Gå til innhold

Julegavetips: Speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir jo om du kjøper X-E1 med 18-55mm kit linse + 35mm f1.4 til 10999,- eller nye X-E2 med bare 18-55mm kit linse til samme pris. Forslag?

 

Gå for X-E2 med 18-55mm kit. Dette kit objektivet er meget bra og ikke noe billig ræl. Bedre og nyere sensor + sansynligvis langt bedre autofokus enn X-E1. Enig i at 35mm'ern er ett must men den kan du kjøpe brukt eller på tilbud senere.

Lenke til kommentar

 

Gå for X-E2 med 18-55mm kit. Dette kit objektivet er meget bra og ikke noe billig ræl. Bedre og nyere sensor + sansynligvis langt bedre autofokus enn X-E1. Enig i at 35mm'ern er ett must men den kan du kjøpe brukt eller på tilbud senere.

Støtter den. X-E2 har også kjappere prosessor og en bedre EVF i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vært innom mft-tråden med en del spørsmål, men siden det er litt snakk om optikk til speilløst her så tar jeg noen få spørsmål her også.

 

For meg så står det pr. dato mellom Panny GX7 og Fuji X-E2. Det vil bli kjøpt hus + to objektiv (etterhvert), normalzoom og et lys-sterkt fastobjektiv. Siden prisen på kit er såpass fordelaktig så vil GX7 være aktuelt i kit med 20 mm og i tillegg vil pancake-zoomen bli kjøpt.

X-E2 vil bli kjøpt i kit med 18-55 og i tillegg så er den nevnte 35 mm svært aktuell. Å kjøpe hus og objektiv separat synes ikke å være en god ide (rent økonomisk).

 

Mine spørsmål er hvordan dere vurderer objektivene satt opp mot hverandre (glem hus og kamerasystem) kun byggekvalitet og hva objektivene "leverer" (da må nok kanskje husene vurderes litt likevel)

 

1. Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 OIS pancake vs Fuji XF 18-55 f/2.8-4 OIS

2. Panasonic LUMIX G 20mm / F1.7 ASPH. Pancake vs Fuji XF 35mm 1.4 R

 

Objektivene er jo ikke "helt like" når det gjelder blender og brenvidde ("omregnet" til "FF"), men hva de leverer eller kan forventes å levere er det kanskje noen som har en mening om.

 

Da jeg startet min søken i den speilløse verden så må jeg innrømme at det kompakte systemet som pancake-objektivene kan gi meg var/er noe som drar meg mot mft, men hvis Fujinon-objektivene er "overlegne" de som jeg har valgt ut til GX7 så er det ett ekstra moment å ta med i vurderingen om jeg skal velge noe som blir litt mer "klumpete" :) .

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vært innom mft-tråden med en del spørsmål, men siden det er litt snakk om optikk til speilløst her så tar jeg noen få spørsmål her også.

 

Fuji 18-55mm spiser PZ 14-42mm til frokost. Mellom 20mm f/1.7 og 35mm f/1.4 så er det mye jevnere.

 

Jeg hadde en X-E1 med de to nevnte objektiver til låns på starten av året, og begge objektivene var direkte trivelige. Jeg har hatt µ-4/3 hus og optikk siden 2010, og 20mm var mitt første møte med systemet. I dag har jeg en god del objektiver til µ-4/3, også pannekake-zoomen.

 

Det er et veldig vanskelig valg - GX7 mot X-E2; det er to meget gode kameraer, og to gode systemer. Optikkutvalget til Fuji er ikke like stort som µ-4/3 sitt; men de har det som er viktig. Sensoren til Fuji er er bedre enn de beste på µ-4/3, men gapet er ikke veldig stort.

 

Jeg vil si at det er bruksområdet som bør styre valget. Jeg hadde nok valgt Fuji hvis det skulle vært mitt eneste system, men µ-4/3 hvis det skal være et supplement til et speilrefleks-system. Og skal det være kompakt, så hadde jeg nok vurdert GM1 og den nye 12-32mm fremfor GX7 og PZ 14-42mm. Hvis det ribbete brukergrensesnittet er til å leve med.

Lenke til kommentar

 

Fuji 18-55mm spiser PZ 14-42mm til frokost. Mellom 20mm f/1.7 og 35mm f/1.4 så er det mye jevnere.

 

Jeg hadde en X-E1 med de to nevnte objektiver til låns på starten av året, og begge objektivene var direkte trivelige. Jeg har hatt µ-4/3 hus og optikk siden 2010, og 20mm var mitt første møte med systemet. I dag har jeg en god del objektiver til µ-4/3, også pannekake-zoomen.

 

Det er et veldig vanskelig valg - GX7 mot X-E2; det er to meget gode kameraer, og to gode systemer. Optikkutvalget til Fuji er ikke like stort som µ-4/3 sitt; men de har det som er viktig. Sensoren til Fuji er er bedre enn de beste på µ-4/3, men gapet er ikke veldig stort.

 

Jeg vil si at det er bruksområdet som bør styre valget. Jeg hadde nok valgt Fuji hvis det skulle vært mitt eneste system, men µ-4/3 hvis det skal være et supplement til et speilrefleks-system. Og skal det være kompakt, så hadde jeg nok vurdert GM1 og den nye 12-32mm fremfor GX7 og PZ 14-42mm. Hvis det ribbete brukergrensesnittet er til å leve med.

Du bekrefter vel mye av det jeg har antatt etter å ha trålet nettet etter info. GM1 er ikke av interesse, siden jeg med "et kompakt system" har en absolutt forutsetning: et systemkamera som er så kompakt som mulig MED evf/ovf/hybridsøker. Så langt så er det de to overnevnte som er aktuelle. GX7 er det mest sannsynlige valget.

 

12-32 har jeg ikke vært klar over. Det virker som, etter et raskt nettsøk, at det finnes noen som har paret denne med GX7. Er det noen ulemper ved å bruke denne på GX7, er den rett og slett utviklet til å passe "spesielt" for hus som GM1? Jeg finner ikke den "zoom-spaken" på 12-32 som 14-42 har. Etter litt mer søking på nett så ser jeg at denne nok ikke er så aktuell likevel, og dessuten så langt ikke å få tak i separat.

 

Takk Tomsi for å ta deg tid til å veilede en novise innen det speilløse, så et siste spørsmål: Hvis jeg skulle gå en anelse bort fra de kompakte normalzoom-objektivene til GX7, hva er så det beste valget blant de "normale" zoomene (til en "normal" pris)?

Endret av polljen
Lenke til kommentar
12-32 har jeg ikke vært klar over.

Jeg har ikke prøvd 12-32 selv ennå, men det er nok så nytt at det ikke finnes som kit med GX7, dermed også dyrere siden du må kjøpe hus og objektiv for seg selv, men det går jo an å sjekke om noen kan gi en "kit-pris". 12-32 har litt mindre zoomområde enn PZ 14-42, men litt mer vidvinkel og den har fått mye positive kommentarer. 12-32 har manuell zoom og derfor ikke bryter som PZ 14-42.

 

Hvis du vi gå litt opp i kvalitet på normalzoomen er Pansonic 12-35 og Olympus 12-40, begge med fast F2.8 det som finnes i dag av høykvalitets standardzoomer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd 12-32 selv ennå, men det er nok så nytt at det ikke finnes som kit med GX7, dermed også dyrere siden du må kjøpe hus og objektiv for seg selv, men det går jo an å sjekke om noen kan gi en "kit-pris". 12-32 har litt mindre zoomområde enn PZ 14-42, men litt mer vidvinkel og den har fått mye positive kommentarer. 12-32 har manuell zoom og derfor ikke bryter som PZ 14-42.

 

Hvis du vi gå litt opp i kvalitet på normalzoomen er Pansonic 12-35 og Olympus 12-40, begge med fast F2.8 det som finnes i dag av høykvalitets standardzoomer.

Hvis jeg kjøper GX7 så blir det kit'et med 20 mm versjon II, så zoomobjektivet blir uansett kjøpt separat. Både Oly 12-40 og Panny 12-35 blir nok i dyreste laget som "startzoom" før jeg er sikker på min framtid innen speilløst. Jeg er en ihuga DSLR-mann som vil ha noe i tillegg til min 5D. og ikke noe som erstatter det (foreløpig).

 

Så dermed er jeg nok tilbake på en 14-42 i en eller annen (fysisk) størrelse (igjen foreløpig) til GX7 eller at jeg går for et annet kamera som f.eks. X-E2 :hmm:

 

PS!! at 12-32 har manuell zoom ser jeg på som et stort pluss, kanskje det er kommet i nettbutikkene ("i løstvekt") i løpet av vinteren.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takk Tomsi for å ta deg tid til å veilede en novise innen det speilløse, så et siste spørsmål: Hvis jeg skulle gå en anelse bort fra de kompakte normalzoom-objektivene til GX7, hva er så det beste valget blant de "normale" zoomene (til en "normal" pris)?

Jeg savner en 12-50mm f/2.8-4; det er det jeg trenger ;)

 

Ser vi bort i fra Lumix G 12-35mm f/2.8 (og Olympus ZD 12-40mm f/2.8), så er nok PZ 14-42mm den beste kitzoomen. Men den er kun grei nok; den drar ikke skinnet av pølsa. Det gjør derimot 18-55mm-en til Fuji. Den er en drøm.

12-32mm-en ser ut til å være en del bedre enn 14-42mm PZ, ihvertfall optisk sett. Men den er fortsatt ikke lyssterk nok, eller har godt nok brennvidde-omfang.

Lenke til kommentar

Takk for svar anngående X-E1 og X-E2. Har virkelig forelsket meg i det kameraet. Mange vil sikkert hevde at eg ikke trenger et slikt dyrt kamera, da eg vel egentlig er en hobbyfotograf som ikke får så mye tid til å ta bilder. Men det er akkuratt derfor eg har lyst på X-E2, i tro om at eg kommer ti å ta det med meg myr oftere.

 

MEN, for det er alltid et lite men. Har i dag noe Canon utstyr blant annet en 50mm f1.4 eg er veldig glad i og ser at Canon 6D ikke koster skjorta lengre.

 

Burde eg heller gå for dette? Er redd for at det kan gi meg mer for pengene og utvikle meg mer som fotograf enn det X-E2 kan. Har brukt 550D og testes noen bedre Canon kameraer nå, så begrenset erfaring.

Lenke til kommentar

Du vil få bedre batterikapasitet, søker, autofokus og bildekvalitet med Canon 6D. 6D + Canon 50mm 1.4 er en meget bra combo.

 

Men ikke undervurder magefølesen. Fuji leverer bildekvalitet som er utrolig bra og er lettere og mindre. Tror du at du vil bruke en Fuji X-E2 mer enn 6D så gå for en Fuji X-E2. Er fotografen det står på, ikke kameraet. Skaff deg uansett en blitz, få printet ut noen av bildene dine og heng dem på veggen. Ha det gøy med det kamera du går for.

Lenke til kommentar

Jeg savner en 12-50mm f/2.8-4; det er det jeg trenger ;)

 

Ser vi bort i fra Lumix G 12-35mm f/2.8 (og Olympus ZD 12-40mm f/2.8), så er nok PZ 14-42mm den beste kitzoomen. Men den er kun grei nok; den drar ikke skinnet av pølsa. Det gjør derimot 18-55mm-en til Fuji. Den er en drøm.

12-32mm-en ser ut til å være en del bedre enn 14-42mm PZ, ihvertfall optisk sett. Men den er fortsatt ikke lyssterk nok, eller har godt nok brennvidde-omfang.

 

 

Det er lov å håpe; jeg hadde gått for den fremfor 14-42mm PZ. Og jeg kommer nok til å kjøpe den, nettop på grunn av manuell zoom.

At de mest aktuelle mft-zoomobjektivene gjerne kunne vært mer lyssterke er jeg enig i, men det er forsåvidt en av grunnene til at jeg ved et eventuelt valg av mft også skal ha et mer lyssterkt fastobjektiv.

12-32 har et godt nok brennvidde-omfang for meg (i alle fall i teledelen) siden det (nesten) kan sies å tilsvare min 24-70 på FF.

 

Jeg får prøve å "styre" kjøpsfingeren en stund til og hvis jeg likevel ikke klarer å styre mine lyster vedrørende GX7 så blir det nok å prøve å klare seg med 20 mm i startfasen og vente på 12-32 eller hvis jeg blir "frelst" smelle til med en av de "uaktuelle" dyre normalzoomene.

 

Det blir først og fremst å studere videre på nettet om de aktuelle enhetene, tross alt så er litt av sjarmen med "kjektåhasyken" det som skjer forut for et eventuelt kjøp :)

Lenke til kommentar

Etter å ha tatt inn over meg de tilbakemeldingene jeg har fått i min søken etter et speilløst tillegg til mitt DSLR kamera så fulgte en intensiv søken på nett og ett "oppgjør" med meg selv om hva som ville være viktigst når jeg velger et speilløst hus med egnet optikk.

 

Som sagt tidligere så var GX7 og X-E2 mine eneste reelle alternativ. Jeg har vært ute etter en relativt kompakt og "lite" system med søker, og pancakeoptikken til mft gjorde GX7 til en tidlig favoritt. Etter å ha tatt inn over meg mye informasjon om de to systemene så har vektskålen tippet mer og mer over mot X-E2. "Kitobjektivet" til Fuji satt opp mot de "rimelige" standardzoomen til mft gav en klar vinner. MFT har selvsagt svært gode standardzoomer, men f.eks. Pannys 12-35 til rundt kr 9000 virket vel "råflott".

 

Selv om jeg hadde lovd meg selv å tenke lenge og vel og vente ut på våren før et kjøp ble gjort, så gjorde alle søken etter info til at jeg raskt var tilbake til gamle vaner når det gjelder kjøp av fotoutstyr, og kjøp skulle foretas (julegave til seg selv er alltid en god unnskyldning).

 

Valget stod mellom GX7 i kit med 20 mm 1.7 (pancake) med et senere kjøp av zoom og X-E2 i kit med 18-55 2.8-4.

Begge Kit'ene var priset rett under kr 11000 og til tross for størrelsen på objektivet så var egentlig valget enkelt, alt "skrytet" som Fujinon-objektivet har fått gjorde at jeg mener at dette var den kombinasjonen som gir "mest valuta for pengene". "Bakdelen" er at p.g.a. at Fujinonobjektivet er merkbart større enn pancakeobjektivene til mft så betyr det at jeg må svelge en anelse "bitter" pille når det gjelder størrelse.

 

X-E2 med objektiv ble i dag hentet i posten og den første (kortvarige) testen av dette får meg til å tro at det er en stor sjanse for at undertegnede og Fujifilm X-E2 kan bli gode venner :), og aller best er at kit'et går ned i jakkelommen min selv om "kulen" er stor!

 

PS!! Hvis jeg ikke hadde kommet over X-E2 så ser jeg på ingen måte bort fra at det kunne blitt et godt vennskap med GX7 også :p

 

PS! PS! Jeg er også ganske sikker på at det tar (lang) tid før speilløst har erstattet DSLR hos meg, men med to gode alternative systemer så håper jeg at kjøpelysten blir litt mer lunken i fremtiden :blush:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...