Gå til innhold

Nå får du BankID hos NetCom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede engangskode på mobil, fra Sparebank1. Hva er forskjellen mellom det og BankID?

BankID på mobil er et eget produkt fra BankID som er både enklere og kjappere i bruk, og det støttes av flere banker. Du trenger bare taste pinkode på mobilen så går resten av seg selv.

 

Engangskode appen til Sparebank1 bruker jeg aldri, den fungerer jo aldri når jeg prøver bruke den uansett.

 

post-16510-0-83591400-1384180235_thumb.png

Lenke til kommentar

Er det et spesielt nytt sim-kort som kreves eller bare at man bytter til nytt? Mao., kan jeg gå til min lokale sjappe og kjøpe nytt sim-kort der og få BankID?

 

mia_tuk: Nå kjenner jeg ikke til engangskode-systemet du bruker, men BankID er en felles påloggingsplattform for tjenester som krever høy sikkerhet. Selv bruker jeg det til å signere lånedokumenter og leiekontrakter, logge inn hos skatteetaten og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta. De har høstet kritikk for å benytte Java, som både utelukker mangle plattformer og byr på drøssevis av problemer med oppdateringer osv., men utover det er det et genialt system synes nå jeg.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Jammen på tide at litt flere begynner få BankID. Hadde ikke Netcom sugd noe så innigranskauen på dekning at man ikke får surfa midt på Karl Johan en gang så hadde det nesten vært verdt en titt på abonnementene deres.

Ikke mulig å surfe på Karl Johan? Dette høres ut som brukerfeil spør du meg.

 

Er det et spesielt nytt sim-kort som kreves eller bare at man bytter til nytt? Mao., kan jeg gå til min lokale sjappe og kjøpe nytt sim-kort der og få BankID?

Du trenger et nytt SIM-kort. BankID er vel implementert med SIM Application Toolkit.

Lenke til kommentar

Ikke mulig å surfe på Karl Johan? Dette høres ut som brukerfeil spør du meg.

Ikke nødvendigvis.

Da jeg hadde NetCom ble jeg en gang stående i sikkerhetskøen på Gardermoen i over en time. Køen begynte ved rulletrappa. Det digre rommet var fullt av folk.

 

Jeg fikk en SMS fra et nummer jeg ikke gjenkjente, så før jeg svarte, ville jeg sjekke hvem dette var.

Jeg åpnet mobilnettleseren, og brukte den neste timen på å forsøke å laste www.1881.no.

Nettet var så tregt og ustabiltat deg måtte prøve ca. 20 ganger for hver gang jeg klarte å laste siden.

De gangene jeg klarte å laste 1881.no, og limte inn nummeret i tekstfeltet, klarte den ikke å laste inn resultatet.

 

Vet ikke om Telenor er bedre på Gardermoen enn det NetCom var.

Men det kan fungere håpløst dårlig, selv på de mest sentrale steder.

 

På den tiden hadde jeg Samsung Galaxy S2. Den har 3G, men ikke 4G.

Nå har jeg en annen telefon, som støtter 4G.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et spesielt nytt sim-kort som kreves eller bare at man bytter til nytt? Mao., kan jeg gå til min lokale sjappe og kjøpe nytt sim-kort der og få BankID?

 

mia_tuk: Nå kjenner jeg ikke til engangskode-systemet du bruker, men BankID er en felles påloggingsplattform for tjenester som krever høy sikkerhet. Selv bruker jeg det til å signere lånedokumenter og leiekontrakter, logge inn hos skatteetaten og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta. De har høstet kritikk for å benytte Java, som både utelukker mangle plattformer og byr på drøssevis av problemer med oppdateringer osv., men utover det er det et genialt system synes nå jeg.

Må legge til at BankID på mobil ikke krever Java, så med det kan man bruke hvilken som helst enhet for å logge inn i nettbanken, mobil, tab osv som ikke støtter Java. Det må sies å være en av de største fordelene med BankID på mobil mener jeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når kom denne nye typen som kreves for BankID? Jeg har et som jeg fikk for halvannet til to år siden som jeg har klippet ned til Micro. Kan dette fungere, eller er det noe nytt i "rene" micro og nano kort?

Du trenger et nytt SIM-kort. Dette kortet blir tilgjengelig fra i morgen.

Lenke til kommentar

Du trenger et nytt SIM-kort. BankID er vel implementert med SIM Application Toolkit.

Jeg er et like stort spørsmålstegn etter ditt og de andres svar her i tråden.

 

Altså, er simkortene som er stocket opp i hundretalls hos diverse teleforhandlere gode nok, så lenge jeg bytter til det i morgen eller senere?

 

edit: Ser du senere spesifiserte litt nærmere. Tolker deg dithen at det er en ny type kort. Regner med at ikke alle teleforhandlere har disse fra i morgen.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Ikke mulig å surfe på Karl Johan? Dette høres ut som brukerfeil spør du meg.

 

Ingen grunn til å være spydig. Jeg jobbet på karl johan i flere år og hadde Netcom med både iPhone 4S og Lumia 920. Ingen av de hadde hadde brukbar dekning hverken på kontoret eller McDonalds eller i gata mtp. datatrafikk og da tenker jeg type surfe vg.no og spotify. Alle sa til meg at Netcom hadde så dårlig dekning, men jeg tenkte at det må da ha bedret seg i 2011-2012. Den gang ei! En ting er å ha dårlig hastighet, en helt annen ting er at det ikke fungerer i det hele tatt. Jeg kommer aldri til å bytte tilbake til Netcom. Si hva du vil om Telenor, men dekning har de.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å være spydig. Jeg jobbet på karl johan i flere år og hadde Netcom med både iPhone 4S og Lumia 920. Ingen av de hadde hadde brukbar dekning hverken på kontoret eller McDonalds eller i gata mtp. datatrafikk og da tenker jeg type surfe vg.no og spotify. Alle sa til meg at Netcom hadde så dårlig dekning, men jeg tenkte at det må da ha bedret seg i 2011-2012. Den gang ei! En ting er å ha dårlig hastighet, en helt annen ting er at det ikke fungerer i det hele tatt. Jeg kommer aldri til å bytte tilbake til Netcom. Si hva du vil om Telenor, men dekning har de.

Ikke for å være spydig tilbake, men det er som du kanskje vet veldig lett å tenke at når en ting ikke fungerer helt bra for deg, så er det automatisk slik for alle andre også. Spaserte nedover Karl johan etter jobben idag, og kan bekrefte at det ikke var noe galt med hverken NetCom sin LTE eller 3G dekning. Uansett så vil det være steder NetCom er bedre, og andre steder Telenor er bedre. At Telenor sitt nett er så suverent har jeg ikke tro på, skal vel bare halvannet år tilbake før det var uavhengig forskning som viste at alt ikke var bare fryd med Telenor sitt nett.

Lenke til kommentar

edit: Ser du senere spesifiserte litt nærmere. Tolker deg dithen at det er en ny type kort. Regner med at ikke alle teleforhandlere har disse fra i morgen.

Jepp. Hvis NetCom har implementert dette på samme måte som Telenor så er det en ny type kort (med ny software som ikke kan oppdateres OTA). BankID har så langt blitt implementert med STK både hos Telenor og Tele2. Har tolket det slik fra NetCom på Facebook at de begynner å sende ut nye SIM-kort fra imorgen, så da tror jeg nok det tar et par dager før forhandlere har kortene.

Lenke til kommentar

Men det er jo bullshit at man kan legge vekk kodebrikken, har hatt bankid i mange år med Telenor, og alle andre steder der jeg kan bruke bankid må jeg fortsatt bruke kodebrikken. Det er kun i nettbanken jeg kan bruke bankid via mobil!! Trodde dette var litt bedre standardisert?!?

Men nå har jeg blitt tvunget til Netcom pga ny jobb, og har ventet på bankid via mobil. Bestillingssiden som skulle komme opp i morges er fortsatt ikke oppe..

De har fått opp bankid på fordelsslista, men ikke noe mer informasjon!!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...