Gå til innhold

Guide: Julebordsbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker kollegene mine setter pris på at jeg drar med speilrefleksen på julebord ja. Generelt tar jeg ikke med kamera der alkohol nytes. Tar ikke et eneste bilde. Ikke engang med mobilen.

 

"What happens at the julebord, stays at the julebord."

 

Besides, alle vet at det som fungerer best for å få kolleger til å se bra ut er en øl til. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig, ser heller ikke hensikten dersom man ønsker et respektabelt forhold til de man jobber med.

 

Men, ønsker man å bli uglesett så for all del, kjør på..

 

Tor

 

Ønsker man ett respektabelt forhold til de man jobber med, så oppfører man seg vel ikke så villt på julebordet at man ikke ønsker at det blir tatt noen bilder der overhodet? Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i denne framstillingen om at julebord er så utagerende at det for enhver pris ikke skal tas bilder.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ønsker man ett respektabelt forhold til de man jobber med, så oppfører man seg vel ikke så villt på julebordet at man ikke ønsker at det blir tatt noen bilder der overhodet? Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i denne framstillingen om at julebord er så utagerende at det for enhver pris ikke skal tas bilder.

Det er vel der problemet er - det pleier å gå greit å ta bilder på julebordet hvis folk oppfører seg ...

 

Og det kan være veldig ålreit å ha noen bilder å kikke tilbake på en del år senere.

Lenke til kommentar

 

Ønsker man ett respektabelt forhold til de man jobber med, så oppfører man seg vel ikke så villt på julebordet at man ikke ønsker at det blir tatt noen bilder der overhodet? Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i denne framstillingen om at julebord er så utagerende at det for enhver pris ikke skal tas bilder.

 

AtW

Vel, mennesker er mennesker. Selvsagt har du et godt poeng angående oppførsel, men norske julebord er neppe kjent for å være særlig tamme. Mulig at du har slike opplevelser, men min erfaring fra et hav av julebord er at det kan bli vel drøyt utover ettersom flaskene tømmes. Personlig liker jeg ikke julebord og kan jeg unngå de med godkjent avståing fra deltakelse så foretrekker jeg det. Det er greit synes jeg å slippe å se arbeidskollegaer i slike settinger og heller beholde inntrykket fra jobbhverdagen ubesudlet.

 

Man kan sikkert ta etpar bilder av gjengen ved bordsetting før påfyllsrundene begynner, men å knipse rundt hele kvelden og natta kan skape noe som er unødvendig - og ærlig talt er sikkert mye av det heller ikke noe å samle på, og neppe vil en dagenderpå få velsignelse til offentliggjørelse - kanskje får en heller en bestemt anmodning om å slette bildene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, mennesker er mennesker. Selvsagt har du et godt poeng angående oppførsel, men norske julebord er neppe kjent for å være særlig tamme. Mulig at du har slike opplevelser, men min erfaring fra et hav av julebord er at det kan bli vel drøyt utover ettersom flaskene tømmes. Personlig liker jeg ikke julebord og kan jeg unngå de med godkjent avståing fra deltakelse så foretrekker jeg det. Det er greit synes jeg å slippe å se arbeidskollegaer i slike settinger og heller beholde inntrykket fra jobbhverdagen ubesudlet.

 

Man kan sikkert ta etpar bilder av gjengen ved bordsetting før påfyllsrundene begynner, men å knipse rundt hele kvelden og natta kan skape noe som er unødvendig - og ærlig talt er sikkert mye av det heller ikke noe å samle på, og neppe vil en dagenderpå få velsignelse til offentliggjørelse - kanskje får en heller en bestemt anmodning om å slette bildene.

 

Tor

 

Vel, jeg kjenner meg som sagt ikke igjen i denne fremstillingen av julebord som en fest der alt går over alle støvleskaft, og joda, man kan få bilder som ikke noe å samle på, eller som heller ikke egner seg for offentliggjøring av diverse årsaker, som er tilfellet uansett situasjon for min del ihvertfall. Det finnes nok mange som er en vesentlig bedre fotograf enn meg, men jeg synes sjelden noe mer enn kanskje maks halvparten av bildene som jeg tar er noe å samle på. Jeg synes ikke dette er noe stort problem om man viser litt gangsyn i etterkant, som faktisk fint mulig å gjøre om ting allikevel blir mere enn man hadde forventet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som protesterer på at man skal bruke gangsyn - det er tross alt sunn fornuft.

 

Jeg har hørt mye om disse utagerende julebordene, men har sett lite til det i praksis. Men så har jeg kun 30 års fartstid som julebordsfarer ;)

 

Rådene som gis i artikkelen er greie, og burde gi et resultat som kan aksepteres i etterkant. Personlig liker å bruke noe mer diskret utstyr - her vil et kompakt speilløst kamera med lyssterk optikk ære å foretrekke fremfor en diger speilrefleksrigg.

 

Det er ofte lite lys, så en ekstern blits er å foretrekke, men de blir fort store, særlig når de kombineres med en brukbar diffuser - har dere noen greie forslag der?

Lenke til kommentar

Punkt 10 burde like godt vært "Er dette bildet greit å ta?".

Skal man ta bilder på et sånt arrangement (ihvertfall i noen som helst form for "offisiell form") bør man jo være såpass klar i hodet at man klarer å gjøre den beslutninga. Da blir jo arbeidet med å velge hva som er greit å legge ut mye lettere :wee:

Lenke til kommentar

 

 

Enig, ser heller ikke hensikten dersom man ønsker et respektabelt forhold til de man jobber med.

 

Men, ønsker man å bli uglesett så for all del, kjør på..

 

Tor

Ønsker man ett respektabelt forhold til de man jobber med, så oppfører man seg vel ikke så villt på julebordet at man ikke ønsker at det blir tatt noen bilder der overhodet? Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i denne framstillingen om at julebord er så utagerende at det for enhver pris ikke skal tas bilder.

 

AtW

Ja og nei. Javisst er det greit å oppføre seg noenlunde, men jeg tror vi trenger en trygghet på noen arenaer om at (lovlige) ting ikke blir loggført / registrert / dokumentert, og julebordet er nettopp en arena som jeg oppfatter at generelt har en slik kultur, som bør ivaretaes og ikke forkludres av fotonerder. ;)

Lenke til kommentar

Forstår ikke problemene som er fremstilt her, enten tar man med seg kamera for og ta bilder eller så lar man kameraet være hjemme for og slippe å ta bilder. Uansett om man har med seg kameraet eller ikke så er det ikke kameraet som har skylden, har man problemer med og luke ut komprimerende bilder i etterkant eller synes det er gøy og "mobbe" arbeidskamerater så er ikke kameraet som er synderen.

 

Bilder blir tatt uansett, eneste problemer med et kamera er at det er veldig innlysende hva man skal bruke det til i forholdt til mobiltelefonen m/kamera, så kanskje det er ok og få dokumentert ordentlig at bølla i pakkeavdelingen putter snabelen i øret på sekretæren og skriker (rikstelefon).

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja og nei. Javisst er det greit å oppføre seg noenlunde, men jeg tror vi trenger en trygghet på noen arenaer om at (lovlige) ting ikke blir loggført / registrert / dokumentert, og julebordet er nettopp en arena som jeg oppfatter at generelt har en slik kultur, som bør ivaretaes og ikke forkludres av fotonerder. ;)

 

Nå er ikke jeg avholdsmann, men jeg synes allikevel det er ganske merkverdig at det tilsynelatende er verre å være en "fotonerd" enn å fornedre seg selv i fylla ovenfor kolleger i dine egen bedrift.... Som sagt, min erfaring er at om man er litt saklig i hva man publiserer, så går dette helt fint, og folk er heller ikke så bekymret for at du fotograferer, tvert imot synes de det er hyggelig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...