Gå til innhold

Dette er de mest populære Android-versjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Dette er et problem med Android. Fragmentering av OSet. Jeg har telefoner som fint kan kjøre Android 4, men hvor produsentene nekter å støtte disse lenger, så dermed er de strandet på 2.3. Med CyagoenMod eller lignende kan disse fint kjøre Android 4, så det er ikke hardwaren som er problemet, men manglende støtte fra produsentene. Her kan Samsung, HTC og LG lære veldig mye fra Apple som faktisk fortsatt støtter gamle iPhones. Når min Galaxy S4 4G+ får høyere enn 4.1 må fåglarna veta.

Lenke til kommentar

Dette er et problem med Android. Fragmentering av OSet. Jeg har telefoner som fint kan kjøre Android 4, men hvor produsentene nekter å støtte disse lenger, så dermed er de strandet på 2.3. Med CyagoenMod eller lignende kan disse fint kjøre Android 4, så det er ikke hardwaren som er problemet, men manglende støtte fra produsentene. Her kan Samsung, HTC og LG lære veldig mye fra Apple som faktisk fortsatt støtter gamle iPhones. Når min Galaxy S4 4G+ får høyere enn 4.1 må fåglarna veta.

 

Ja det er merkelig. Jeg har en Galaxy S1 med siste versjon 2.3.x. Med Cyanogenmod kjører den nå helt fint versjon 4.4. Den har faktisk aldri vært bedre

Lenke til kommentar

Dette er et problem med Android. Fragmentering av OSet. Jeg har telefoner som fint kan kjøre Android 4, men hvor produsentene nekter å støtte disse lenger, så dermed er de strandet på 2.3. Med CyagoenMod eller lignende kan disse fint kjøre Android 4, så det er ikke hardwaren som er problemet, men manglende støtte fra produsentene. Her kan Samsung, HTC og LG lære veldig mye fra Apple som faktisk fortsatt støtter gamle iPhones. Når min Galaxy S4 4G+ får høyere enn 4.1 må fåglarna veta.

 

Etter Google lanserte Google Play services: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gms

 

Etter dette forsvant mye av problematikken om fragmentering.

Google har tatt ut de fleste core appsene og lagt dem på google play. Nye tjenester og løsninger er ikke avhengig av Android versjonen lenger.

 

Google tillater også andre produsenter å legge sine core apps på Google Play. Noe som betyr at de kan oppdatere apps uavhengig av Android versjonen i større grad.

 

Ved å bruke Google sine sky tjeneste løsninger kan du lage apps som fungerer like godt på Android 2.3 som 4.4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flashet 4.4 på min S3 igår, ser ut til å fungere greit :)

Det er unofficial cyanogenmod, kjørte tidligere nyeste nightly av cm10.2.

Vil si jeg savner litt settings i cm11 kontra cm10.2, men det kommer vel når den blir official :)

 

Ellers er eneste appen jeg sliter litt med, snapchat..

Jeg får ikke filming til å fungere som det skal.. På 10.2 så kutta det etter 1 sekund, på 11 så går måleren fra ca kvart til halv før den kutter, + at opptakslyden blir delvis med på opptaket.

Lenke til kommentar

Vel, problem og problem. De fleste vil i det minste mislike følelsen av at man har gammel, utdatert teknologi i hendene. Det er jo ikke noe "problem" å skrive brev i WordPerfect på en gammel PC som kjører DOS, heller. Men historien har jo vist at folk liker å oppgradere.

 

Denne figuren:

 

http://www.fidlee.com/wp-content/uploads/2013/12/AndroidHistoryOfSupport1.png

 

viser jo at alle produsentene som bruker Android kunne ha gjort en bedre innsats for å gi brukerne oppdateringer raskere. Som flere her nevner: Hardware'n støtter jo nyere Android-versjoner.

 

Man kan jo spørre seg: Kunne ikke heller produsentene ha konsentrert seg om å lage enda bedre hardware, og la Android være Android uten alt dilldall oppå? Da hadde jo Android i stor grad kunnet konkurrere med iOS mhp. å være oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste medier som dekker disse tallene glemmer se på feilkilder og kommentere dette.

 

Det er to punkter som er verdt å nevne.

 

1: Den teller kun enheter med Android 2.2 eller nyere

- det er med andre ord også et uvisst antall enheter som kjører en enda eldre versjon av Android

 

2: Du må ha besøkt Google Play for å bli tellt

- dette er en enormt viktig notis som så å si ingen nevner

Det er sannsynligvis veldig høy sammenheng mellom sannsynligheten for å oppgradere til nyeste tilgjengelige versjon og det å laste ned apper jevnlig / besøke Play jevnlig. For å si det slik, de som ikke laster ned apper er nok mindre sannsynlig å oppdatere mobilen sin. Og det er altså kun de som besøker Play som telles i statistikken.

Jeg kan telle en drøss familiemedlemmer som ikke oppdaterer mobilen sin og ikke laster ned apper - de telles ikke. Mens kamerater som er over snittet teknologiinteresserte både oppdaterer mobilen og laster ned apper - de telles i statistikken.

 

Konklusjon:

Det er sannsynligvis langt langt langt høyere andel som har eldre Android-versjoner enn hva vi blir fortalt her. Tallene her viser hvilken versjon Play-entusiastene bruker, that's it.

 

Har nevnt dette før Kurt ;)

Endret av genser
Lenke til kommentar

Andelen som kjører versjon tidligere enn 2.2 tilsvarer rundt 1% av de som er logget inn på Googles servere, altså trenger ikke å ha besøkt Google Play.

http://developer.android.com/about/dashboards/index.html

What? Logget inn på Googles servere? Som det står der du lenker til:

"devices running versions older than Android 2.2 do not appear in this data because those devices do not support the new Google Play Store app. Only the new app is able to measure the number of devices that actively visit Google Play Store and we believe this measurement best reflects your potential user-base."

 

Men tror ikke dette utgjør særlig stor prosentandel nei. Og skal nok si ganske sikkert at de som fortsatt kjører Android 1 ikke er mye på googles servere :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Et gratis OS som hvem som helst kan bygge på og utvikle vil jo selvsagt alltid ha fragmentering. Hvorfor det er et så stor problem ser jeg ikke helt.

 

Hvilke problemer gir fragmenteringen deg?

 

Et problem jeg støter på er f.eks at min Galaxy Tab ble skrekkelig treig da den fikk siste oppdatering. Det går ikke an å nedgradere. Og Samsung har uttalt at de ikke lenger støtter denne og det vil ikke komme oppdateringer. Så jeg er stuck på en versjon som gjør taben nesten ubrukelig og det er ikke noe håp i sikte. Ikke direkte fragmenteringsrelatert, men fortsatt irriterende.

Lenke til kommentar

Vel, problem og problem. De fleste vil i det minste mislike følelsen av at man har gammel, utdatert teknologi i hendene. Det er jo ikke noe "problem" å skrive brev i WordPerfect på en gammel PC som kjører DOS, heller. Men historien har jo vist at folk liker å oppgradere.

 

Da er det jo ikke fragmenteringen som er problemet, bare det faktumet at du har en gammel versjon.

Fragmentering er jo basert på hvor mange forskjellige versjoner som finnes, ikke hvor gamle de er.

 

Lenke til kommentar

 

Et problem jeg støter på er f.eks at min Galaxy Tab ble skrekkelig treig da den fikk siste oppdatering. Det går ikke an å nedgradere. Og Samsung har uttalt at de ikke lenger støtter denne og det vil ikke komme oppdateringer. Så jeg er stuck på en versjon som gjør taben nesten ubrukelig og det er ikke noe håp i sikte. Ikke direkte fragmenteringsrelatert, men fortsatt irriterende.

La inn CyanogenMod på min, har fått en tablet.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...