Gå til innhold

– Google vurderer å lage sine egne prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke dette fokuset på strømgjerrige prosessore i et marked som krever rå ytelse.

Jeg er enig for oss private brukere, men husk at Google primært tenker på egne servere som bare bruker et subsett av funksjonaliteten i en CPU, så bruksområdet er et helt annet og er klart definert. Besparelser i effektforbruk er ikke bare viktig for strømregningen til et datasenter, men minst like viktig for dimensjonering av kjøle-infrastruktur, UPSer og aggregater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig er artikkelen totalt skivebom, ja den hadde ikke truffet en låvevegg en gang. Så Google vurderer å få produsert noen tilpassede ARM-design til sine formål (trolig for servere i første omgang), det er ikke å lage egne prosessorer. Dette er litt av hensikten til de modulære designene som ARM tilbyr, hvor storkunder kan plukke og fjerne det de måtte ønske. Hvis de skal bygge hundretusenvis av servere til spesifikke oppgaver så kan det faktisk bli lønnsomt.

 

Du skriver at "som vanlig" er artikkelen totalt skivebom, men fremdeles har du et Ekstra medlemskap.. Dette skurrer for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Så lenge Google ikke produserer X86-prosessore, så er nok enda Intel trygge med sin dominans i det markedet.

 

Skjønner ikke dette fokuset på strømgjerrige prosessore i et marked som krever rå ytelse.

 

for serveren til google er ikke rå ytelse det viktigste, der er ytelse per mynt det viktigste og strøm koster penger...

 

så hvis google greier å lage en prossesor som er like mye ytelse forhold til hvor mye de koster som prossesorer på markedet nå og i tilleg ha mindre strømforbruk, er det bra for dem....

 

en prossesor bruker 50w mere enn en anen en som er like god og koster like mye, kan kansje ikke ha så mye å si for private brukere, men google har tusenvis av prosessorer, så hvis de eks. har 5000, blir det 50.000w mere en de andre prossesorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Spennende, men de blir nok ikke noen direkte konkurrent til Intel med det første.

 

Her er ikke poenget så mye å konkurrere mot Intel. Dette blir spesialtilpassede prosessorer for Google sitt eget bruk. Grunnen til at Intel svetter litt er at Google er den største enkeltkunden Intel har. Såpass stor at det vil merkes på omsetningstallene til Intel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Spennende, men de blir nok ikke noen direkte konkurrent til Intel med det første.

 

Her er ikke poenget så mye å konkurrere mot Intel. Dette blir spesialtilpassede prosessorer for Google sitt eget bruk. Grunnen til at Intel svetter litt er at Google er den største enkeltkunden Intel har. Såpass stor at det vil merkes på omsetningstallene til Intel.

bare 4-5%, men 4-5% av det intel får in er jo sansyneligvis veldig mye penger....

Lenke til kommentar

ARM markedet har ganske grei konkurranse i mine øyne. Det er x86 markedet som kunne trengt mer konkurranse. AMD gjør det utrolig bra med APUene sine, men når det kommer til det mer "klassiske", så er ikke konkurransen det den en gang var.

 

AMD gjør det ikke utrolig bra med APUene sine. De har sagt opp store deler av sine arbeidstakere og solgt sitt hovedkvarter for å bedre likviditet. Hadde det ikke vært for PS4 og xbox one så hadde det sett mørkt ut. Deres Temash APU har knapt noen design wins, Kabini har svært få og jeg ser veldig lite til richland APUer.

Lenke til kommentar

Arm er uansett uaktuelt for meg neste gang jeg kjøper nettbrett. Selvfølgelig holder 3 generasjon ipaden min lenge enda, men når den begynner å fuske ser jeg for meg arvtageren til baytrail med fullverdig windows eller linux :D

Arm i mobiltelefon vil jeg nok fortsette å bruke siden jeg liker android til det formålet. Når det kommer til serverbruk har jeg nada kompetanse så den diskusjonene overlater jeg til dere som jobber med drifting av servere eller programering.

 

Uansett tror jeg intel er skumle når de begynner å krympe transistorene sine mer siden de ligger så langt foran konkurrentene sine på det feltet. Baytrail er kanskje den største prestasjonen jeg har sett innenfor prosessordesign de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...