Gå til innhold

Intervju: Torkel Thoresen i Telenor Satellite Broadcasting (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde denne artikkelen handlet om hvor nærme man kan sitte en skjerm før man får øye-skader

Har du noen sinne hørt om dokumenterte tilfeller av øyeskader forårsaket av å sitte for nært skjermen?

 

ingevel: Ja, det er andre faktorer som spiller inn også. Blant annet hvor skarpsynt man er og det er det store variasjoner på, også blant de som har godt nok syn til at briller er unødvendig. Såkalt 20/20 syn er bare et gjennomsnitt av folk med såkalt normalt syn (ikke behov for synskorreksjon), men en viss andel har så godt syn som 20/10. Det vil si dobbelt så godt både vertikalt og horisontalt som "normalt godt syn". Har man så godt syn og tar hensyn til det må man doble alle avstandene i tabellen.

Lenke til kommentar

Synes vinklingen er litt underlig her, for det første skjønner jeg ikke helt denne setningen:

 

"– Det man vanligvis sier er at du med normalt syn kan du se 50 CPD på én meters avstand" - hva har avstanden å si? Kan man ikke se ett fast antall cycles per grad uansett avstand? Hele poenget med å oppgi per grad er jo at det er uavhengig av betraktningsavstand.

 

Videre synes jeg man burde sett på hvor høy oppløsning man trenger for å nå dette kravet med høyeste anbefalte dekning av synsfeltet. La oss si man anbefaler opp til 60 graders dekning av synsfeltet, det blir da med en oppløsning på 0,6 bueminutt ca 6000 pixler i bredden. (50 cycles per grad)

 

Videre bør det som tidligere nevnt tas hensyn til at ganske store deler av befolkningen har bedre syn, og dette er ikke den typen ting synet oppfatter de minste detaljene, på enkelte ting er man nede i kanskje 0,1 -1,5 bueminutt, da er man opp i 36 000 pixler i bredden før det er like bra som "virkeligheten".

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er en ganske interessant artikkel, men eksemplene på sitteavstander som vises gjelder jo bare hvis man sitter foran en skjerm og nistirrer på stillbilder av små piksel-objekter for å forsøke å se piksler (teste øynene sine).

 

Ser man på en film, eller bilder med mange detaljer/forskjellige fokus, så kan man fint sitte nærmere enn det som ligger i eksemplene uten at man bevisst klarer å skilne piksler.

Uten at det nødvendigvis er noe stort poeng i å gjøre det, men rett skal være rett.

 

Sitter vel ca en halvmeter fra en "3K" skjerm nå, og klarer ikke å skjelne piksler i et 3K-bilde selv om jeg har fjeset så nærme man klarer uten å miste fokus.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Føler artikkelen angriper saken fra feil retning, eller mangler et vesentlig element; hva er ideell størrelse i forhold til sitteavstand for å få en best synsfelt-opplevelse, og så kan man begynne å snakke om hvilken oppløsning man da trenger for å ikke skilne pikser (stillbilde og bevegelse)..

Fant denne kalkulatoren interessant:
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html#anchor_13194

Går man utifra en sitteavstand på 2.74 meter (9 feet) får man anbefalt "Screen size to achieve THX recommended viewing angle" 70.2 inches wide (eller 178,3 cm). Sjekker vi dette opp mot tabellen i artikkelen finner man at en 80" TV (177 x 100 cmm) har en minimums-sitteavstand for FullHD på 2,49 meter.

Da kan jeg vel gjerne konkludere med at dagens 55" gjerne kan oppgraderes til 80" når det blir levbare priser, men at det ikke vil være noe poeng med 4K i min stue?

Så er det bare å sette seg å tvinne fingrer, prøve å kose seg med en synsvinkelsnever TV og glede seg til 80" FullHD OLED blir å få tak i til gi-bort-pris fordi alle skal ha UHD - men ender vel opp med at markedet er større for UHD og dermed rimeligere (om man i det hele tatt finner 80" FullHD OLED)..

...Med mindre THX-anbefalingen ikke er optimal da, og at man faktisk kan sitte nærmere/ha større skjerm for økt synsfelt-dekning uten å få nakkesleng.

Kanskje andre med mer kunnskap kan veie inn med sine erfaringer og synspunkt?

Hadde vært veldig kjekt å få en diskusjon (og avklaring) på hva man skal sikte mot for en rasjonell optimal filmopplevelse :)

Oppdatering:
Etter litt mer googling kom jeg over denne artikkelen fra Toshiba Research:

http://www.toshiba.com/us/recommended-tv-viewing-distance

 

Her finner man at det er anbefalt å være innenfor en synsvinkel på 40 grader, og fra tabellen ser man at det gir en tommelfingerregel å gange sitteavstanden i fot med 10 for å få ønsket maks-skjermstørrelse. Så for mine 9 fot vil jeg altså ha 90" TV, eller 100" om jeg skulle ha en sitteavstand på 10 fot..

Fra HW-artikkelen kan vi fra tabellen få tilfølgende tommelfingerregel at FullHD kan man sitte så nært som 1 meter per 32" TV, altså ta 1meter/32" * 90" (TV-størrelse) = 2,8 meter minimum sitteavstand. Man får altså et lite sprik mellom 40 grader synsfelt og minimum sitteavstand for FullHD på 14 cm.. Så kan man velge om man vil redusere synsvinkel noe eller godta at man kan skimte pikslene om man fokuserer på det ved stillbilde ;)

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Folk har forskjellige preferanser angående hvor stor del av synsfeltet de ønsker å bruke, sitteavstand og forskjellig skarpsyn. Jeg synes man skal måle opp nøyaktig den sitteavstanden som er aktuell og gå i en butikk, måle opp samme avstand og teste hva man foretrekker av skjermstørrelse for å se hvor mye eller lite forskjell man ser på 1920x1080 og 3840x2160 og vurdere hvorvidt det er verd prisforskjellen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er vel andre faktorer som spiller inn også. feks. hvis du sitter 2,5m fra en tv på 80" og ser film og noe skjer fort i ene hjørnet og tilbake "igjennom" hele filmen blir vel ganske sliten i nakken av det.

Eller tar eg feil?

 

THX-anbefalt avstand til en skjerm på 80 " er 8,9 fot eller ca 2,7m. Men jeg mener å ha sett i en instruksjonsvideo fra THX at de gjerne anbefaler noe større skjerm ihvertfall til hjemmekinobruk, så jeg ville tro at 2,5m/80" er helt innafor....

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

 

Trodde denne artikkelen handlet om hvor nærme man kan sitte en skjerm før man får øye-skader

Har du noen sinne hørt om dokumenterte tilfeller av øyeskader forårsaket av å sitte for nært skjermen?

 

ingevel: Ja, det er andre faktorer som spiller inn også. Blant annet hvor skarpsynt man er og det er det store variasjoner på, også blant de som har godt nok syn til at briller er unødvendig. Såkalt 20/20 syn er bare et gjennomsnitt av folk med såkalt normalt syn (ikke behov for synskorreksjon), men en viss andel har så godt syn som 20/10. Det vil si dobbelt så godt både vertikalt og horisontalt som "normalt godt syn". Har man så godt syn og tar hensyn til det må man doble alle avstandene i tabellen.

Kanskje ikke så relevant lengre, men finnes episoder der CRT-TV'er har eksplodert, og da bør man helst ha lengre avstand enn 10 meter om man sitter ved "Sweet Spot" for å unngå skader... Sitter man veldig nært, kan dette faktisk være dødelig.

 

;-)

 

Overdrevent bruk av CRT-skjermer på nært avstand kunne og tørre ut øynene pga strålingen om man ikke blinket ofte nok, så skader har skjedd men sjeldent permanente skader. Med dagens PC-skjermer og TV-skjermer er ikke dette lengre et problem.

 

Dog har vi et assoialiseringsproblem, der enkelte kun har virtuelle venner og FB-venner, og aldri kommer seg ut med vanlige venner. Man sitter da gjerne på seg fedme og følgeskader av dette, som diabetes og hjerte/karsykdommer, som en direkte følge av for liten fysisk aktivitet kombinert med stort inntak av usunn mat og drikke og snop.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...