Gå til innhold

AMD letter på Kaveri-sløret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper inderlig at vi får høre noe nytt om neste generasjon med FX prosessorer snart. Det var jo snakk om at de skulle være først ute med steamroller kjernen, men det er lengesiden jeg hørte noe om high end prosessorer fra AMD. Sitter selv med en Intel prosessor (det ble det under siste oppgradering slev om jeg egentlig sverger til AMD normalt sett), likevel hadde det vert litt fint å se en positiv utvikling innenfor det feltet for AMD. Det er dog forståelig at de vil satse på det feltet hvor de virkelig kan tjene penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på enkelttrådytelsen til steamroller. Det blir helt avgjørende om AMD skal få noen viktige design wins.

Det står litt om forventningene til det, samt AMDs lovnader her.

 

Kjapt oppsummert: +30% IOPS (uten å øke antall kjerner eller klokkefrekvens). Det skal kombineres med litt høyere klokkefrekvenser. Ta det med en klype salt. Det gjelder nok bare noen bestemte testprogrammer.

Lenke til kommentar

Det står litt om forventningene til det, samt AMDs lovnader her.

 

Kjapt oppsummert: +30% IOPS (uten å øke antall kjerner eller klokkefrekvens). Det skal kombineres med litt høyere klokkefrekvenser. Ta det med en klype salt. Det gjelder nok bare noen bestemte testprogrammer.

Hmm, IOPS? Jeg har ikke sett:

 

AMD believes that Steamroller will provide 30% improvementicon1.png in ops per cycle.

noe annet sted enn på xbitlabs. Enten vet ikke jeg hva ops er, eller så har AMD blitt feilsitert.

 

Det ser også ut som at ikke klokkefrekvensen skal opp heller. Det ser ut som toppmodellen 14. januar vil kjøre 3,7 GHz, richland (6800K) fås kjøpt i dag @ 4,1 GHz.

Lenke til kommentar

Kirckhoff: Beklager, jeg mente IPS, ikke IOPS.

 

Jeg har heller ikke sett påstanden +30% ips andre steder, men så har jeg ikke lett heller. Xbit labs var bare første treff hos google.

 

Hvor har du 3,7 GHz fra?

 

Skarfar90: Hva er det du vil ha mer av på x86/x64? Hvorfor ikke videreutvikle Bulldozer?

Jeg synes mye av det de gjør er spennende. Særlig det å kombinere x86-64 med 64 bit ARM Cortex A57 i kommende prosessorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kirckhoff: Beklager, jeg mente IPS, ikke IOPS.

 

Jeg har heller ikke sett påstanden +30% ips andre steder, men så har jeg ikke lett heller. Xbit labs var bare første treff hos google.

 

Hvor har du 3,7 GHz fra?

 

Skarfar90: Hva er det du vil ha mer av på x86/x64? Hvorfor ikke videreutvikle Bulldozer?

Jeg synes mye av det de gjør er spennende. Særlig det å kombinere x86-64 med 64 bit ARM Cortex A57 i kommende prosessorer.

http://images.anandtech.com/doci/7507/amd_kaveri_specs-100068009-orig.png

 

Regner med de bruker toppmodell når de skryter av flops.

Lenke til kommentar

AMD har ikke vært veldig attraktiv i ultrabooks, GPUen er ikke raskere og cpuen er mye dårligere.

 

EDIT: Dårligere enn haswell (vs richland) og ivy bridge (vs trinity) altså.

Det kommer de ikke til å være i overskuelig fremtid heller.

 

Intel begynner snart å shippe Broadwell som er 14nm (to presessgenerasjoner forran AMD!!) i volum når rett over nyttår. Tipper disse begynner å dukke opp for fult i ultrabooks/laptoper mellom april og juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ultrabooks er i dag rimelig nær billigsegmentet siden dette var ett av kriteriene intel hadde når de iverksatte Ultrabook initativet. Det er ikke det samme som de dyre Ultraportable man hadde før. Det er nok dog innenfor rimelig laptops at AMD nok selger mest bærbare. For min del er de definitivt mest interesante på type Zbox implementasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...