Gå til innhold

Svensk fildeler idømt millionbot - for opplasting av én film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste en annen plass at synderen hadde lastet opp langt mer enn én film. Både andre filmer og tv-serier. Straffen gjaldt gjerne bare én av filmene, men tittelen på saken ("Lastet opp én film ? fikk millionbot") er misvisende.

 

Nei, tittelen er overhodet ikke misvisende hvis han fikk millionbot på grunnlag av én film, noe du bekrefter at han fikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leste en annen plass at synderen hadde lastet opp langt mer enn én film. Både andre filmer og tv-serier. Straffen gjaldt gjerne bare én av filmene, men tittelen på saken ("Lastet opp én film – fikk millionbot") er misvisende.

 

Tittelen her er ihvertfall at han ble dømt til millionbot for å laste opp en film, det er helt korrekt det såvidt jeg kan se? Og ikke misvisende?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er kynisk og trist. En så høy bot er helt urimelig, og svært ødeleggende for den vanlige mann i gata.

 

Symbolsaker er en ting, og rasere noens økonomi for de neste 20-30 årene er noe helt annet. Dette var rett og slett moralsk forkastelig av Nordisk Film. Hadde de nøyd seg med et par hundre tusen i bot evt. noen dager i buret - greit nok. Men ikke dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg leste en annen plass at synderen hadde lastet opp langt mer enn én film. Både andre filmer og tv-serier. Straffen gjaldt gjerne bare én av filmene, men tittelen på saken ("Lastet opp én film ? fikk millionbot") er misvisende.

Tittelen her er ihvertfall at han ble dømt til millionbot for å laste opp en film, det er helt korrekt det såvidt jeg kan se? Og ikke misvisende?

 

AtW

Det som jeg trur han mente var misvisende var vel at personen hadde lastet opp MYE mer enn kun 1 film. Men den ene filmen han lastet opp fikk han millionbot på. Tittelen får det til å høres ut som at "Hvis man laster opp 1 film, så kan man måtte betale million". Det ble nok den prisen siden han er en "stor" aktør i opplastingsgjengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som jeg trur han mente var misvisende var vel at personen hadde lastet opp MYE mer enn kun 1 film. Men den ene filmen han lastet opp fikk han millionbot på. Tittelen får det til å høres ut som at "Hvis man laster opp 1 film, så kan man måtte betale million". Det ble nok den prisen siden han er en "stor" aktør i opplastingsgjengen.

 

Er det dekning for en slik tolkning du presenterer? Har en rett virkelig grunnlag for å dømme folk strengere for A, fordi du har gjort B, men man under rettsaken fant ut at det ikke var grunnlag til å dømme deg for B?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gleder meg litt til piratvirksomheten minker i volum slik at de nordiske filmbransjene kan slå seg til ro med at de ikke har et markedsgrunnlag for mer enn kanskje en til to filmer i året, og at de store internasjonale produsentene skjønner at det ikke lenger er et marked for middelmådige produksjoner ment for reprisevisning på tv da de må konkurrere med småavhengighetsskapende facebookspill og mobilapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

4 000 000 i bot for en film er jo fantasi-tall. Straff bør stå i relasjon til handlingen.

La oss si det er en milliard fildelere i verden. Hadde alle fildelere fått samme bot hadde det blitt 4 000 000 000 000 000 kroner i bot. Altså tusen ganger oljefondet.

 

Og det er bare hvis man fikk bot for én fil. Hva hvis vi sier at hver fildeler deler 10 filmer og 40 musikkalbum (min forsiktige gjetting)

I følge http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1722325.ece eier Norge 1% av verdens aksjer (og ca halve oljefondet er brukt på aksjer). Det betyr med mine anslag er riktig straff for piratkopiering verden totalt sett, i følge svenske domstoler 1000 ganger mer enn alle aksjer i verden totalt. Dette er jo bare latterlig.

Endret av punar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

4 000 000 i bot for en film er jo fantasi-tall. Straff bør stå i relasjon til handlingen.

La oss si det er en milliard fildelere i verden. Hadde alle fildelere fått samme bot hadde det blitt 4 000 000 000 000 000 kroner i bot. Altså tusen ganger oljefondet.

 

Og det er bare hvis man fikk bot for én fil. Hva hvis vi sier at hver fildeler deler 10 filmer og 40 musikkalbum (min forsiktige gjetting)

I følge http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1722325.ece eier Norge 1% av verdens aksjer (og ca halve oljefondet er brukt på aksjer). Det betyr med mine anslag er riktig straff for piratkopiering verden totalt sett, i følge svenske domstoler 1000 ganger mer enn alle aksjer i verden totalt. Dette er jo bare latterlig.

 

Det er noe som skurrer, kan ikke ha fått 4mill for 1 film.

Om ikke dem mener at når du først har opp lastet 1 film, hva med resten av verden som laster NED denne ene filmen? total sett ville summen kommet høyt for tapt inntekt for denne ene filmen. Nei, jeg vet ikke. Mulig jeg tolker det feil.

Lenke til kommentar

Det er noe som skurrer, kan ikke ha fått 4mill for 1 film.

Om ikke dem mener at når du først har opp lastet 1 film, hva med resten av verden som laster NED denne ene filmen? total sett ville summen kommet høyt for tapt inntekt for denne ene filmen. Nei, jeg vet ikke. Mulig jeg tolker det feil.

 

Det er i hvert fall det som står i overskriften og gjentatt videre i saken.

Denne boten er på nivå med boten til Joel Tenebaum i 2012 i USA: http://www.extremetech.com/internet/134992-is-a-675000-fine-for-sharing-31-pirated-songs-too-much

Lenke til kommentar

Det er synd at norske lovgivere har fulgt opp med lignende lovgivning. Det som burde vært gjort er å forfulge alle som laster opp, gi dem en bot som står i stil med forbrytelsen og eventuelt fengselsstraff.

 

Dette ville virket avskrekkende, i stedet for ruinere en enkeltperson for å statuere ett eksempel som ikke vil bli fulgt.

Lenke til kommentar

Det er synd at norske lovgivere har fulgt opp med lignende lovgivning. Det som burde vært gjort er å forfulge alle som laster opp, gi dem en bot som står i stil med forbrytelsen og eventuelt fengselsstraff.

 

Dette ville virket avskrekkende, i stedet for ruinere en enkeltperson for å statuere ett eksempel som ikke vil bli fulgt.

 

Da hadde vi danket ut USA som fengselsnasjon, da hadde over 50% av den yngere befolkningen havnet i buret og mest sannsynlig vært godt på vei med sin kriminelle karriere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...