Gå til innhold

Disse spillene skremte vettet av oss denne konsollgenerasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du lage veldig skumle spill så finnes det to gode oppskrifter som jeg vet om. Den ene fant Penumbra studioet opp. Alene uten våpen stort sett og du må rømme fra ondskapen. Penumbra spillene og Amnesia gjør dette bra selv om det er litt for mange billige triks til at Gandalf hadde blitt imponert.

 

Den andre er å lage et ondt, djevelsk og sadistisk spill der du vet at både monstrene, spillverdenen og spilldesignerne hater deg og ønsker deg en brå og smertefull død. Spillet har også en gjennomført ond, mørk og gjerne mystisk stemning. Jeg vet om tre (eller syv siden flere spill fra samme serier kunne vært aktuelle.) spill som delvis passer disse kriteriene, men dessverre ingen som kvalifiserer helt.

 

Resident Evil kunne vært et veldig godt eksempel, men spillet er altfor lett for lett (til å kvalifisere) og det kan også trekkes for "litt" dårlig skuespill. Stemningen er dog veldig nært det jeg er ute etter.

 

Ghost & Goblins er kanskje et bedre eksempel. Det største aberet er dog at spillet er i 2D (jeg elsker pixelkunst, men 3D er bedre for å lage skikkelig skumle spill). Dessuten er nok selve grafikkstilen for tegneserieaktig og sjarmerende til at den kan bli skikkelig skummel. Og kanskje er spillet tilogmed for vanskelig? Men bare litt.

 

Demon's Souls er spillmekanisk et veldig godt eksempel. Ikke for vanskelig men vanskelig nok til at man skjønner at utviklerne er sadister. Masse frustrasjon, men god mestringsfølelse. Men stemningen i spillet er ikke helt hva jeg er ute etter. At så mye er ukjent og må oppdages av deg selv er veldig bra og gir et stort pluss. Den mørke middelalderverden kunne vært et godt utgangspunkt men den er ikke skummel nok. Karakter og monster design er noen ganger bra, noen ganger dårlig og noen ganger middelmådig. Stemingsmessig er spillet dog langt over gjennomsnittlig, men det er ikke et horror-spill.

 

Uansett så trenger et skummelt horror-spill mye mer pusterom mellom slåsskampene enn det du får både i Ghost & Goblins og Demon's Souls. Et spill med like vanskelige kamper som i disse spillene men med veldig mye utforsking, løping (vekk fra ondskapen) og sniking kunne blitt monsterbra.

Endret av Hertug Fluesopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksorsisten så jeg nyutgaven på kino. Holdt på å le meg skakk når ho jenta lå i senga og skrek ut "fuck me" til presten.

 

Har runnet Dead Space 1, 2 og 3. 2rn er det desidert beste i serien. Er mindre skummelt med coop i DS3, men er artig at det er scener hvor ene spilleren ser og hører ting som ikke partneren ser og vice versa.

 

Kan ikke huske noen andre spessielt skumle spill på denne generasjonen, men last of us var bra, men ikke så skummel som Dead Space siden man var så ofte alene i DS2.

 

Av skrekkfilmer som har kommet i år som jeg selv likte så kan jeg annbefale The Conjuring og Mama.

 

Av litt mer annerledes skrekkfilmer så var også Maniac og The Purge ganske stilige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...