Gå til innhold

Test: Apple iMac 27" 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde ikke hatt noe imot å ha en slik en stående her hjemme nei! Hadde mer enn gjerne hatt denne stående i stuen, noe som ikke kan sies om en stasjonær pc. Synd de er så himla dyre!

 

Det kommer da virkelig an på hva man kjøper? :hmm:

 

Skal være enig med deg i at jeg ikke hadde satt XL JallaCase 193 i stua, men det finnes et utall stilfulle kabinett i alle mulige størrelser og fasonger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kommer da virkelig an på hva man kjøper? :hmm:

 

Skal være enig med deg i at jeg ikke hadde satt XL JallaCase 193 i stua, men det finnes et utall stilfulle kabinett i alle mulige størrelser og fasonger.

Ikke enig. En strømkabel er egentlig alt jeg kunne tenke meg av ledninger, med en gang man skal ha skjermkabel ned til pc, strømkabel til skjerm, strømkabel til pc blir det plutselig mye mer ledninger. Bare det at pcen er "to enheter" (skjerm og stasjonær maskin) tar opp langt over dobbelt så mye plass, pluss at det ikke ser i nærheten av like bra ut.

 

Ikke at jeg har behov for en stasjonær i stuen, jeg klarer meg utmerket med en laptop i fanget, men hadde jeg hatt en liten studioleilighet og skulle lage et "kontorhjørne" hadde det uten tvil sett bedre ut med en iMac.

 

Før jeg fikk min første macbook var jeg særlig imot mac generelt på grunnlag av pris vs specs, men etter å ha brukt den i nå to år blir nok min neste stasjonære en imac med Windows 8 installert på si. Dette er pga min bruk, som er mye bildebehandlig og jobbing med digitale medier, og jeg har full forståelse for at andre foretrekker en rimeligere, bedre specet og mer oppgraderbar stasjonær.

Endret av mannyboi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet, de finnes en mengde effektive måter å skjule det som måtte være av kabelsalater.

For ikke å snakke om at en står fritt til selv å velge plassering av kabinett i forhold til skjerm, det er ingen krav til at disse må stå i umiddelbar nærhet av hverandre.

Lenke til kommentar

Ikke for å pirke, men dette:

 

27-tommers Apple iMac har en klar og god skjerm. Oppløsningen på anstendige 2560 x 1440 piksler imponerer ikke fra et selskap som nå serverer «retina»-oppløsning på nesten alle sine produkter, men det er da heller ingen andre som kan servere mer enn 2560 x 1440 piksler på et panel av denne størrelsen ? enn så lenge hvertfall.

 

Er da ikke helt korrekt? Dere har jo selv hatt flere artikkler om pc skjermer som støtter 4k. Med mindre dere mener nøyaktig 27 tommer da :p

 

Uansett så må jeg si at den ser rimelig lekker ut. Bruker jo windows selv, men hadde jeg hatt nok av penger kunne jeg jo hatt en slik i tilleg og innstallert windows på den. Er så vant til windows, og det fungere til mitt bruk så hadde ikke orket å lære meg noe nytt :D

 

http://www.teknofil.no/artikler/superskjerm-har-kommet-i-salg/153674

Lenke til kommentar

Konklusjonen burde inneholdt:

Stilrent design (som noen liker) og i beste fall middelmådig ytelse.

Blank skjerm ser fint ut i butikken, men er absolutt ingen fordel i praksis. Det finnes bedre skjermer fra f.eks. Dell og Eizo. Ingen mulighet for 16:10-oppløsning er definitivt et minus for arbeidsmaskiner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

overpriset som alle Apple produkter.

 

Kom med eksempel på hvorfor?

Får du en maskin som er så tynn og fin å se på til en bedre pris? Sammtidig med de spesifikasjonene?

Nevner at iMac er bygd på samme plattform som en bærbar mac, derfor har grafikkkortene dems fått endelsen M.

 

- PCI-E SSD (Over 2x av SATA standarden)

- Et OS som er skreddersydd for maskinvaren

- iCloud (Ingen andre skytjenester som fungerer bedre i et økosystem)

- Gratis kontor og bildepakker. (iWork og iLife er GRATIS)

- Gratis stor oppdateringer av OS (Mavericks var gratis)

- Høy kvalitet over hele linja.

- Apple har nå støtte for AC-standarden på MacBook Pro Retina, MacBook Air, Mac Pro og iMac. Veldig få produsenter som har støtte for den over hele linja.

 

Finn én AIO maskin som kan nærme seg dette.

Open office og Picasa finnes jo også, og er også GRATIS. Poenget ditt er?

Den sprøyten om at OS'et er skreddersydd til maskinvaren er også bare tull. Ettersom jeg ser her så er det ikke noe mer enn et standard hovedkort, standard skjermkort, og standard RAM.

Standard over hele linja her gitt, og som andre sier her så er dette rett og slett innmaten til en bærbar. Mon tro om det er samme innmat som du finner i en eplebok?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å kase penger ut av vinduet på dette. Det eneste som er bra med Apple er operativsystemet som ser visuelt penere ut enn kjedelige microsoft og at selve maskingen ser litt penere ut. Med mindre du er fotograf eller designer, har kunder som skal se maskinen på ditt supertrendy kontor, og utelukkende skal bruke noen få programmer, så er dette kanskje verdt pengene. Dette er en gimmic for folk som kjøper 7000 kroners jakker.

 

Vanlige folk kan selv bygge en maskin som er mye kraftigere enn dette. Du kan få 27" skjerm og mye kraftigere hardware, samt en maskin som spiser mye mer av programvare for praktisk bruk. Og du kan skifte ut delene underveis som de blir gamle. Det eneste du ikke får da er den lekre finishen og det visuelle med operativsystemet.

Lenke til kommentar

 

 



Hadde ikke hatt noe imot å ha en slik en stående her hjemme nei! Hadde mer enn gjerne hatt denne stående i stuen, noe som ikke kan sies om en stasjonær pc. Synd de er så himla dyre!
Er ikke dette en stasjonær PC??
Det er en "all-in-one", altså skjermen og selve PCen i ett ;)


Den er fortsatt stasjonær og det er ikke bare Apple som lager AIO's. Å skrive at man vil ha DENNE og ikke en stasjonær blir feil uansett hvordan du vrenger på det :)

Beklager hvis det er flisespikkeri, men jeg er slem i jula. Ta en :xmas: bland med :devil: så får du the Grinch som det dessverre ikke er en smiley av :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe! "Det trådløse Windows-nettverket"... Skal det ikke stå "Det trådløse WiFi-nettverket"?

 

En ting som kan nevnes som negativt med iMac er at den ikke har touch-skjerm. Det har all-in-one-PCer hatt i flere år. Særlig vitkig er det hvis man har planer om å kjøre Windows 8 eller nyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...