Gå til innhold

Test: Samsung Ativ Book 9 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test, men leser en kun konklusjonen får en inntrykk av at skjermen er "fantastisk". Dette stemmer overhodet ikke med hva en leser på side to. Her står det at den høye oppløsningen er unødvendig, at målt lysstyrke er 30 prosent lavere enn oppgitt, at skjermen er for smal ift. hva som hadde vært praktisk (macbook air har f.eks. 16/10) og at skjermen er svært plaget med gjennskinn, som gjør den ubrukelig på verandaen om sommeren, sittende foran et vindu eller i et lokale med mye spotbelysning (slik mange hjem har).

Med disse minusene er det merkelig at skjermen i det hele tatt får et pluss. "Fantastisk" er den ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dårlige greier. Så dyr og latterlig ræva med i5, 4gb og så liten hardisk.

 

Hvordan kommer produsentene unna med sånn vissvass.. Tull med så høy oppløsning også på en tiny liten 13 tommer.

 

De kommer (om ikke de har allerede) med en i7-versjon, og dobbel ram / dobbel harddisk.

Jeg har i utgangspunktet vært ute etter denne ultrabooken en god stund, men jeg er fryktelig usikker.

Lenke til kommentar

Fantastisk PC på nesten alt!

Har brukt en slik en stund. Utrolig kvalitetsfølelse. Fantastisk lyd. Testet lyden opp mot en Asus Zenbook UX31LA, og når Ativ Book 9 hadde 50% volum, spilte den ca like høyt som Asus'en, men mye fyldigere lyd. Ved 100% var det omtrent dobbelt så høyt, og veldig fyldig lyd.

 

Pekeplaten er den beste jeg har prøvd. Veldig nøyaktig, helt på høyde med Macbook. Asus'en har litt mindre nøyaktig pekeplate, men det er vel litt vanesak også.

 

Skjermen er selvsagt fantastisk, og trodde jeg kom til å elske den høye oppløsningen. Pcen var først innstilt på FullHD oppløsning, og la nesten ikke merke til at skjermen ikke kjørte i native oppløsning, pga den høye tettheten. Men etter hvert så jeg mer og mer uklarheter pga feil oppløsning. Samsung har sin egen programvare der du kan velge f.eks native oppløsning og 200 % skalering. Chrome i beta/utviklerversjon skal ha støtte for high res.-skalering, men fikk ikke dette helt til å fungere som det burde. Måtte også i innstillinger å sette standard zoom-nivå til f.eks 150%. Sider som bruker frames (ikke mange, men bl.a. WHM for de som bruker det), blir ubrukelige. VG.no bl.a. scrollet mer hakkete ved bruk av pekeplaten, spesielt på lang batteritid-modus, men også på høy ytelse.

Youtube knapper i videoer blir knøttsmå ved fullskjerm. Jeg opplevde flere programmer som ikke skalerte i det hele tatt, og ble svært vanskelige å bruke. Teamviewer f.eks. Det går fint å bruke TV på en PC med FullHD til å fjernstyre Ativ Book 9 Plus, men omvendt blir vanskelig, da alt blir veldig smått...

Jeg likte bedre å gå til FullHD på 13". Samsung-en var faktisk dårligere på sideinnsyn enn UX31LA.

 

CPUen begrenset i BIOS til å yte lavere og pcen vare lenger. Du kan slå av dette.

Dersom du aktiverer "vifteløs" modus, eller velger denne til Auto, vil PCen sjelden bruke viftene. Men da vil også CPUen få en Windows Ytelsesindex (WEI) på ca 3.... Jeg forsto ingenting første gangene jeg kjørte WEI-testen.

 

Batteritid sammenlignet med UX31LA:

Svært likt faktisk. Jeg kjørte en filmsnutt på begge to, og de hadde svært lik tapping av batteriet. (Stor forskjell på Dinside sin batteritest av Ux31LA?) Jeg tok ikke en full batteritest.

 

Men flere ulemper som har litt å si for meg:

Etter 1 time i sovemodus går den over i dvalemodus. (Du kan selvsagt justere dette, men følte batteriet tappet seg en god del da jeg lot den stå i sovemodus over natten) Da må du trykke på on-knappen for å vekke den igjen. Da tar det kanskje 4-5 sekunder før den er oppe å gå. Egentlig ganske raskt. MEN Zenbooks har 2-sek instant on, med over 2 uker standby. Dvs at den er fullstendig klar til bruk 2 sek etter du åpner lokket. Du slipper også å trykke på on-knappen. (Macbooks har IKKE dette. Der ser det ut som den er klar til bruk, men det tar kanskje 7-10 sek før den faktisk er det. Juks)

 

Du kan åpne den med kun 1 hånd, du slipper å holde igjen tastaturdelen. Veldig bra, men du er avhengig av høy friksjon mellom bena og bordet. Og lokket er veldig glatt, noe som gjør det vanskeligere (vanskelig å forklare hvorfor, har litt med vinkelen og resultanten av kraften du påfører lokket)

Slissen du må ha fingeren i for å åpne lokket er veeeldig liten, og er faktisk en større ulempe enn jeg trodde først. Her er Zenbook bedre.

 

Dersom du f.eks ligger med PCen i fanget, og knærne bøyd, slik at tastaturdelen blir vendt mot deg, er skjermhengslen svært svak i denne retningen, slik at skjermen vil klappe sammen.

 

Tastaturet er en del kortere enn på Zenbook, men egentlig ganske bra. Zenbook sitt er kanskje litt bedre.

 

Jeg valgte til slutt å levere den tilbake på Elkjøps 30-dager retur, og beholde UX31LA. Et svært vanskelig valg, men disse småtingene var det som gjorde UX31LA et bedre valg for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forrige modell som har 1080p IPS panel. Eneste klagene får bli at tastaturet av og til registrerer feil, og at en pekeplate uten dedikderte knapper ikke på langt nær er like effektiv som en med. Maskinen blir i tillegg ganske varm etter et par måneders bruk. Ellers helt strålende.

 

Hva ATIV Book Plus 9 angår, er jeg helt uinteressert. Høyere oppløsning er fint det, men ikke verdt flere tusen kroner.

Lenke til kommentar

 

 

Dårlige greier. Så dyr og latterlig ræva med i5, 4gb og så liten hardisk.

 

Hvordan kommer produsentene unna med sånn vissvass.. Tull med så høy oppløsning også på en tiny liten 13 tommer.

De kommer (om ikke de har allerede) med en i7-versjon, og dobbel ram / dobbel harddisk.

Jeg har i utgangspunktet vært ute etter denne ultrabooken en god stund, men jeg er fryktelig usikker.

Drit i denne. Gå for en feit zenbook. 301. Det er helt sykt at hw ikke har testet den. Det blir klassens råeste. Blir 2k display isteden for 4k, men du får feteste cpuen og 8 gir minne samt raid 0. :3

Lenke til kommentar

 

 

Dårlige greier. Så dyr og latterlig ræva med i5, 4gb og så liten hardisk.

 

Hvordan kommer produsentene unna med sånn vissvass.. Tull med så høy oppløsning også på en tiny liten 13 tommer.

De kommer (om ikke de har allerede) med en i7-versjon, og dobbel ram / dobbel harddisk.

Jeg har i utgangspunktet vært ute etter denne ultrabooken en god stund, men jeg er fryktelig usikker.

Asus zenbook ux301 kommer om 6 dager. Noen steder. Hysj

Lenke til kommentar

Dette ble litt dyrt for min smak, men det er kanskje slik ultraportable er. Hardwaren er for svak til å gjøre stort annet enn skrivearbeid, video og surfing, men prisen er over 10.000 kr. I tillegg var batteritiden alt annet enn imponerende.

Hadde den i det minste hatt 6-8 GB RAM og Iris-grafikk, men da hadde gjerne prisen vært nærmest det dobbelte igjen.

 

EDIT: Griselekkert design - det skal den ha.

Endret av Displayname
Lenke til kommentar

 

 

Dårlige greier. Så dyr og latterlig ræva med i5, 4gb og så liten hardisk.

 

Hvordan kommer produsentene unna med sånn vissvass.. Tull med så høy oppløsning også på en tiny liten 13 tommer.

De kommer (om ikke de har allerede) med en i7-versjon, og dobbel ram / dobbel harddisk.

Jeg har i utgangspunktet vært ute etter denne ultrabooken en god stund, men jeg er fryktelig usikker.

Historisk sett har ikke Samsung sluppet de bedre specca 9-series latopene på det norske markedet (dvs. de med i7 og kjappere/større SSD), så da ville jeg kontaktet Samsung Norge for å høre hvis det er den du venter på.

Lenke til kommentar

Dette ble litt dyrt for min smak, men det er kanskje slik ultraportable er. Hardwaren er for svak til å gjøre stort annet enn skrivearbeid, video og surfing, men prisen er over 10.000 kr. I tillegg var batteritiden alt annet enn imponerende.

 

Hadde den i det minste hatt 6-8 GB RAM og Iris-grafikk, men da hadde gjerne prisen vært nærmest det dobbelte igjen.

 

EDIT: Griselekkert design - det skal den ha.

 

Legg på 450 kroner, og du får en 13" MacBook Pro med Retina-skjerm, Iris-grafikk og 8 GB RAM - samt vesentlig raskere CPU, PCIe-basert SSD, Thunderbolt, og et batteri som faktisk holder den brukstiden som loves… ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...