Gå til innhold

Nå kommer de stillegående Radeon R9 290X-kortene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse kortene vil ligge på ca 70-75 grader load. Da kan du sammenligne temperaturer på andre kort, så vil du se at det er normal temp.

 

Ser på reviews selv nå, og dette er jo fantastisk!

Ble litt redd for disse toppkortene, da kun referansene var ute; temp og lyd var jo utålbart...

 

Men nå, med badass kjølere, er det HELT ENKELT R9 290 (+ X) som stikker av med seiern mtp pris/ytelse/temp(støy)

Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig "30% kaldere"? Loadtemperaturen er på rundt 90 grader Celsius for stockkjøleren, det vil si ca 460-465 Kelvin. 30% av dette igjen er ca 140 grader, så denne kjører på -50 grader Celsius under load?

 

Jeg vet selvsagt at dette ikke er tilfelle, men 30% kaldere gir lite mening hvis man tar det for det det faktisk er, nemlig en 30% reduksjon av temperaturen målt i SI-enheten Kelvin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig "30% kaldere"? Loadtemperaturen er på rundt 90 grader Celsius for stockkjøleren, det vil si ca 460-465 Kelvin. 30% av dette igjen er ca 140 grader, så denne kjører på -50 grader Celsius under load?

 

Jeg vet selvsagt at dette ikke er tilfelle, men 30% kaldere gir lite mening hvis man tar det for det det faktisk er, nemlig en 30% reduksjon av temperaturen målt i SI-enheten Kelvin.

 

30% kaldere enn 100 grader er 30 grader, så da blir de vel rundt 60 grader på max load, i motsetning til 90 i dag

Enkelt og greit

Lenke til kommentar

 

 

Men vi vet jo prosenten..

Poenget er å vise at den måten å regne prosent på leder til merkelige situasjoner. Temp. før: +10 C og temper etter: -10 C. Hvor mange prosent har den da droppet i følge tenkemåten jeg kritiserer? Matematikkoppgave. Løs den :)

-200%

Usikker på kva du meinte ellers...

 

Med 30% kaldare meiner ein:

[Temp før(referanse kjølar)]*0.70=[Ny temp(costum kjølar)]

For å gjere det lett for mannen i gata bruker ein vanleg prosent/brøkrekning på Celsius.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-200%

Usikker på kva du meinte ellers...

 

Med 30% kaldare meiner ein:

[Temp før(referanse kjølar)]*0.70=[Ny temp(costum kjølar)]

For å gjere det lett for mannen i gata bruker ein vanleg prosent/brøkrekning på Celsius.

 

Ja, 200% har den droppet. Gir det mening? Absolutt ikke :p

 

Det er langt fra åpenbart at det er 30% av "Celsiustallet" de tenker på også, det kan være en 30% reduksjon av ambient-load. Da burde det derimot stått at det var 30% reduksjon av temperaturøkningen.

 

Fullstendig klar over at man skriver for "mannen i gaten" og ikke de som har hatt fordypning i realfag på vgs eller høyere opp, men det går an å ordlegge seg korrekt likevel. Jeg ville brukt det med økning da det har størst praktisk betydning og sier mest om forbedringen i kjøleevne av alternativene som er diskutert. Skal jeg være litt hard ser det relativt amatørmessig/villedende når det står skrevet på den opprinnelige måten. Den faktuelt riktige tolkningen av en slik påstand må aldri være feil tolkning, uansett hvor folkelig og "lettleselig" man ønsker å fremstå.

Lenke til kommentar

Forvirrende? Skjønte med engang hva temp forskjell det var snakk om i artikkelen. Du derimot gjorde ikke annet enn kverrulere :)

 

Blind høne finner også korn :p

 

Det er ikke kverulering, men fakta. At folk er så uopplyste at de faktisk ikke ser at det kan tolkes flere veier å formulere seg slik får stå for deres regning. Du kan ikke ta meg på en eneste feil i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...