Gå til innhold

Trenger du en ny solblender?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk nivå i artiklene stuper for hver uke...

Gi de nå litt kred. Jeg syntes det var morsomt. Tror ikke at jeg kommer til å bruke penger på noe sånt, men det er genialt å ha noe frempå kamera for å fange oppmerksomhet når en tar bilder av barn for eksempel. Men jeg ville aldri hatt noe som ville skapt vignettering etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi de nå litt kred. Jeg syntes det var morsomt. Tror ikke at jeg kommer til å bruke penger på noe sånt, men det er genialt å ha noe frempå kamera for å fange oppmerksomhet når en tar bilder av barn for eksempel. Men jeg ville aldri hatt noe som ville skapt vignettering etc.

Hva er denne saken bortsett fra enn oversettelse? For å ikke nevne "Solblenderen hindrer direkte sollys", man kunne f.eks. strekke seg langt og nevne at det finnes haugvis av solblendere på www.thingiverse.com - som man kan printer i alle slags farger og materialer... men ja, for noen dårlig oversettelse av pressemelding er godt nok.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om de har tatt hensyn til synsfeltet i objektivene så man ikke får vignettering "mørk ring".

Det ser ikke sånn ut, dessuten er de ikke av tulipantypen. Tulipantypen er bedre til å hindre strølys for rektangulære sensorer.

 

Forøvrig, klipp ut din egen solblender av sort papir:

- For fullformat

- For 1,5x og 1,6x crop

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Gi de nå litt kred. Jeg syntes det var morsomt. Tror ikke at jeg kommer til å bruke penger på noe sånt, men det er genialt å ha noe frempå kamera for å fange oppmerksomhet når en tar bilder av barn for eksempel. Men jeg ville aldri hatt noe som ville skapt vignettering etc.

Hva er denne saken bortsett fra enn oversettelse? For å ikke nevne "Solblenderen hindrer direkte sollys", man kunne f.eks. strekke seg langt og nevne at det finnes haugvis av solblendere på www.thingiverse.com - som man kan printer i alle slags farger og materialer... men ja, for noen dårlig oversettelse av pressemelding er godt nok.

Hei, og takk for tilbakmeldingene. Det var kanskje en litt knotete formulering, men jeg tror at de fleste som leser denne artikkelen forstår hva som er poenget med en solblender.

 

Vi etterstreber alltid å bli bedre, og setter derfor pris på konstruktiv kritikk :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...