Gå til innhold

Slik jobber fysikkens største megamaskin (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC
via en helt vanlig ventil slipper forskerne inn en liten dose – typisk mellom 10 og 30 atomer –

:hmm:

...

Joda, jeg har flust av ventiler liggende hjemme som er i stand til å telle atomer ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Super artikkel. Dette var veldig interessant og godt skrevet. Hvis dere fortsetter med slike artikler blir extra medlemskapet veldig godt invisterte penger.

 

dette er ikke en ekstra artikkel... jeg kan lese den....

Lenke til kommentar

Super artikkel. Stusset på en ting da:

 

"Flere akseleratorer

 

Med en hastighet på i underkant av 100 000 km/t "

 

Er det hundre tusen km i timen eller hundre tusen km i sekundet?

 

Hei! På dette stadiet er det "bare" hundre tusen kilometer i timen, inne i de sirkulære delene av maskinen akselereres protonene stadig oppover, til de når omtrent 300 000 kilometer i sekundet – svært tett opp mot lysets hastighet, altså.

 

dette er ikke en ekstra artikkel... jeg kan lese den....

Heisann! Det er nesten riktig - dette er en Ekstra-artikkel, men vi valgte å åpne den opp så flest mulig skulle kunne se litt av det vi fikk tittet på hos CERN :)

Lenke til kommentar

Utrolig bra at dere tok en tur til CERN for å få vist CERN fram til et større publikum. Generelt sett en ganske kul og bra skrevet artikkel, men som fysiker og bruker av CERN må jeg si at artikkelen hadde litt mange villedende forenklinger og en del feil som enkelt kunne være ungått dersom en fysiker også hadde lest gjennom artikkelen.

 

I tillegg savnet jeg en par faktabokser der en par enkle konsepter og relasjoner kunne blitt forklart. Er jo ikke alle som har hatt fysikk på videregående.

 

Eksempler:

 

Hydrogenprotoner

er ikke noe spesielt med protoner fra hydrogen, er faktisk eksakt like protoner fra andre grunnstoffer

 

som måler momentet til hver partikkel

Det er nok ikke momentet som blir målt. Hva som blir målt er bevegelsesmengden p= masse*hastighet (klassisk).

 

Men generelt sett syns jeg det var en kul artikkel! Bra dere viser fram CERN!

 

For alle som har lyst til å se litt flere kule bilder fra CERN:

https://www.google.com/maps/views/streetview/cern?gl=de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eksempler:

er ikke noe spesielt med protoner fra hydrogen, er faktisk eksakt like protoner fra andre grunnstoffer

Det er nok ikke momentet som blir målt. Hva som blir målt er bevegelsesmengden p= masse*hastighet (klassisk).

 

Vel, et ensomt proton kan vel kalles et hydrogenproton nettopp fordi det står alene - en hydrogenkjerne er jo bare ett proton.

Til forskjell fra andre kjerner som kan være en klynge av protoner.

 

Antageligvis har journalisten her plukket opp at noen refererte til protonene som hydrogen, hydrogenkjerner, eller noe i den retningen - for å påpeke at det er singulære protoner, og ikke en klynge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...