Gå til innhold

Asus lanserer PadFone Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele artikkelen, men etter min mening burde Asus utvide nettbrett-delen av Padfone-konseptet slik at man kunne kjøpe et nettbrett etter ønske uansett hvilken Padfone man hadde! Hadde vært kjempestilig!

 

Veldig enig med deg i dette! Dessverre selger de nok for dårlig til å kunne gjøre det :/

 

Det eneste som ikke skuffer meg med padfone mini er prisen! Antageligvis derfor den ikke blir solgt i Europa

Lenke til kommentar

Hvis de kunne lage standard grensesnitt sånn som det er på (andre) monitorer, ville jo salgstida på skjermdelen kunne strekke seg over flere år og flere modeller, dermed burde det kunne være grunnlag for flere alternativer, sjøl om hver enkelt kombinasjon brett/telefon ikke selger så enormt..

 

For min del, kunne jeg tenkt meg f.eks. 3 telefontyper, med en ny mellomversjon i forhold til de to som ASUS har øverst og nederst. Til dette kunne det så vært 3-4-5 brett-typer, f.eks. fra 7" opp til 13" eller enda lengre.

 

Da ville jeg trolig i første omgang valgt mellomtelefonen med to brett, 8" og 13", og i neste omgang oppgradert telefonbiten. Tilpasning til ulike telefonstørrelser kan gjøres med enkle innforingsstykker.

 

Hvis Samsung hadde gjort noe sånt med Note-serien sin, f.eks. brett 8", 10" og 13" der Note 3 kan dokkes, hadde jeg neppe nølt med å kjøpe. Da kunne skjermen i telefonen godt krympes litt også, f.eks. til en mellomting mellom S4 og Note 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de kunne lage standard grensesnitt sånn som det er på (andre) monitorer, ville jo salgstida på skjermdelen kunne strekke seg over flere år og flere modeller, dermed burde det kunne være grunnlag for flere alternativer, sjøl om hver enkelt kombinasjon brett/telefon ikke selger så enormt..

 

For min del, kunne jeg tenkt meg f.eks. 3 telefontyper, med en ny mellomversjon i forhold til de to som ASUS har øverst og nederst. Til dette kunne det så vært 3-4-5 brett-typer, f.eks. fra 7" opp til 13" eller enda lengre.

ASUS liker å oppgradere modeller så hyppig at de alltid er markedsledende, og dette hadde medført enormt mange produkter å utvikle. I tillegg er det mye support som må jobbes med..

 

Det er nok derfor det ikke har skjedd ennå..

 

Jeg krysser fingrene for at det er ASUS som er første produsent til å ta i bruk Ubuntu mobile.

 

Drømmen er at de lanserer 3 telefoner i hhv 4", 4.7" og 5.2" med standardisert formfaktor, ett kompakt 7-8" nettbrett, ett kompakt 10.1" og to nettbrett i størrelseorden 10-11" og 13-14", begge med mulighet for tastaturdock. Alle med Ubuntu+android. Da hadde jeg kjøpt alt de hadde og gått i kloster for å tilbe ASUS.

 

EDIT: Og da med en smart måte å velge selv hvilken kombinasjon av brett + mobil man ville ha.

Endret av wholmen
Lenke til kommentar

Ja, Ubuntu (muligens også Tizen) kan sammen med Padfone-konseptet bidra til et veldig interessant enhetlig alternativ til mobil/nettbrett/pc. Med 64-bits prosessorer, mer minne og høyoppløst grafikk, vil allerede neste generasjon nettbrett kunne dekke en god del av de vanlige pc-funksjonene. Jeg synes f.eks. framgangen fra Nexus 7 2012 til Nexus 7 2013 er ganske formidabel.

Og de prosessene som går for dårlig, kjører en et annet, mer egna sted. Det gjelder jo også for pc'er. Når jeg har brukt Nexus 7 2013 med blåtann-tastatur og mus, har det vært savnet av en større og bedre skjerm som har vært den viktigste begrensningen. Jeg kan godt tenke meg en arbeidsdag der jeg plugger mobilen til monitor (er) om morgenen, setter den i et litt større brett om den trengs i lunsjpausen eller på et møte, og i et 8" brett for bruk på banen hjem.

Og når først ytelse og kvalitet på et display er brukelig, vil det for meg være meningsløst ikke å gjenbruke. Vi har hatt en periode med veldig rask utvikling i mobilenhetenes skjermer, det virker rimelig opplagt at vi ikke vil fortsette å doble pikselantallet ca annethvert år særlig lenge. Og jeg tror ikke jeg er helt aleine om å foretrekke en kombinasjon med litt rimeligere skjerm på en enhet som byttes ut ofte og en svært god nettbrett-skjerm som overlever flere telefongenerasjoner, framfor en super mobilskjerm som ikke kan kompletteres med noe større - i en mobil som uansett blir skifta ut ganske ofte.

En annen viktig ting nettbrettskjermene kan differensieres på utover oppløsning/kvalitet, er batteri, ekstrautganger, lagringsplass, ekstrafunksjoner. Hvis en f.eks. tidvis trenger å komplettere mobilen med PC-prosessorkraft, er det jo ingen ting i veien for å putte pc-funksjonalitet inn i en 13" eller 15" nettbrett-skjerm. En kan også tenke seg pluggbare moduler som router, filserver etc.

 

Padfone-konseptet kan brukes litt som et systemkamerahus, med utskftbare skjermer etcistedenfor utskiftbar optikk.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...