Gå til innhold

Trendene som har preget bransjen under dagens konsollgenerasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje vel opplagt, men dette var jo også den generasjonen FPS ble den dominerende sjangeren på konsoll. Joda, man hadde Goldeneye og Halo i tidligere generasjoner, men det var med PS3 og X360 at FPS for første gang ble mer populært på konsoll enn på PC. Kan vel kalle det Call of Duty-generasjonen.

 

Man så også generelt langt mer multiplattformspill. PC-spill ble konsollifisert og eksklusive spill ble mindre viktig på konsoll. Kort sagt ble PC-spill og konsollspill mer lik hverandre, mens det før var klar forskjell i enkelhet og hvilke type spill som var populære på PC og konsoll.

 

Med unntak av Nintendo har også japanske utviklere mistet innflytelse. F.eks. har vestlige RPG-er som Fallout 3, Mass Effect, Skyrim etc. har gjort det langt bedre enn JRPG som Final Fantasy 13. Skyrim er det mest solgt rollespillet noensinne på konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en mye bedre og riktigere artikkel enn den om de viktigste spillene i dagens generasjon. Synes dere har fått med det meste her. Kunne sikkert også tatt med at folk har gått fra vettet og begynt å mene at FPS er best på konsoll og konsollifiseringen av AAA-spill til PC, som nevnt i posten over, men det er flisespikkeri.

 

Bra jobba!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Generasjonen hvor gode FPS serier ble melket til døde av pengekåte møkkaselskaper.

Håper dette er en trend som snart snur!

Av spillene som har solgt best de siste årene så er 90% resirkulert søppel.

 

Spill har gått fra noe som kun apelerte til oss "nerdene" som virkelig brydde seg om spillene til alle slags folkegrupper som svelger generiske skytespill, elendige bilspill og fifa rått.

 

Jeg savner tiden hvor det ikke lå så sinnsykt mye penger i spillbransjen..

 

Ikke missforstå, denne generasjonen har gitt oss utrolig mange perler av noen spill, men det er også den generasjonen som har gitt oss klart mest søppel med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Dette var en mye bedre og riktigere artikkel enn den om de viktigste spillene i dagens generasjon. Synes dere har fått med det meste her. Kunne sikkert også tatt med at folk har gått fra vettet og begynt å mene at FPS er best på konsoll og konsollifiseringen av AAA-spill til PC, som nevnt i posten over, men det er flisespikkeri.

 

Bra jobba!

Er jo ikke rart at det snudde slikt med FPS når FPS spillene har blitt konsollifisert. Du merker rimlig stor forskjell mellom fks CS og BF/COD på PC. Vil ikke si at folk har "gått fra vettet" når disse FPS spillene faktisk er mer behagelig å spille på konsoll pågrunn av konsollfiseringen. ( Ja jeg vet.. du aimer bedre med mus og tastatur etc.. men det forandrer ikke at de nye FPS spillene er optimalisert for konsoll og <føles> bedre på den plattformen)

Vil heller si utviklerne har gått fra vettet når de driver å lager disse hybrid spillene som ikke er noe god løsning overhode. Lag heller skikkelige PC spill igjen, som er i utgangspunktet ment for PC, som fks CS.

Endret av Rottenspacehead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode spill til både PC og konsoll desse åra. Har hittil kosa meg med di spilla eg har funne gode nok og styrt lett klar cod, fifa og di fleste melkeprodukt. Er egentlig snadder at vi har så mange spill-perler å velge blant.

 

Bevegelse-kontroll til Wii og PS360 vart aldri det store for min del. Nokre få spill der man kunne bruke kontrollen som pistol har det blitt, samt nokre få perler som var gode opplevelser sjølv om veivinga ikkje var like imponerande.

 

Elles har mus og tastatur utvikla seg til det bedre jamnt og trutt, tenker da på spill-utgavene. PC-spilling har sine fortrinn nett som konsoll-spilling har sine. Poenget er å nyte det beste fra begge.

 

Har god tru på VR-utviklinga som kjem og bevegelse-kontroller til kvar hand vil muligens bli greit å bruke både sittande og eventuellt ståande. Men ein standard handkontroller vil og gi gode spill-opplevelser. Håper valgfrihet av kontroll-type blir ivareteke slik at alle kan nyte spilla slik di sjølv vil, gjerne med mus og tastatur og.

Lenke til kommentar

God og underholdende artikkel, men det er spesielt en ting jeg stusset litt over. I Hollywood-segmentet kom du i andre avsnitt med noen kraftige stikk mot QTE som spillmekanisme. I neste avsnitt ble Quantic og Telltale (QTE-sjangerens frontkjempere) rost for sin vilje til å innføre nye interaksjonsformer. Jeg kan ikke skjønne at det å erstatte dårlige spillmekanismer med elendige spillmekanismer fører til framskritt på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

God og underholdende artikkel, men det er spesielt en ting jeg stusset litt over. I Hollywood-segmentet kom du i andre avsnitt med noen kraftige stikk mot QTE som spillmekanisme. I neste avsnitt ble Quantic og Telltale (QTE-sjangerens frontkjempere) rost for sin vilje til å innføre nye interaksjonsformer. Jeg kan ikke skjønne at det å erstatte dårlige spillmekanismer med elendige spillmekanismer fører til framskritt på noen som helst måte.

Det handler mye om kontekst. Hvis man spiller et tredjepersons actionspill fungerer det vanligvis dårlig å plutselig dras ut av spillflyten for å måtte gjennomføre en interaktiv filmsnutt. Spillet forandrer brått sjanger, uten at det nødvendigvis ligger noen logikk i at du ikke kan takle utfordringene ved hjelp av de tradisjonelle mekanismene spillet bruker ellers. Det er tvert imot ofte slik at de sekvensene som hadde vært mest spennende å "spille selv" ofte reduseres til QTE-sekvenser eller rene filmsnutter.

 

Dette er ikke et problem i Telltales spill, for her er det ikke slik at mekanismene du bruker ellers i spillene erstattes av noe annet. I stedet fungerer QTE-elementene som en integrert del av hovedkonseptet. Og det hjelper selvsagt at Telltale generelt er mye flinkere til å bruke dette virkemidlet enn en typisk actionspillutvikler som legger inn QTE-elementer som en unnskyldning til å vise en kul filmsekvens.

 

Det som gjør Telltale og Quantic Dream (f.eks.) spennende er i mine øyne at de bruker disse spillmekanismene til å fortelle historier som ikke er like lette å fortelle innenfor tradisjonelle rammer. Når et spill er sentrert rundt skyteaktiviteten er det vanskelig å fortelle en troverdig historie som ikke handler om krig eller massedrap. Når et spill er sentrert rundt gåter er det vanskelig å fortelle en troverdig historie som ikke handler om å være detektiv o.l. Når et spill er sentrert rundt plattformhopping er det, vel, bare vanskelig å fortelle en troverdig historie. Men ved å bruke mekanismene Telltale og Quantic Dream bruker forsvinner disse begrensningene, og man kan lage troverdige spill som dreier seg om hva som helst (uheldigvis har ikke Quantic Dream helt lært seg å fortelle troverdige historier i utgangspunktet, men det er en separat diskusjon).

 

(merk også at jeg skriver "vanskelig" og ikke "umulig", og jeg mener heller ikke at det ikke finnes andre modeller for historiedrevne spillmekanismer som bør utforskes)

Endret av Joachim_F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en som først og fremst gamer pga. rollespillene så kan jeg ikke si at dette har vært noen favorittgenerasjon for min del, men jeg skal ikke svartmale heller; det har vært flere gode, nye titler som har gått rett inn blant de beste rollespillene noensinne, og i tillegg er det kommet mange nyutgivelser av klassikere som er blitt vanskelige å få tak i, eller der gameplayet trengte å poleres. Så ja, for min del var fortsatt gaming fortsatt best fra SNES til PS2, men jeg har ikke mistet håpet om at nye tider kan komme.

Lenke til kommentar

Dere skriver at spillene har blitt mer dynamiske, men det samme gjelder også konsollene i denne generasjonen. Man trenger bare ser på den forrige generasjonen for å se hvor statiske spillkonsollene var i forhold.

 

Hverken GC, PS2 eller Xbox fikk aldri utvidet funksjonalitet i løpet av sin levetid. I alle fall ikke i form av softwareoppdateringer. Det kom riktignok nye design av PS2, og nettverksadaptere til konsollen, men den fikk aldri noen overhaling slik som Xbox 360-dashbordet gjorde. Å for eksempel skulle oppdatere GC-biosen eller patche et spill til konsollen var aldri en mulighet.

 

Hvis man sammenlikner PS3, Xbox 360 eller Wii sine operativsystemer da de kom ut sammenliknet med idag er de tre konsollene nesten ikke til å kjenne igjen. Med unntak av Wii-operativsystemet som virker forbløffende likt som da det kom. PS3 og Xbox 360 har utvidet funksjonaliteten sin til å inkludere både strømning av film og musikk. Wii har så vidt jeg vet også støtte for Netflix.

 

Kanskje det at det har blitt så enkelt å legge til funksjoner(eller ta bort), i form av softwareoppdateringer, er en av grunnen til at dagens konsollgenerasjon har vart så lenge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...