessig, og jeg gleder meg som en unge.

• 0

#10 Godsaker

Godsaker

Bruker

• Medlemmer
  • 798 innlegg
  •   13. februar 2011

Skrevet 14. februar 2014 - 11:01

Masse godsaker der, ja. Litt tom rollespill-kategori da! Må da ha vært noe mer i 2013. :p

Van Helsing kanskje ikke langt unna en 7er... Har mer tvil om Avadon2.

Hva med Realms of Arkania: Blade of Destiny HD? :p

Dette innlegget har blitt redigert av Godsaker: 14. februar 2014 - 11:01

• 0

Les mer om samme tema: Eventyr, RPG, Strategi, FPS, GOTY

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere