Gå til innhold

Nikon sliter med salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å lage det som kunden vil ha? Jeg har et D7000 som mangler mulighet for justering av blender under filming. Hva slags sjakk trekk er det? En vipp bar skjerm hadde også gjort seg. For ikke å snakke om bedre auto fokus. Kanskje på tide å høre litt på kunden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Når jeg ser kvaliteten på bildenen som folk flest legger ut på facebook og andre sosiale medier, blir jeg ikke spesielt overrasket over den synkende interessen for fotoutstyr. Det er åpenbart viktigere å dele hundrevis av uinteressante bilder med laber kvalitet, fremfor et par gode. En annen ting er jo også at man kanskje bør ha en viss interesse for fotografering for å gidde å investere i et skikkelig kamera. Jeg har f.eks ikke noen særlig interesse for bil utover å komme meg fra A til B uten problemer, og det er sikkert mange der ute som har brukt mer penger på felgene sine enn jeg ga for min bil.

Lenke til kommentar

Tror ikke bare er det Kcal men det faktum at det tar ett par tastetrykk å dele det rett fra smartmobilen, mens nyeste Nikon Df har ikke Wifi innebygget engang. Og den som vurderer tanken med at det finnes ett jævla adapter man må slepe med rundt kan ta seg en bolle !

 

Ting som er enkelt fungerer, rart ingen klarer å se hvordan Apple gjør ting for der er det pent og laget for å brukes, ikke for å jævles med bruksanvisninger og annet rakkel som tilhører ett annet årtusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

..., mens nyeste Nikon Df har ikke Wifi innebygget engang. Og den som vurderer tanken med at det finnes ett jævla adapter man må slepe med rundt kan ta seg en bolle !

 

...

Nettopp derfor jeg syns Nikon Df, og forhåpentligvis kommende kameramodeller innen samme sjanger, gjør fotografering enda mer interessant igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting som er enkelt fungerer, rart ingen klarer å se hvordan Apple gjør ting for der er det pent og laget for å brukes

Du mener med uoversiktlige og tilfeldige menyer, og skjult GUI-funksjonalitet?

 

Må innrømme at jeg foretrekker et enkelt brukergrensesnitt med fysiske knapper frem for et grafisk som for det første er dårlig dokumentert og for det andre forandrer seg med jevne mellomrom.

Endret av Sutekh
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nettopp derfor jeg syns Nikon Df, og forhåpentligvis kommende kameramodeller innen samme sjanger, gjør fotografering enda mer interessant igjen...

 

Du har nok rett i at en typisk Df-kunde neppe er bekymret for at WiFi ikke er innebygd, en D610-kunde derimot lurer nok på hvorfor WiFi er ekstrautstyr på et kamera til 15K og innebygd i et til under 7K som ble lansert omtrent samtidig (D5300).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener med uoversiktlige og tilfeldige menyer, og skjult GUI-funksjonalitet?

 

Må innrømme at jeg foretrekker et enkelt brukergrensesnitt med fysiske knapper frem for et grafisk som for det første er dårlig dokumentert og for det andre forandrer seg med jevne mellomrom.

Det er jo ikke bare Apple som har valgt den strategien i det siste - Windows 8, Gnome 3, Ubuntu Unity ...

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å lage det som kunden vil ha? Jeg har et D7000 som mangler mulighet for justering av blender under filming. Hva slags sjakk trekk er det? En vipp bar skjerm hadde også gjort seg. For ikke å snakke om bedre auto fokus. Kanskje på tide å høre litt på kunden?

Flere og flere vil ha et godt mobilkamera, og færre og færre ser vitsen med et dedikert kamera. Det er et velkjent faktum - og verre vil det bli for kameraprodusentene. En høy stabel med nisjemodeller vil heller ikke hjelpe, snarer tvert om kan de bli rene tapsprosjekter.

 

De momenter du nevner har ingenting å si for den utviklingen som skjer - faktisk kan man antagelig regne med færre oppgraderinger og færre nye modeller i årene fremover når situasjonen er såpass usikker som den er blitt nå. Andelen av verdens befolkning som kjøper seg et dedikert kamera vil bli mye mindre enn den var. Jeg regner og med at stadig flere kjøpte kamera blir liggende å støve ned, uansett type pga økt bruk av mobilkameraet. Det handler og om et generasjonsskifte - nå slår teknoungdommenes kjøpsvaner inn i betydelig omfang på kjøpsstatistikkene etterhvert som de glir over i de voksne og etablertes rekker.

 

Hvordan kameraprodusentene skal møte utviklingen for å prøve å snu trenden er vanskelig å si, kanskje er det umulig. Dedikerte kamera vil nok overleve, men neppe i det omfanget og utvalget som vi er kjent med, og antagelig vil det og bli færre produsenter via oppkjøp eller rett og slett nedleggelser og konkurser.

 

Det er dog mulig at enkelte av kameraprodusentene vil prøve å møte konkurransen på mobilens egen banehalvdel med egne kameramobiler - og med tanke på egen overlevelse som konsern. Sony er der allerede og har et betydelig fortrinn langsiktig. Jeg kan godt se for meg at en stor andel mobilmerkefans og vil søke mot samme merke dersom de skulle velge å kjøpe et kamera. Problemet med de 2 store, canon og nikon er at de er for konservative og det kan de lide heftig av raskere enn de selv forstår. Og samtidig tror jeg ikke økonomien hos de mindre produsentene står til jubel i taket, heller på vei ned i kjelleren.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nettopp derfor jeg syns Nikon Df, og forhåpentligvis kommende kameramodeller innen samme sjanger, gjør fotografering enda mer interessant igjen...

 

Finnes vel de som tar bilder i 2013 også og som har sosiale medier som en viktig plattform for det de driver med, men hvis Nikon har funnet en nisje med ett kamera for enstøinger som kun går å tar bilder i åpne landskap i Skottland så har de i det minste lykkes, men tviler på at den kundemassen egentlig er så stor i disse nedgangstider.

Lenke til kommentar

Finnes vel de som tar bilder i 2013 også og som har sosiale medier som en viktig plattform for det de driver med, men hvis Nikon har funnet en nisje med ett kamera for enstøinger som kun går å tar bilder i åpne landskap i Skottland så har de i det minste lykkes, men tviler på at den kundemassen egentlig er så stor i disse nedgangstider.

 

Hehe...

 

Det finnes nok aller flest av de som skal fotografere til bruk på sosiale medier, men så har jo de også en hel haug kameramodeller å velge i. Antagelig finnes det ikke mange einstøinger som skal rusle rundt i Skottland, men det finnes nok ganske mange som vil ha et "rent" fotokamera igjen.

 

Men hvis du først og fremst fotografere for bruk på Facebook, så kan du jo bare kjøpe og bruke noe som dekker det behovet...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...