Gå til innhold

Test: Olympus OM-D E-M1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Trykker man på OK-knappen kommer hurtigmenyen opp med kategorier vertikalt på høyre side av skjermen og alternativene nederst."

Merk at de fleste som bruker dette litt mer avansert, bruker og anbefaler "SCP" - SuperControlPanel i stedet for denne "lette" menyen på høyresiden. Bildet som da dukker opp når man trykker "OK", er mer avansert, samt at det er mye lettere å få fullstendig oversikt over innstillingene til kameraet.

 

Dersom dere ikke har prøvd det, så .... do it. :-)

 

En annen kommentar er at dere har testet continuerlig AF med E-M1 og 50-200 mot et Canon 70D med 100-400.

Merk at 50-200 er et objektiv som ble erstattet av en ny utgave pga det var tregt. En mer fair sammenligning ville nok vært å bruke 50-200 SWD.

 

En annen ting som kan være verd å nevne for dem som liker å filme er at E-M1, som 70D, også har fått touch-screen AF ved filming - altså at man kan flytte fokuspunkt mens man filmer.

Endret av KnutIvars
Lenke til kommentar

En annen kommentar er at dere har testet continuerlig AF med E-M1 og 50-200 mot et Canon 70D med 100-400.

Merk at 50-200 er et objektiv som ble erstattet av en ny utgave pga det var tregt. En mer fair sammenligning ville nok vært å bruke 50-200 SWD.

 

Jeg er usikker på om det er noe særlig forskjell i ytelsen mellom 50-200mm (gammel) og 50-200mm SWD. Det virker ikke slik på de kommentarene jeg har settt rundt om kring.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det er noe særlig forskjell i ytelsen mellom 50-200mm (gammel) og 50-200mm SWD. Det virker ikke slik på de kommentarene jeg har settt rundt om kring.

Jeg har lest motsatt - ikke at den er treg, men det er en markant forbedring med SWD-motoren.

 

Edit; Kjenner en som har begge..... kan prøve :-)

Endret av KnutIvars
Lenke til kommentar

Tør jeg foreslå at akam tester følgefokus ved å heller ta en tur på brygga og prøve på flygende måker (som er normalt grei og enkel øvelse, men mer interessant som sammenligningsgrunnlag) eller i parken og på duer? Biler er som elefanter å regne og lett match for de fleste kamera.

 

Jeg fikk heller ikke tak i hva bps er når man bruker følgefokus og stabilisator - bps ved låst fokus på første bilde er lite interessant i praksis.

 

(ad kommentarene over angående objektiv vil jeg bare minne om at canon 100-400 er en steingammel sak)

 

"mus over bilder" funker ikke hos meg.

 

Tor

Lenke til kommentar

6.5 bilder i sek med følgefokus! Og da klarer også søkeren å holde følge!

Er det teoretisk eller noe som er målt ved praktisk bruk? Jeg regner med at det er i godt lys dersom søkeren klarer å holde følge (hva som konkret menes med at søkeren klarer å holde følge er og noe usikkert). Oppfølgingspørsmålet blir da om autofokusen holder følge (med mindre og mer uforutsigbare mål enn akam har testet) via teleobjektiv og hvor den faller av lasset angående lysforholdene.

 

Jeg spør siden dette er siste modell og beste spesifikasjoner og etter som jeg har forstått rettet mot proffnivået. Det vil da være interessant å se om det er noen i praksis påviselige fremskritt fra andre nyere speilløse eller om disse forhold nærmest står på stedet hvil.

 

Tor

Lenke til kommentar

Er det teoretisk eller noe som er målt ved praktisk bruk? Jeg regner med at det er i godt lys dersom søkeren klarer å holde følge (hva som konkret menes med at søkeren klarer å holde følge er og noe usikkert). Oppfølgingspørsmålet blir da om autofokusen holder følge (med mindre og mer uforutsigbare mål enn akam har testet) via teleobjektiv og hvor den faller av lasset angående lysforholdene.

 

Jeg spør siden dette er siste modell og beste spesifikasjoner og etter som jeg har forstått rettet mot proffnivået. Det vil da være interessant å se om det er noen i praksis påviselige fremskritt fra andre nyere speilløse eller om disse forhold nærmest står på stedet hvil.

 

Tor

 

Selve bilderaten på serie er vel under gode forhold, det sier seg vel litt selv? Om det er vanskelig å få fokus, så er det den rene fokuseringen som er begrensingen, ikke noe annet, og da har ikke maks serierate særlig mye å si, hverken på dette kameraet eller andre? Så jeg oppfatter det som det du egentlig spør om er AF-ytelsen?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så jeg oppfatter det som det du egentlig spør om er AF-ytelsen?

 

AtW

Nei, det er en sammenheng mellom ytelsen på følgefokus og oppdatering av søker samt bps. Hva skal man f.eks med x bps hvis følgefokusen ikke klarer jobben? Eller at søkeren ikke oppdaterer seg raskt nok til at man klarer å holde det bevegelige målet i søkeren.

 

Unger som leker urolig kan f.eks og være en problematisk øvelse hvor en må kjapt følge deres bevegelser i søkeren samtidig som følgefokusen må henge med - og litt dumt dersom ungene er plutselig 3 meter unna når søkerbildet endelig er oppdatert.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nei, det er en sammenheng mellom ytelsen på følgefokus og oppdatering av søker samt bps. Hva skal man f.eks med x bps hvis følgefokusen ikke klarer jobben? Eller at søkeren ikke oppdaterer seg raskt nok til at man klarer å holde det bevegelige målet i søkeren.

 

Unger som leker urolig kan f.eks og være en problematisk øvelse hvor en må kjapt følge deres bevegelser i søkeren samtidig som følgefokusen må henge med - og litt dumt dersom ungene er plutselig 3 meter unna når søkerbildet endelig er oppdatert.

 

Tor

 

Kameraet leverer 6.5 bps, søkeren i fast modus oppdaterer seg ofte, 60 eller 120 ganger sekundet kanskje? Om det er vanskelig fokuseringsforhold så går det selvfølgelig saktere om man fokuserer mellom vært bilde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hørt om internettet ? Det er en moderne greie som også fungerer som ett stort oppslagsverk. Er veldig klar over at mange ikke vet dette, men det ligger da x antall tester ute av E-M1 hvor de har testet fokus i hue og ræva både med mFT og FT objektiver+sammenlignet med ymse andre kameraer.

Lenke til kommentar

Merk at de fleste som bruker dette litt mer avansert, bruker og anbefaler "SCP" - SuperControlPanel i stedet for denne "lette" menyen på høyresiden.

 

Jeg har brukt mange Olympus mFT-kameraer fra E-P1 og fremover, eier E-M5 selv og kjenner godt til Super Control Panel, og kommenterte den senest i E-M5-testen. E-M1 har vanvittig mange muligheter med knapper, menyer og touch screen og det nytter ikke å komme innom alt i en test. Forøvrig enig at SPC er en nyttig sak og bruker den en del, men velger også ofte menyen på høyre side hvor menyen er overlay på søkerbildet i stedet for å ta over hele skjermen.

 

Siden autofokusen er den kanskje største nyheten på E-M1 ønsket jeg likevel å prøve å si noe fornuftig om den. Det aller viktigste er at autofokus med FT-optikk nå fungerer rimelig bra. Når de gjelder test av følgefokus er det ekstremt vanskelig å teste med repeterbare resultat. Jeg er litt interessert i BIF og som TordVidle kommenterte er det en vanskeligere test enn biler i jevn fart, men det er nesten umulig å repetere testen da det er alt for mange faktorer som påvirker.

 

Når det gjelder valg av objektiv skulle jeg gjerne testet med nyeste versjon av 50-200, men som noen påpekte er også den gamle versjonen enn nyere konstruksjon enn Canons 100-400, som også er langt fra Canons toppobjektiv når på dette området. For å få et inntrykk av fokus og følgefokus fikk jeg prøvd en 40-150 FT zoom, 50-200 (gammel versjon, og kommenterte det for at det skulle være tydelig hva som var brukt) samt Panasonic 100-300 mFT telezoom. Jeg brukte følgefokus til dels med 6bps, men mest med 4bps. Som jeg også skrev i testen er ikke dette noe endelig svar på eksakt hvor bra følgefokusen fungerer, men det inntrykket jeg sitter igjen med etter noen uker med kameraet.

 

Jeg vurderer selv å gå helt fra Canon til mFT og følgefokus er det som mangler på E-M5 som jeg har nå. Jeg hadde håpet at E-m1 skulle overbevist, men til tross for et godt steg forover fra E-M5 synes jeg ikke Olympus er helt i mål ennå.

 

Har du mulighet for test av ny og gammel 50-200 hadde det vært interessant å høre resultatet.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det teoretisk eller noe som er målt ved praktisk bruk? Jeg regner med at det er i godt lys dersom søkeren klarer å holde følge (hva som konkret menes med at søkeren klarer å holde følge er og noe usikkert).

 

Alle kameraer med følgefokus påvirkes av fokustidene som igjen påvirkes av motiv, værforhold og objektivet og sikkert mye annet. Det er helt umulig å si noe om hvor mye det påvirker. På E-M1 kan du velge release priority som betyr at kameraet prioriterer bildefrekvens, sikkert fornuftig for noen bilder, ikke for andre så hva du ender opp med av reell frekvens vil variere kraftig.

 

Jeg brukte forøvrig en god del tid i parker og kaiområder på jakt etter fugler, men synes ikke det ga resultat som kan analyseres godt nok til å presesenteres. Det jeg kan si er at jeg ikke ville kjøpt E-M1 hvis BIF var hovedmålet. Det betyr ikke at det ikke kan brukes, men med de kombinasjonene av hus og optikk jeg fikk prøvd var det for liten treffprosent. Sannsynligvis vil mer trening, annen optikk eller justering av kamerainnstillinger forbedre resultatet, men mitt inntrykk så langt er at velger man alle fokuspunkt har kameraet lett for å fokusere på noe annet enn fuglen. 3x3 eller enkeltpunkt funker bedre, men gjør det vanskeliger å holde fuglen i fokusområdet. Motiv som fyller nok av søkeren til å dekke fokuspunktene gjør også at kameraet tracker bedre.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Klart hvis en test er det man trenger så har man kommet til rett sted.

 

På side 46 i denne står det hvordan Panorama funksjonen fungerer i E-M1, E-M5 har også noe tilsvarende.

 

http://www.olympusamerica.com/files/oima_cckb/E-M1_MANUAL_EN.pdf

 

Jeg skrev "innebygd panorama", tydeligvis litt for vagt. Olympus har "alltid" hatt en funksjon som hjelper til med å ta bilder som kan syes sammen til et panorama av programvaren som leveres med. De fleste andre har nå panorama som lages fiks ferdig i kameraet (med større eller mindre hell). Skulle jeg laget et "seriøst" panorama ville jeg selvsagt gjort det manuelt, men de innebygde panoramafunksjonene gjør en grei jobb i mange tilfeller så lenge resultatet ikke skal brukes i stort format.

Lenke til kommentar

Jeg brukte forøvrig en god del tid i parker og kaiområder på jakt etter fugler, men synes ikke det ga resultat som kan analyseres godt nok til å presesenteres. Det jeg kan si er at jeg ikke ville kjøpt E-M1 hvis BIF var hovedmålet.

Det kan jeg være enig i - E-M1 er ikke for BIF; men det var vel aldri E-5 heller. Følgefokus har Olympus slitt med i alle år, mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Er det teoretisk eller noe som er målt ved praktisk bruk? Jeg regner med at det er i godt lys dersom søkeren klarer å holde følge (hva som konkret menes med at søkeren klarer å holde følge er og noe usikkert). Oppfølgingspørsmålet blir da om autofokusen holder følge (med mindre og mer uforutsigbare mål enn akam har testet) via teleobjektiv og hvor den faller av lasset angående lysforholdene.

 

Jeg spør siden dette er siste modell og beste spesifikasjoner og etter som jeg har forstått rettet mot proffnivået. Det vil da være interessant å se om det er noen i praksis påviselige fremskritt fra andre nyere speilløse eller om disse forhold nærmest står på stedet hvil.

 

Tor

Ang søkeren så mente jeg at søkerbilde blir oppdatert mellom vært bilde! Nu har jeg ikke noe speilrefleks å sammenlingne med, men i praksis er E-M1 bedre enn tidligere modeller på følgefokus! Har prøvd litt på hunder i fart og har fått bilder som jeg aldri klarte å få med følgefokusen på E-M5. Har da kameraet innstilt slik at lukker ikke blir utløst hvis kameraet ikke er i fokus! Så da går av og til hastigheten ned under 6.5 bps. Uannsett mye bedre enn E-M5. Så fremskritt er det så absolutt!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...