Gå til innhold

Vivo presser oppløsningen i mobilskjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den markedsføres som den første telefonen med 2K-oppløsning, men også 1080p kan kvalifisere som 2K, uten at det gjør oppløsningen mindre imponerende.

Her er dere ute å villeder med tullete betegnelser igjen. Ikke bit på produsentenes markedsføringspåstander om 2K når det er feil. K betyr kilo som igjen betyr 1000. 2K=2000. Denne har ikke 2000 av noe så vidt jeg vet.

 

1080 (linjer?) kvalifiserer ikke for å bli kalt 2000 (igjen: linjer?) enten det er progressivt eller ikke. Dere burde avsluttet avsnittet etter "... 2560 x 1440 piksler.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen1: 2k, 4k osv. måles i horisontal oppløsning, ikke vertikalt. 1920 piksler horisontalt er så nærme at den for de fleste praktisk formål kan kalles 2k. Ved å påpeke at også de vanlige full-HD-produktene strengt tatt også kan kalles 2k-produkter, mener jeg nettopp at vi utviser litt sunn skepsis mot markedsføringspåstandene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør dere skrive Ca 2K og ikke nøyaktig 2K. Jeg og du og mange av leserne "vet" hva hvilke tall som gjelder vertikal og horisontal, men dette er ikke intuitivt eller konsekvent brukt. F.eks gjelder som regel 1080 vertikalen, mens 3840 gjelder horisontalen. Derfor bør man være ekstra påpasselig med å ikke gjøre gamle forvirringer ennå verre for nye lesere. Bruker man rene tall og unngår bokstavforkortelsene så unngår man både unøyaktigheter og forvirring. At bransjen liker å forvirre hvermansen med allskens rare forkortelser, direkte feil i forhold til ISO-standard osv er ikke noe som bør videreformidles av media.

 

Jeg synes det er bra med den skepsisen som vises og er glad for å ha fått deg i tale og tanke om emnet så det kanskje diskuteres internt og utarbeides redaksjonelle føringslinjer på hvordan oppløsninger skal skrives. :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør dere skrive Ca 2K og ikke nøyaktig 2K. Jeg og du og mange av leserne "vet" hva hvilke tall som gjelder vertikal og horisontal, men dette er ikke intuitivt eller konsekvent brukt. F.eks gjelder som regel 1080 vertikalen, mens 3840 gjelder horisontalen. Derfor bør man være ekstra påpasselig med å ikke gjøre gamle forvirringer ennå verre for nye lesere. Bruker man rene tall og unngår bokstavforkortelsene så unngår man både unøyaktigheter og forvirring. At bransjen liker å forvirre hvermansen med allskens rare forkortelser, direkte feil i forhold til ISO-standard osv er ikke noe som bør videreformidles av media.

 

Jeg synes det er bra med den skepsisen som vises og er glad for å ha fått deg i tale og tanke om emnet så det kanskje diskuteres internt og utarbeides redaksjonelle føringslinjer på hvordan oppløsninger skal skrives. :)

 

Ro-ro. :o) Så du visste ikke om horisontal måling.

Lenke til kommentar

Selvsagt vet han det, men det er mange lesere som tar et slikt uttrykk for gitt. Poenget er at det egentlig ikke sier mye om oppløsningen.

 

Det er en teknologinettavis, de skal skrive korrekt. Har funnet en del gramatiske feil og terminologifeil i det siste, men har ikke giddet å sagt noe på det. Det har vært slik lenge, og av og til lurer jeg på om de bryr seg.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...