Gå til innhold

Linux er under angrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke alle små duppeditter som enkelt lar seg bytte programversjon på, når man bytter fra samme versjon til samme versjon. Det er sikkert dingser som ikke er konstruert for å bytte programvare på, vil jeg tippe.

 

Men, hvordan går spredningen fra en dings som bruker PHP og til en dings som ikke bruker det? Hvilke dingser bruker ikke PHP? Jeg synes artikkelen skaper mer spørsmål enn svar.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, om jeg forstod kilden rett, så er dette en orm som rammer php-cgi implementasjonen på linux. Da er det jo ikke full krise?

De aller færreste setter opp en webserver på side private datamaskiner, og om du så gjør dette, så vil jo de fleste bruke mod_php istedet for php-cgi, om du vil ha php på hjemmesiden sin?

 

Mulig en del rutere/embedded-greier bruker php gjennom cgi dog, og de er jo utsatt.

 

Og til teknofil: Deres oversettelse er jo kun svada. Google-translate deluxe. Alternativt oversatt av en som ikke vet hva artikkelen handler om. Skjerpings!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heller PHP som er problemet (as usual), ikke Linux. Dette kunne like godt skjedd på Windows om php-cgi hadde vært aktivert. Exploiten i PHP skal være patchet per dags dato, så om du har kjørt sikkerhets-oppdatinger på maskinen din, så skal du være trygg.

 

Rule of thumb er: Ikke bruk PHP, det er ræl.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...