Gå til innhold

Blogger dømt for bildetyveri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En guide til hvordan man går frem når man oppdager bildetyveri hadde vært velkomment.

 

Jeg tar en runde et par ganger i året, hvor jeg går gjennom de relativt få bildene jeg har på nett. Finner som regel mange av de samme, og noen nye. Så sender jeg en epost (eller bruker kontaktskjema/Facebook/Twitter) med beskjed om å få fjerne eller eller betale for bruken. Mange fjerner da bildene, men det er og mange jeg aldri hører noe fra.

 

Men et resultat av dette er også at jeg har mistet litt av lysten til å legge ut bilder som tidligere. Så nå er det bilder i dårlig kvalitet på Facebook og Instagram istedet. Og en fotoblogg som forfaller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg blir bare happy når noen vil bruke bildene mine. Hvis noen er så høflig at de spør, så ber jeg de bruke de bildene de ønsker. Har noen bilder fra Jan Mayen, som har vært publisert litt her og der.

 

Har man ambisjoner om å tjene noe på hobbyen eller yrket sitt, så får man jammen ha vett til å legge de ut i lav oppløsning eller godt merket.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fordi flere bryter hans opphavsrett, straffes bruddet mindre alvorlig.

 

Hadde det vært et større firma som eide opphavsretten, hadde dette ikke skjedd.

 

I GB har de nå jobbet inn en lov som sier at det er fotografens ansvar at ingen stjeler bildene hans. Så lenge det er en privatperson som blir stjålet fra og lobbybransjen som stjeler, er det helt greit, lizzm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde lagt endel BildeShow på YouTube og så at mange firmaer / TV stasjoner o.l hadde stjålet disse. Da jeg endret i YouTube til "ikke oppført" forsvant 90 % noen få var igjen som f.eks. http://www.alltravels.com/. Jeg truet med allverdens anmeldelse og forlangte 600 $ høynet senere til 1200 $ De svarte aldri på mine henvendelser over 2 måneder. Jeg henvendte meg til sletmeg.no som var behjelpelig med hvordan jeg skulle gå frem for å få slettet mitt BildeShow. Å gå til sak mot et firma i USA kan bli en nokså kostbar sak, så det lot jeg være. Det handlet heller ikke om penger, bare å få dem til å fjerne mitt produkt. Så jeg kommer aldri til å handle reiser av dette firma: http://www.alltravels.com/ og håper at du heller ikke gjør det. Firmaer som stjeler har ikke livets rett.

Hilsen Povl Østergaard

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har man ambisjoner om å tjene noe på hobbyen eller yrket sitt, så får man jammen ha vett til å legge de ut i lav oppløsning eller godt merket.

Har naboen problemer med at jeg bruker hageslangen hans, da kan han pakke den sammen i stedet. Dersom den ligger der vil jeg selvsagt bare ta meg til rette!

 

edit: Jeg er (selvsagt) ironisk.

Endret av Jofred
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har man ambisjoner om å tjene noe på hobbyen eller yrket sitt, så får man jammen ha vett til å legge de ut i lav oppløsning eller godt merket.

 

En del av hobbyen min er å dele bilder med andre. Jeg har blitt spurt et par ganger, og synes det da bare er hyggelig. Har ikke tatt betalt en eneste gang. Men dette er ikke-kommersiell bruk. Om noen bruker bildet mitt til å selge noe, er det ikke urimelig at jeg forventer å få noe igjen for det.

 

Det meste av misbruket har vært nettopp små bilder. Så en begrensing i oppløsning vil ikke hjelpe nevneverdig på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har naboen problemer med at jeg bruker hageslangen hans, da kan han pakke den sammen i stedet. Dersom den ligger der vil jeg selvsagt bare ta meg til rette!

Om bilen din står tilgjengelig så bruker jeg den gjerne. Om du ikke vil at jeg skal bruke den syns jeg du skal låse den inn. Står den bare der tar jeg meg selvsagt bare til rette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi flere bryter hans opphavsrett, straffes bruddet mindre alvorlig.

 

Hadde det vært et større firma som eide opphavsretten, hadde dette ikke skjedd.

 

Det er vanligere å stjele apple-telefoner enn android-telefoner (i følge media), så da bør det være lavere straff for å stjele apple-telefoner enn for å stjele android-telefoner...

 

Hvis mange kjører for fort eller parkerer feil skal bøtene reduseres...

 

Dette åpner jo for mange nye tilpasninger av straffenivået :-)

Lenke til kommentar

Da må jeg ha hør på feil personer

jeg har ihvertfall sett det et sted , men husker ikke sammenhengen

Da får jeg lete lit

Røttene til det som ble internet, går tilbake til 60-70 tallet. Html ble laget noe senere, og var tenkt primært som en måte å dele vitenskaplig dokumentasjon på, med linker mellom de forskjellige dokumenter. Mener jeg å huske - men det kan jeg finne frem til i morgen.
Lenke til kommentar

jeg har hørt at det var det som var det opprinnelige poenget , men det er bilt andre ette hvert

Det opprinnelige poenget med internett ifølge Tim Berners-Lee var å fjerne skottene så informasjon kunne flyte fritt mellom forskningsinstituttsjoner. Dette var en ide som hadde sitt utspring i Vannevar Bush' tanker (og hans oppfinnelse Memex-en).

Lenke til kommentar

Det er vanligere å stjele apple-telefoner enn android-telefoner (i følge media), så da bør det være lavere straff for å stjele apple-telefoner enn for å stjele android-telefoner...

 

Hvis mange kjører for fort eller parkerer feil skal bøtene reduseres...

 

Dette åpner jo for mange nye tilpasninger av straffenivået :-)

Hvis du kun stjeler telefonen til eget bruk skal du naturligvis ikke straffes uavhengig av produsent/merke.

 

Det er kun hvis du benytter den til kommersielle formål at du risikerer straffeforfølgelse.

Endret av hår null
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...