Gå til innhold

Sniktitt: Nikon Df


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Nikon kunne ha ryddet opp baksiden en del. F.eks. så kunne bakre jul vært brukt til +/- forstørre/forminske bilder i playback; slik som f.eks. Olympus gjør.

Det har vel allerede den funksjonen. I hvert fall på mitt aldrende D80. Men ja, enig i at knappene blir litt overflødige.
Lenke til kommentar

Du kan det. Det er bare ikke satt opp som standard. Har den muligheten både på min D3s og alle mine eldre kamera.

Jeg var ikke klar over at man kan sette det opp slik; så der lært jeg noe nytt idag også.

 

Men på Df så burde Nikon gjort det til en standard på denne modellen og fått redusert antall knapper til minimum. F.eks. både info og i knapp?

Lenke til kommentar

Prisen frister ikke. 2750$ for huset blir vel raskt til 25.000 kr, for et stort kamera uten video som bare kan bruke linser med Nikon fatning... Og verdensrekord i antall knapper, Nei takk!

 

Nei da blir det heller Sony a7! Det er mye mindre og finere også!


Og ikke minst halv pris...

Endret av Minoltaman
Lenke til kommentar

Er noe med å holde det kjent. Fjerner man for mange knapper mister man Nikonians så det holder. Jeg ser ikke problemet med knappene. Er heller tvert i mot glad for at det er som det er. Det er et oppsett jeg er både kjent med, og ser store fordeler med.

 

Når det gjelder opp mot Sony A7, vil dette gruse A7, som har samme sensor som A900, som er tilsvarende D600, men med noe svakere prestasjoner (av en eller annen grunn). Df har D4 sensor, som er vanskelig å overgå i fullformat-verden.

 

Prismessig er det også halv pris av et D4.

Lenke til kommentar

(Som var til Chief)

Nå er du helt på blåbærtur.
Sony A7 har nok heller noe som er nærmere Sony A99 24MP sensoren. Sony sin sensor i A900 tror jeg er død og begravet for lengst.
D4 sensoren er i følge DXO rangert lavere enn fullformat sensoren i kameraer som
D800E, Sony A7R, D800, D600, D610 og Sony RX1. Sony A99 rangert likt som D4.

Og alle vet at strengt tatt så er det bare tull å diskutere slike minimale forskjeller som

det er på dagens moderne sensorer.

Halve prisen av D4 til ca 47.000 kr er jo billig. Gitt vekk.
Sony A7 koster nytt ca 13.000. Andre god alternativer er Nikon D610 og Canon 6D. Men hvis man liker classic look og feel (selv om det ikke er film etc) så trå til.

Endret av Maxwell
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Prisen frister ikke. 2750$ for huset blir vel raskt til 25.000 kr, for et stort kamera uten video som bare kan bruke linser med Nikon fatning... Og verdensrekord i antall knapper, Nei takk!

 

Nei da blir det heller Sony a7! Det er mye mindre og finere også!

Og ikke minst halv pris...

 

Å kalle Sony A7 for ett fint kamera burde automatisk gi rabatt hos hvilken som helst optiker.

 

Og når ble knapper ett problem på ett proffhus ? Virker ikke som du har snøring på hva du snakker om ?

 

Så litt kjedelig fakta til slutt - ifølge prisguiden så selges det følgende antall objektiver til disse 2 systemene:

 

Nikon: 155

Sony A: 73

Sony E: 20

 

Og det finnes adaptere til Nikon husene også som gjør at man kan bruke andre merker sine. Ikke at jeg helt klarer å se poenget da NIkon sin optikk er blant noe av det beste som kan kjøpes for penger, nevn 2 Sony objektiver som slår tilsvarende fra Nikon på skarphet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Prisen frister ikke. 2750$ for huset blir vel raskt til 25.000 kr, for et stort kamera uten video som bare kan bruke linser med Nikon fatning... Og verdensrekord i antall knapper, Nei takk!

 

Nei da blir det heller Sony a7! Det er mye mindre og finere også!

 

Og ikke minst halv pris...

Å kalle Sony A7 for ett fint kamera burde automatisk gi rabatt hos hvilken som helst optiker.

 

Og når ble knapper ett problem på ett proffhus ? Virker ikke som du har snøring på hva du snakker om ?

 

Så litt kjedelig fakta til slutt - ifølge prisguiden så selges det følgende antall objektiver til disse 2 systemene:

 

Nikon: 155

Sony A: 73

Sony E: 20

 

Og det finnes adaptere til Nikon husene også som gjør at man kan bruke andre merker sine. Ikke at jeg helt klarer å se poenget da NIkon sin optikk er blant noe av det beste som kan kjøpes for penger, nevn 2 Sony objektiver som slår tilsvarende fra Nikon på skarphet...

2 stk

Carl Zeiss 24-70 F2.8, regnet som verdens beste normalzoom

Og Sony 135mm F/1.8

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Endelig et kamera med eget ISO-hjul! Ellers er det lite som frister med dette kameraet. Hvis man skal ha retro, hvorfor ikke kjøpe noe som faktisk tar film? Det har over fire ganger så stort opptaksområde, koster mindre, objektivet følger med i prisen, og det får plass i ei stor jakkelomme. ;)

Det er bare å sette kommandohjulet til å styre ISO på de fleste andre Nikonkameraer ;) Som en bonus kan man velge om man vil øke/minke i halvtrinn eller tredjedelstrinn.

 

Fire ganger så stort opptaksområde, hva betyr det i praksis?

 

Koster mindre? Spørs hvor mange bilder man tar da :roll:

Lenke til kommentar

.. Hvis man skal ha retro, hvorfor ikke kjøpe noe som faktisk tar film? ...

Fordi det er noe man kjøper hvis man vil fotografere med film. Hvis man ønsker et digitalkamera, så kjøper man det, og dette kamera fra Nikon er et digitalkamera.

 

Om man bruker det ene eller det andre blir stort sett en smakssak, men digital er i det minste enklere tilgjengelig når det kommer til fremkalling og etterbehandling. Bildekvaliteten til slutt blir omtrent den samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men jeg liker å se hva innstillingene er satt til, selv når kameraet er avslått. Derfor liker jeg denne retro-bølgen godt, med sine blenderringer, lukkertid/iso-brytere, og forhåpentligvis etterhvert glimrende manuellfokus. Det er noe betryggende ved det.

 

Filmkamera-anbefalingen var noe tongue-in-cheek, men den funker for meg. Det er selvsagt en veldig annerledes måte å jobbe på, for å ikke å snakke om at det koster å fremkalle og få gjort skikkelige scans.

Lenke til kommentar

Utrolig flott kamera!

Har stor sans for måten betjeningen er lagt opp på. Er søkeren like stor, lys og egnet for manuell fokus som mange håper på er dette et kamera det blir lange ventelister på.

Mange kommer nok til å pusse støvet av manuellfokusoptikken fra Nikon når Df kommer i hus. Her finnes det mye bra som fungerer helt fint på moderne speilrefleks, men søkerne og mattskivene er ikke som de var en gang i tiden og det er litt vanskeligere å fokusere rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...