Gå til innhold

Dette er innsiden av spillmaskinen Steam Machine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og igjen er jeg nok skeptisk til hva prisen kommer til å ende opp på, basert på hva som puttes inn i denne boksen, men én ting slår meg: om de faktisk prissetter denne i nærheten av PS4 og X1 vil dette bli et skikkelig røverkjøp, ikke minst som et alternativ til en ordentlig gaming-PC, ettersom delene som benyttes tross alt er relativt standard med standard formfaktorer. For dem som føler et behov for f.eks. optisk drev bør det ikke være verre enn å nappe ut alle delene og montere dem i et hvilket som helst kabinett med mITX-skruehull. Det vil vel ikke være noe problem å installere f.eks. WIndows på noe slikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og igjen er jeg nok skeptisk til hva prisen kommer til å ende opp på, basert på hva som puttes inn i denne boksen, men én ting slår meg: om de faktisk prissetter denne i nærheten av PS4 og X1 vil dette bli et skikkelig røverkjøp, ikke minst som et alternativ til en ordentlig gaming-PC, ettersom delene som benyttes tross alt er relativt standard med standard formfaktorer. For dem som føler et behov for f.eks. optisk drev bør det ikke være verre enn å nappe ut alle delene og montere dem i et hvilket som helst kabinett med mITX-skruehull. Det vil vel ikke være noe problem å installere f.eks. WIndows på noe slikt?

 

Kommer nok ikke til å være ett problem å installere Windows på slikt når SteamOS får Dual-Boot støtte, noe den ikke har per dags dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kan man få tak i lignende små mITX-kabinett med plass til fullengde, dobbeltslot skjermkort (evt. med PCIe-riser)? Har et kabinett nå men det er kun plass til single-slot. Kraftigste skjermkort jeg fant var et HD7750. Andre kabinett jeg finner er enten alt for store, for korte, tar kun lavprofilkort eller at de bare har plass til single-slot-kort.

Lenke til kommentar

Og igjen er jeg nok skeptisk til hva prisen kommer til å ende opp på, basert på hva som puttes inn i denne boksen, men én ting slår meg: om de faktisk prissetter denne i nærheten av PS4 og X1 vil dette bli et skikkelig røverkjøp, ikke minst som et alternativ til en ordentlig gaming-PC, ettersom delene som benyttes tross alt er relativt standard med standard formfaktorer. For dem som føler et behov for f.eks. optisk drev bør det ikke være verre enn å nappe ut alle delene og montere dem i et hvilket som helst kabinett med mITX-skruehull. Det vil vel ikke være noe problem å installere f.eks. WIndows på noe slikt?

 

Tenkte det samme. Sånn i utgangspunktet er da skjermkortet alene verdt mer enn PS4. Og, nei, her kan du dualboote så mye du vil.

 

Er prisen som du antyder, så er det god nok grunn til å kjøpe uavhengig av om man spiller eller ikke, da HW alene er verdt mer enn prisen på en PS4.

 

:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Og igjen er jeg nok skeptisk til hva prisen kommer til å ende opp på, basert på hva som puttes inn i denne boksen, men én ting slår meg: om de faktisk prissetter denne i nærheten av PS4 og X1 vil dette bli et skikkelig røverkjøp, ikke minst som et alternativ til en ordentlig gaming-PC, ettersom delene som benyttes tross alt er relativt standard med standard formfaktorer. For dem som føler et behov for f.eks. optisk drev bør det ikke være verre enn å nappe ut alle delene og montere dem i et hvilket som helst kabinett med mITX-skruehull. Det vil vel ikke være noe problem å installere f.eks. WIndows på noe slikt?

 

dual boot kommer til å funke greit hvis du vil, og det kommer felere forsjellige steam boxer til forsjelig pris og med forsjellig styrke... en versjon med eks, en R9 280 hadde vært kraftigere enn PS4/Xbox One men også litt dyrere også da... (kansje 5000-6000)

Lenke til kommentar

Hvor kan man få tak i lignende små mITX-kabinett med plass til fullengde, dobbeltslot skjermkort (evt. med PCIe-riser)? Har et kabinett nå men det er kun plass til single-slot. Kraftigste skjermkort jeg fant var et HD7750. Andre kabinett jeg finner er enten alt for store, for korte, tar kun lavprofilkort eller at de bare har plass til single-slot-kort.

 

Fractal Design sin Node 304

http://www.komplett.no/fractal-design-node-304-mini-itx-sort/757500

 

Cooler Master Elite 120

http://www.komplett.no/cooler-master-elite-120-mini-itx-sort/755473

 

Cooler Master Elite 130 (Penere store/lillebror, avhengig av om du teller alder eller størrelse)

http://www.komplett.no/cooler-master-elite-130-mini-itx-sort/797569

 

BitFenix Prodigy M (Litt større, støtter m-ATX)

http://www.komplett.no/bitfenix-prodigy-m-sort/804053

 

...for å ta noen eksempler jeg fant kjapt på komplett.no

Lenke til kommentar

Er vel ikke usansynlig at det vil komme lignende kabinetter etterhvert. Problemet mitt er at kabinettet jeg allerede har er bare bittegranne større enn den steamboksen. Det har SFX-PSU og ganske god plass i lengda. Litt for smalt bare. Så nesten uansett hvilket alternativ kabinett jeg finner så blir det fort veldig mye større. Spesielt de med ATX-PSU.

Lenke til kommentar

Det jeg først og fremst tenker er at ettersom dette er laget for å være en "konsoll", er kanskje hovedkortet moddet på et eller annet vis til å ikke ta andre OS. Like fullt er GPU, CPU og RAM alene verdt rundt 6500 kr, så om disse skulle være de eneste delene som var verdt å "robbe" fra denne boksen for å bygge sin egen gaming-PC ville det likevel vært et kupp om maskinen kostet 5k eller mindre.

 

Nå legger jeg forøvrig merke til at hovedkortet er det iFixit omtaler som et "off-the-shelf" ASRock Z87E-ITX, så jeg ser ikke at det skulle være noe problem å ta med videre heller.

 

Totalt kommer de løse delene på ca 9500 kr i Prisjakt kun for innmaten (eks. kabinett, kontrollerkort, "riser card" og håndkontroller). Om Steam Machine faktisk kommer til å specces slik ser jeg ikke for meg at prisen nærmer seg de andre konsollene da dette uten tvil kommer til å bli utnyttet i stor skala av folk som bygger selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis verd å nevne igjen. Disse par titalls maskinene Valve har sendt ut er prototyper for å få tilbakemelding fra ekte brukere. De vil ikke produsere flere slike maskiner. "Steam Box" har ikke fast maskinvare. Valve vil ikke selge datamaskiner til sluttbrukere, enten like disse prototypene eller i andre former.

 

Valve har laget en Steam-klient for Windows, OS X og GNU/Linux. Siden det er usikkerhet i hva Microsoft kommer til å gjøre de neste par årene, og en god sjanse for at de vil gjøre sin egen programvarebutikk påkrevd og kreve en prosent av all programvaresalg (30% er normalt i dag) har Valve valgt å satse hardere på en fri platform hvor motarbeiding fra platformen ikke er mulig, nemlig Linux. De har tatt Debian ("the universal operating system", som f.eks Ubuntu og hundrevis av andre distroer er basert på) og laget en distro som direkte starter Steam-klienten i fullskjerm uten programmer, vindusdekoratorer, services og programmer som tar ressurser. SteamOS benytter vanlig Steam-klient som er helt tilsvarende den som tilbys Windows og OS X. SteamOS med "Big Screen" er for de som ønsker en "fullskjermsopplevelse" som kan styres uten tastatur. Steam Box-er vil bli produsert av Dell, Asus, HP, MSI, Komplett og andre som har lyst, det er bare vanlige datamaskiner med SteamOS ferdiginstallert. Du kan også lage en slik selv eller bare ta din vanlige datamaskin i dag og installere SteamOS for å få en "Steam Box". Opplevelsen under Windows vil være fullverdig frem til Microsoft eventuelt setter kjepper i hjulene, SteamOS er bare et alternativ, det er ingen vits å bli sint eller redd eller snakke dritt om disse prototypene, det er bare helt, 100%, normale datamaskiner med et alternativ OS installert som er solgt samlet og ferdiginstallert. Prisen vil bli 100% av maskinvareprisen, er delene i en maskin fra Dell verd 4000,- vil maskinen koste 4000,-, er en fra HP verd 14000,- vil maskinen koste 14000,-. Det vil trolig bli produsert hundrevis av Steam Box-modeller fra forskjellige produsenter verden rundt. Noen har 3GB RAM, noen har 16GB, noen har 770, andre har to 790, og om et par tidsenheter vil det selges Steam Box-modeller med 870, så 970 osv.

 

Dersom du ønsker en spillmaskin under TV-en er en Steam Box for deg, vent et par måneder, så blir det flere modeller i salg. Dersom spillmaskin under TV-en eller Linux ikke er noe du bryr deg om trenger du ikke bruke en kalori på å tenke på disse maskinene, de er ikke for deg og de truer ikke din hjemmelagede maskin med Windows.

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i, særlig om den kommer fra Alienware-delen av Dell.

 

For å si det på en enklere måte: Du vil finne færre Steam Machines som selges til under maskinvarepris enn Windows-maskiner som selges under maskinvarepris. Dette er datamaskiner med et pre-installert OS fra Valve, det er ikke en konsoll eller et produkt fra Valve på samme måte som en Dell Vostro 200s ikke er et produkt fra Microsoft og Windows er ikke dårlig fordi den nevnte Vostro-maskinen kun tar low-profile utvidelseskort.

 

Det disse maskinene vil gi muligheten for er å få med eksotiske dingser og bomser som er for dyre enkeltvis. Prototypene kommer f.eks med skjermkortet montert parallelt med hovedkortet og en PCIe-riser, en spennende sak som for enkeltpersoner kan koste opp mot 1000,-, men i en ferdigkonfigurert maskin produsert i stort antall vil det ikke øke prisen nevneverdig. Andre ting er vifteløse heatpipes direktekoblet på kabinett, vannkjøling med kabinett som radiator, vifteløs strømforsyning, ekstern strømforsyning og mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...