Gå til innhold

Google tapte kampen om iPhone-kartene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MS fikk pålegg om å fjerne mediaplayer og legge til valg av nettleser i IE for noe tid tilbake.

 

Nå kommer det alternativer til de fleste innebygde funksjoner i et mobilt OS, så hvor skal man legge lista nå. Skal man når man starter opp tvinges til å velge karttjeneste?

 

Det er jo ikke noe tvil om at økosystemer er produktet her, ikke enkeltapplikasjoner. Hvordan skal man slåss mot produsentinkluderte apper i produsentens eget økosystem?

Lenke til kommentar

MS fikk pålegg om å fjerne mediaplayer og legge til valg av nettleser i IE for noe tid tilbake.

 

Nå kommer det alternativer til de fleste innebygde funksjoner i et mobilt OS, så hvor skal man legge lista nå. Skal man når man starter opp tvinges til å velge karttjeneste?

 

Det er jo ikke noe tvil om at økosystemer er produktet her, ikke enkeltapplikasjoner. Hvordan skal man slåss mot produsentinkluderte apper i produsentens eget økosystem?

 

Om mann ikke like de inkluderte appene så kan du bare velge et annet økosystem. Sånn var det ikke med Windows.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om mann ikke like de inkluderte appene så kan du bare velge et annet økosystem. Sånn var det ikke med Windows.

 

Vet ikke helt jeg. Hva er forskjellen på å bruke Google Maps fremfor Apple sine egne og Chrome/Firefox/Nettleser X fremfor IE?

 

Jeg har ihvertfall brukt alternativer til IE så langt tilbake jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Det kan vel tyde på at iphonebrukerne i liten grad bruker karttjenesten. Kanskje myten om at iphonebrukerne bruker telefonen til mye mer enn alle andre skal slå sprekker?

Eller kanskje det rett og slett tyder på at Apple sine kart fungerer bra nok for folk flest?

 

Jeg bruker selv både Apple sine kart og Google Maps på min iPhone, og for å navigere fra A til B med bil så blir dt hipp som happ hvilke kart jeg bruker. Synes personlig at Google sine kart fremdeles er bedre på gateplan som fotgjenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt jeg. Hva er forskjellen på å bruke Google Maps fremfor Apple sine egne og Chrome/Firefox/Nettleser X fremfor IE?

 

Jeg har ihvertfall brukt alternativer til IE så langt tilbake jeg kan huske.

Tja, tenkte mer på å sammenligne iOS med bundled Apple Maps og Android med bundled Google Maps, mot Windows med bundled IE uten at det er noe særlig konkurrerende OS (ja vi har MacOS, men det er ikke lenge siden det var så smått at det var ubetydelig).

 

Android har jo tross alt 75% av markedet (eller var det mer nå?), så at Apple brukere ikke skjønner å skifte kart, på lik linje som mange Windows brukere ikke skjønte å skifte nettleser, er jo ikke noe stort problem. Som andre sier, godt Google har litt konkurranse ;)

Lenke til kommentar

Man kunne i like stor grad velge et annet OS på PC, som Linux eller OSX.

I teorien, ja, men grunnet dårlig støtte av tredjeparts programmer så lot det seg dessverre ikke gjøre i praksis. Dvs, ja, en bitteliten prosentandel kunne det, men med en markedsandel på over 90% så er det jo i realiteten et monopol. Er jo nettopp derfor vi fikk denne IE saken.

Lenke til kommentar

I teorien, ja, men grunnet dårlig støtte av tredjeparts programmer så lot det seg dessverre ikke gjøre i praksis. Dvs, ja, en bitteliten prosentandel kunne det, men med en markedsandel på over 90% så er det jo i realiteten et monopol. Er jo nettopp derfor vi fikk denne IE saken.

Ja, men prinsippet blir det samme. Hvor stor markedsandel har Android? På hvilket tidspunkt skal innebygde apper konkurranseutsettes med tvang? Som for eksempel mailklient, kalender, kart, og nettleser.

 

Jeg mener dette bare er tull, men like vell, logikken burde være den samme. Egentlig er jeg mest irritert over at jeg må forholde meg til dette på datamaskinen, selv om det ikke akkurat skjer hver dag. Hvis jeg ønsker en annen nettleser, så laster jeg den ned selv...

Lenke til kommentar

Tja, tenkte mer på å sammenligne iOS med bundled Apple Maps og Android med bundled Google Maps, mot Windows med bundled IE uten at det er noe særlig konkurrerende OS (ja vi har MacOS, men det er ikke lenge siden det var så smått at det var ubetydelig).

 

Android har jo tross alt 75% av markedet (eller var det mer nå?), så at Apple brukere ikke skjønner å skifte kart, på lik linje som mange Windows brukere ikke skjønte å skifte nettleser, er jo ikke noe stort problem. Som andre sier, godt Google har litt konkurranse ;)

Jeg reagerer på flere ting du sier her. MacOS er ikke noe særlig mer alternativ i dag enn det var for 10 år siden, for eksempel... Er det virkelig så stor forskjell på rett over 4% og rett under 8%? Og Windows har den dag i dag 91% markedsandel. 81% av smarttelefoner som blir solgt nå, er Android, men det er bare rett under 40% av smarttelefoner som er Android.

Viktig å ikke blande salgstall og enheter i bruk på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på flere ting du sier her. MacOS er ikke noe særlig mer alternativ i dag enn det var for 10 år siden, for eksempel... Er det virkelig så stor forskjell på rett over 4% og rett under 8%? Og Windows har den dag i dag 91% markedsandel. 81% av smarttelefoner som blir solgt nå, er Android, men det er bare rett under 40% av smarttelefoner som er Android.

Viktig å ikke blande salgstall og enheter i bruk på markedet.

Ok, enig! Jeg skal ikke krangle på tall og salgstall, for jeg er ikke sikker i min sak der altså!

 

Nå er det jo stor forskjell på 4% og 8%, faktisk vil det si dobbelt så mange brukere. Men det var jo ikke helt det jeg tenkte på, var mer det at i dag har vi nettbrett og mobiler med i bildet også. De er en så stor prosentandel av det generelle brukermarkedet at vi ikke lenger kan si Microsoft (og IE) bestemmer hvilken retning teknologien skal ta. Microsoft sitt enorme monopol _er_ brutt. Det skjer ting uten at de har en finger med i spillet, og det er jo hele poenget.

 

Du kan ikke si at hverken Apple, Google eller noen andre er i samme situasjon som Microsoft var for bare noen år tilbake! Da tør jeg påstå du ikke skjønte hva problemet var på den tiden...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...