Gå til innhold

Facebook vil spore musepekeren din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke til å si noe som helst om hva folk leser osv.

Vanligvis flytter jeg musepekeren vekk fra det jeg prøver å lese, ikke motsatt. Flytter den gjerne til andre skjermen også.

 

Hvis dette blir gjennomført så håper jeg at det ikke tar lang tid før det kommer plugins som omgår det helt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kjenner jeg til at andre har gjort for flere år siden allerede. Spesielt for museklikk-plassering, da, men også bevegelsesmønsterene. Som grunnlag for å analysere hvor på siden folk ser. Menyer på høyresiden som ble ignorert fordi det er der reklamen vanligvis er, osv.

 

Tenker dette er et større fagfelt allerede enn artikkelen/Facebook gjør inntrykk av. Forskjellen ligger nok i å få dette inn i private data (som eventuelt kan utnyttes mot deg personlig) i stedet for bare analytiske data.

 

Ser du aldri på lenker til høyre, kan de bare flytte lenkene til venstre for deg.

 

Selv har jeg en tendens til å ringe inn ting med musa, en slags digital doodling, og holde musepekeren i nærheten av der jeg trenger den, så for meg ville det helt klart fortalt hvor jeg leser.

Lenke til kommentar

"Liker"-knappen er en indikasjon, men man bør forvente at alle kommersielle sider (sider som på ett eller annet vis er tilknyttet noen som har interesse av penger) som IKKE har en liker-knapp likevel har sporet deg. Enten gjennom Facebooks, Googles eller et mer lugubert reklamenettverk. Liker-knappen er bare et symptom. Omtrent alle sider sporer deg.

 

Jeg ser ikke noen liker-knapper her, men Google Analytics ligger i bakgrunnen likevel.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

"Liker"-knappen er en indikasjon, men man bør forvente at alle kommersielle sider (sider som på ett eller annet vis er tilknyttet noen som har interesse av penger) som IKKE har en liker-knapp likevel har sporet deg. Enten gjennom Facebooks, Googles eller et mer lugubert reklamenettverk. Liker-knappen er bare et symptom. Omtrent alle sider sporer deg.

 

Jeg ser ikke noen liker-knapper her, men Google Analytics ligger i bakgrunnen likevel.

Forumet har Google+ knapp og Facebook like knapp, så både Google og Facebook ser alle trådene du leser på.

Lenke til kommentar

"Liker"-knappen er en indikasjon, men man bør forvente at alle kommersielle sider (sider som på ett eller annet vis er tilknyttet noen som har interesse av penger) som IKKE har en liker-knapp likevel har sporet deg. Enten gjennom Facebooks, Googles eller et mer lugubert reklamenettverk. Liker-knappen er bare et symptom. Omtrent alle sider sporer deg.

 

Jeg ser ikke noen liker-knapper her, men Google Analytics ligger i bakgrunnen likevel.

Det er 7 trackere på diskusjon.no:

  • ADTECH
  • Facebook Connect
  • Google +1
  • Google Analyctics
  • Gravatar
  • nPario
  • TNS

Jeg bruker Ghostery til å blokkere alle trackere, og anbefaler alle å gjøre det (evt. bruke noscript eller lignende).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...