Gå til innhold

Du glemmer mer hvis du knipser mye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En gylden middelvei er å sette kameraet på full auto og dermed tenke vesentlig mindre over fotograferingen og være mer til stede på andre måter.

 

Trodde da du hadde fotografert nok til at den sto på "Auto" selv om kameraet ikke gjør det? :)

 

Jeg forsøker å ta frem, og legge vekk, kamera i perioder. Spesielt i sosiale sammenhenger har jeg blitt flinkere til å ikke ta så mye bilder hele tiden. Jeg vil heller være mer til stede. Så blir det kanskje mer kvalitet > kvantitet også.

Lenke til kommentar

En gylden middelvei er å sette kameraet på full auto og dermed tenke vesentlig mindre over fotograferingen og være mer til stede på andre måter.

 

Er mer skeptisk over output på full auto, hvertfall med gjennomsnittlig/mønstermåling. Dersom man tar bilder av vane vil en ikke tenke over innstillinger selv i M og semi-auto. Lær bruk av kamera tidligst mulig er mitt forslag. Ikke minst burde flere lære seg histogram i forhold til ønsket eksponering.

 

Det er en annen side av dette utspillet til akam. Blir man dement eller er glemsk fra før av, da hjelper det lite å se opp fra kameraet ofte. Personlig, så ønsker jeg selv for mye bilder fremfor å huske men ikke "fanget" øyeblikket. Smakssak sikkert.

 

At det blir for mange bilder av ting som ikke er interessant er det reelle store problemet når en kjører "pray-and-spray" teknikken uten å se opp.

Lenke til kommentar

 

 

En gylden middelvei er å sette kameraet på full auto og dermed tenke vesentlig mindre over fotograferingen og være mer til stede på andre måter.

Trodde da du hadde fotografert nok til at den sto på "Auto" selv om kameraet ikke gjør det? :)

 

Jeg forsøker å ta frem, og legge vekk, kamera i perioder. Spesielt i sosiale sammenhenger har jeg blitt flinkere til å ikke ta så mye bilder hele tiden. Jeg vil heller være mer til stede. Så blir det kanskje mer kvalitet > kvantitet også.

Jeg er ganske enig i din refleksjon. Enkelte ganger bør man legge vekk kameraet for å absorbere ting. Skal en være totalt "maskin" hvor en tar bilder av alt, da har bildene ingen verdi til slutt. Noen bilder går bra, men hvert øyeblikk er ikke verdt en dSLR-mitraljøse. I enkelte hendelser har jeg prioritert kun mobilbilder eller bilder med Fuji x20 som fungerer utmerket selv til standard fotoprint.

Lenke til kommentar

Feil fremstilling. Gå til originalkilden - abstraktet til studien er bare ett avsnitt. Én gruppe ble ledet gjennom museet. Denne gruppen fikk beskjed om å fotografere noen objekter, og observere (eng. observe) andre, altså fikk ingen direkte beskjed om å huske.

 

Dersom det var to grupper og den ene fikk direkte beskjed om å huske, så ville dette naturligvis vært en klar bias når testen i etterkant er hvor mye de husker.

Endret av MiSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...