Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden dere trekker fram Surface 2 og manglende støtte for "skjermpenn"...

 

Ser denne starter på 5890 kr. Jeg betalte 5990 kr for Surface Pro 128GB, som da HAR støtte for penn, og skikkelig programvare for å tegne i. På Surface Pro/Windows 8 kan man f.eks. installere Photoshop, PaintShop Pro, Painter, Manga Studio, MyPaint, Gimp, og mer. Her er alternativene på Android noe lettere. I tillegg har Surface Pro en mye kraftigere prosessor.

 

Kunne godt tenkt meg en Note 10.1 men her føler jeg at prisen er for høy i forhold til hva jeg får.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kitkat-utrullingen til Nexus 7 startet for et par dager siden :-)

Hvis det er kriteriet for å være et referanseprodukt, er vel Nexus 7 fra 2012 også Googles referanseprodukt for 4.4. Nexus 4 like så når den får Kitkat.

Hvis jeg ikke har misforstått så er Nexus 7 (2012 og 2013) KitKat litt forskjellige fra Nexus 5, blant annet den gjennomsiktige menybaren mangler.

 

Det blir nok jevnlig trykking på "Søk etter programvareoppdatering" i helgen, jeg fikk nettopp tak i en 2013 Nexus 7 i tillegg til den 2012-modellen jeg hadde.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Siden dere trekker fram Surface 2 og manglende støtte for "skjermpenn"...

 

Ser denne starter på 5890 kr. Jeg betalte 5990 kr for Surface Pro 128GB, som da HAR støtte for penn, og skikkelig programvare for å tegne i. På Surface Pro/Windows 8 kan man f.eks. installere Photoshop, PaintShop Pro, Painter, Manga Studio, MyPaint, Gimp, og mer. Her er alternativene på Android noe lettere. I tillegg har Surface Pro en mye kraftigere prosessor.

 

Kunne godt tenkt meg en Note 10.1 men her føler jeg at prisen er for høy i forhold til hva jeg får.

 

Enig, denne er langt mer konkurrentverdig til Surface Pro iforhold til pris. 64 GB Surface Pro ligger nå til rett under 5K, dvs samme som Note koster uten 4G.

 

Desverre er nok ikke vekten og batteritid like bra som dette brettet. Men de fordelene Pro byr på, hadde jeg nok lett valgt den over en Note når de koster det samme. Note skulle nok lagt seg prismessig på nivå med ipad air 16 gb, eller Tablet Z, jeg tror de får vanskeligheter med å selge brett til den prisen de nå er på.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Kjøpte dette brettet med svært store forventninger etter da jeg er svært fornøyd med min Galaxy Note 3, men må konstatere at til denne prisen leverer ikke brettet en god nok opplevelse.

 

Problemet med dette brettet er Exynos-prosessoren Samsung bruker i WiFI-versjonen av brettet. Som undertegnede kjøpte. Selv med tre gigabyte minne hakker brukergrensesnittet når en bruker flere applikasjoner samtidig. Det er også hakking i menyer og resten av brukergrensesnittet. I 4G-versjonen med Snapdragon-prosessor er hakkingen nesten ikke å oppdrive, tross for svært intensiv flerprogram bruk.

 

En har sett det samme med Samsung Galaxy Note 3. Versjonen som selges i Norge og Europa fungerer smertefritt, mens versjonene med Exynos-prosessor som selger i andre deler av verden leverer en langt dårligere brukeropplevelse.

 

Dette er svært synd for brettet i seg selv fremstår som svært bra. Liker spesielt godt den nye designen og at den glatte plasten vi kjenner fra Galaxy S4, etc. er fjernet til fordel for den nye bakflaten vi ser fra Galaxy Note 3.

 

Til de som ønsker å kjøpe dette brettet anbefaler jeg å kjøpe 4G-versjonen med Snapdragon-brikke, eller vente til Samsung leverer en bedre opplevelse.

For min del leverer ikke brettet godt nok til å forsvare den høye prisen.

 

Lenke til kommentar

Syns det er litt slapt av testskribent å bare skrive "Samsung har proppet Galaxy Note 10.1 så full av nyttige funksjoner at vi ikke får plass til alle på denne siste siden, slik vi vanligvis gjør".

 

Jeg er interessert i å vite hva disse nyhetene er, uten at jeg må google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte dette brettet med svært store forventninger etter da jeg er svært fornøyd med min Galaxy Note 3, men må konstatere at til denne prisen leverer ikke brettet en god nok opplevelse..

 

 

Nå er vel ditt problem at du IKKE kjøpte det brettet som er testet, men WiFi versjonen ;) (som du skriver lenger ned)

 

Jeg har hatt 4G versjonen et par ukers tid og er kjempefornøyd. Skjermen er helt rå, og uansett hvor mange og hvilke applikasjoner jeg har gående er ytelsen svært bra. Og jeg tviler på om jeg vil ha et nettbrett uten stylus i framtiden. Synes det ikke er noe si på prisen, betalte 6.400kr med et 64 GB Samsung Pro klasse 10 uSD kort. Det eneste jeg er skuffet over er at det foreløpig ikke er tilgjengelig brett med mer enn 16 GB internminne i Norge. Men heldigvis kan svært mange av appene flyttes til uSD kortet og med en lesehastighet på 70 MB/s bør ikke dette kortet bli en flaskehals.

 

Har forresten en ting til å klage på. Skjermen er så bra at jeg blir fristet til å bytte ut min 13,3" Samsung X900C3 Laptop, som vel var fjorårets aller beste Ultrabook. :green: Årets modell har fått 3200 x 1800 touchskjerm, min har "bare" 1600 x 900 skjermoppløsning.

Lenke til kommentar

Vanskelig å forsvare denne prisen synes jeg, den er vesentlig større, dyrere, har svakere batteritid og på mange områder dårligere ytelse sammenlignet med iPad. Du får pennen, men du må absolutt betale for det.

Enig. LTE versjonen av iPad Air veier også 70 gram mindre enn Note 10.1, noe som iallefall har mye å si for meg.

Lenke til kommentar

Du kan (hos noen produsenter) sende inn enheten for å få byttet batteri. Enten som garantisak eller mot hard cash.

 

Det ER for dårlig men status er:

- Det lønner seg for produsenten å IKKE la deg få bytte batteri: livssyklusen blir da i snitt kortere.

- Det lønner seg for produsenten å kun bytte batteri gjennom support: kun originale batterier og du må betale for arbeidet.

- Det lønner seg for produsenten å ikke gi deg fysisk tilgang til SSD/lagring: du betaler mer enn forskjellen for å få 128GB i stedet for 64, og du oppgraderer hele enheten for å få 256GB i stedet for bare SSD'en.

- Det lønner seg for produsenten å ikke la deg kunne ta av bakplaten: det er rimeligere å ikke ha en slitesterk løsning som kan åpnes og lukkes.

- Det lønner seg for produsenten å ikke ha avtagbar bakplate, da kan bakplaten være med på å holde sammen enheten, og man vil kunne sette samme slankere enheter, rimeligere.

- Det finnes ingen konkurranse med avtagbar bakplate. Enhetene ville da vært dyrere å produsere og noe tykkere, og det ville vært en konkurransebakdel på massemarkedet.

 

Så ikke regn med at bildet kommer til å endre seg vesentlig her.

 

Som Surface Pro-eier regner jeg min Surface Pro som en tablet-PC og jeg forventer å bruke den langt lengre enn batteriets levetid. Ikke utskiftbart batteri begrenser hvor mye jeg synes en slik enhet er verd. Det kommende batteri-coveret er en quickfix, og jeg tåler/er allerede vant til at en håndholdt PC må være koblet i strøm.

 

Men det er dårlig. At ikke NOEN vil tenke mer modulært er dumt for oss som liker litt fikling.

 

Min Note 2 jobbmobil HAR avtakbart bakdeksel. Hadde neppe hatt akkurat den modellen hvis den ikke hadde det. På det markedet finnes det fortsatt konkurranse på den delen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...