Gå til innhold

Datainnbruddet hos Adobe er verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne hendelsen har endelig fått meg til å ha forskjellige passord på alle tjenester :p.

 

Men det er ganske utrolig at en annen bruker hadde samme passord som meg. Men det kan jo hende jeg hadde 2 kontoer...

Samme her. Jeg prøvde andre epost addresser, men bare en epost så ut til å virke.

Men, hvor sannsynlig er det at passordene blir knekt? Er det noen poster som har noe å si om det?

Greia er jo at alt er kryptert med Triple DES, uten salt og med samme krypteringsnøkkel.

Da må vel fremgangsmåten være å knekke krypteringsnøkkelen med Brute Force, og så få tilgang til alle passordene? Eller kommer de til å knekke ett og ett passord?

 

Idiotisk av Adobe, forresten, å kryptere passordene i stedet for å hashe dem.

Lenke til kommentar

Samme her. Jeg prøvde andre epost addresser, men bare en epost så ut til å virke.

Men, hvor sannsynlig er det at passordene blir knekt? Er det noen poster som har noe å si om det?

Greia er jo at alt er kryptert med Triple DES, uten salt og med samme krypteringsnøkkel.

Da må vel fremgangsmåten være å knekke krypteringsnøkkelen med Brute Force, og så få tilgang til alle passordene? Eller kommer de til å knekke ett og ett passord?

 

Idiotisk av Adobe, forresten, å kryptere passordene i stedet for å hashe dem.

 

Lett.

 

Jeg hadde 11 tegn, bokstaver og tall. Og det ble gjort en rekke påloggingsforsøk på steam kontoen min etter dette. Antar de fikk passordet herfra.

Lenke til kommentar

Denne hendelsen har endelig fått meg til å ha forskjellige passord på alle tjenester :p.

 

Men det er ganske utrolig at en annen bruker hadde samme passord som meg. Men det kan jo hende jeg hadde 2 kontoer...

 

God plan!

 

Hvordan vet du at en annen bruker hadde samme passord som deg? (sikkert et dumt spørsmål og noe jeg har gått glipp av...)

Lenke til kommentar

 

 

Denne hendelsen har endelig fått meg til å ha forskjellige passord på alle tjenester :p.

 

Men det er ganske utrolig at en annen bruker hadde samme passord som meg. Men det kan jo hende jeg hadde 2 kontoer...

God plan!

 

Hvordan vet du at en annen bruker hadde samme passord som deg? (sikkert et dumt spørsmål og noe jeg har gått glipp av...)

Testen sier hvor mange som deler passordet. Visstnok hadde to andre samme passordet som meg. Aner ikke hvilket passord jeg hadde, fordi jeg var ikke klar over at jeg hadde en Adobe konto engang. Ettersom jeg aldri i hele mitt liv har eid et Adobe produkt så er jeg fortsatt litt forbløffet.

Lenke til kommentar

Testen sier hvor mange som deler passordet. Visstnok hadde to andre samme passordet som meg. Aner ikke hvilket passord jeg hadde, fordi jeg var ikke klar over at jeg hadde en Adobe konto engang. Ettersom jeg aldri i hele mitt liv har eid et Adobe produkt så er jeg fortsatt litt forbløffet.

Ikke Adobe Acrobat, Adobe Reader eller Adobe Flash Player engang??

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Testen sier hvor mange som deler passordet. Visstnok hadde to andre samme passordet som meg. Aner ikke hvilket passord jeg hadde, fordi jeg var ikke klar over at jeg hadde en Adobe konto engang. Ettersom jeg aldri i hele mitt liv har eid et Adobe produkt så er jeg fortsatt litt forbløffet.

 

Jeg har heller ikke eid noe Adobe product, annet enn kanskje noe sånn Photoshop Elements, men det teller jo ikke. Adobe-produktene er dyre, så det er vel hovedgrunnen til at dette rammer såpass få.

Lenke til kommentar

 

Lett.

 

Jeg hadde 11 tegn, bokstaver og tall. Og det ble gjort en rekke påloggingsforsøk på steam kontoen min etter dette. Antar de fikk passordet herfra.

Betyr det at krypteringsnøkkelen er knekt allerede?

 

Jeg var under den oppfattning at de ikke hadde knekt det enda. Mulig at dersom du hadde et enkelt passord som andre også hadde så kan man gjette seg til det, via passord hint?

 

encryptic.png

 

It was bound to happen eventually. This data theft will enable almost limitless [xkcd.com/792]-style password reuse attacks in the coming weeks. There's only one group that comes out of this looking smart: Everyone who pirated Photoshop.

 

Lenke til kommentar

Nei, krypteringsnøkkelen er ikke knekt enda, I allefall ikke offentlig kjent. De passordene som er funnet så langt er funnet på grunn av svakheter i 3DES krypteringen som blant annet kan avsløre hvor langt passordet er og noen av tegnene passordet inneholder. Et enormt utvalg av passordhint i klartekst har også avslørt en rekke passord, spesielt siden noen av passordhintene var det samme som passordet. Siden passordene ikke er saltet vil jo alle de som har samme passord være representert med samme hash, og det burde derfor ikke være noe stort problem å gjette seg fram til riktig passord når du har tusenvis av passordhint for samme passord.

Lenke til kommentar

Slitter litt her da jeg ikke huska passordet og måtte gå inn og få resatt det. Er vel ein av de som bruker 4 - 5 forskjellige og elsker knappen husk mitt passord ( slikt at jeg slipper å huske det ) Har bytta men vet ikke hva jeg hadde før men så at jeg måtte inn i creativ cloud og endre etterpå. Nå lurer jeg på hvilke jeg hadde og vilke andre plasser jeg hadde det. Har ikke noe særligt lyst til å endre på alle andre plasser og.

Så hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar

Your Adobe account email address was NOT one of the ones that was in the 150MM publicly released. Despite this fact, you may still be at significant risk since the hackers might have only posted a partial list.

 

We strongly urge you to follow our recommendations and immediately change your Adobe and related passwords.

 

Prøvde et par forskjellige email adresser, men fikk ikke treff på noen av de. Tror jeg har en konto på noen photoshop-trials.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...