Gå til innhold

Apples sorte sylinder-Mac kommer før jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er for folk som skal produsere, og da er ikke 30ish tusen dyrt i det hele tatt for en datamaskin. Programvaren koster gjerne vesentlig mer enn det.

 

Fortsatt er det ingen vettig grunn til å overprise til de grader, jeg tror mest parten av det en betale for apple hardware går rett i overskudd. Har en pengern er det jo greit, men en må ikke tror at en faktisk får det en betale for.

Lenke til kommentar

Fortsatt er det ingen vettig grunn til å overprise til de grader, jeg tror mest parten av det en betale for apple hardware går rett i overskudd. Har en pengern er det jo greit, men en må ikke tror at en faktisk får det en betale for.

 

Alle som lager produkter tar det de tror de kan få for dem. Apple også. "Overpriset" er et idiotbegrep når man snakker om ting som faktisk selger på markedet.

 

 

De fleste andre PC-produsenter lager maskiner som er satt sammen noenlunde tilfeldig av komponenter fra overalt. Apple lager mye mer selv og tar betalt for hele pakka, ikke for specs. Jeg vet modellen kan være vanskelig å forstå for de som bare er ute etter mest mulig specs for pengene, men de er heller ikke i nærheten av å være i målgruppa til Apple. Skal du sammenlikne pris på Mac Pro må du se på arbeidsstasjoner fra enterpriseprodusenter, ikke jallabygg fra Komplett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha for noe tull, hvem skal bruke 25 tusen på en pc når de kan kjøpe seg en til 5 tusen?

 

Tja. Kanskje de som kan sammenlignes med de som kjøper Makita, Hitachi eller Dewalt drill til 4000,- i stedet for Clas Ohlson eller Biltema varianten til 500,-?

 

Med andre ord de som driver profesjonelt og som er avhengige av, og setter pris på et solid arbeidsverktøy, hvor pris spiller fint liten rolle.

 

Eksempel er en av mine nærmeste kompiser som driver et middels lydstudio. Nye Mac Pro står øverst på ønskelisten hans, og en prislapp på 25-30.000,- er bagateller sett i forhold til hva instrumentene og utstyret i studioet ellers koster. Der har han blant annet en Gibson gitar med en prislapp langt over Mac Pro. Sikkert idiotisk siden han kunne kjøpt en kopi til et par lapper...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Haha for noe tull, hvem skal bruke 25 tusen på en pc når de kan kjøpe seg en til 5 tusen?

 

Så, du mener altså med en CPU som Intel enda ikke har utgitt, og enda mindre noen vet prisen på, og RAM som jeg ikke klarer å finne i prisguiden engang, så klarer du å sammenligne denne med en PC til 5k ? Bra jobba..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dette er for folk som skal produsere, og da er ikke 30ish tusen dyrt i det hele tatt for en datamaskin. Programvaren koster gjerne vesentlig mer enn det.

 

Spørsmålet er vel egentlig om målgruppen deres i dette segmentet fortsatt tør å satse på Apple etter en del merkelige prioriteringer fra Apple i performance desktop segmentet de siste årene. Da tenker jeg både på kontroverser rundt software tilbudene deres i pro-segmentet, og hvordan de lot først server hardwareproduktet gå for lut og kaldt vann inntil de stille drepte det, og så nesten gjorde det samme med Mac Pro før de nå omsider oppgraderte den.

 

Dette er definitivt maskinen for de som ønsker kompromissløs ytelse, det overrasker meg om noen av disse fortsatt satt på Mac Pro frem til i dag. Klarer Apple å lokke dem tilbake? Kan de stole på at produktserien ikke råtner på rot denne gangen også?

 

Prismessig derimot er ikke dette noe hårreisende synes jeg, det er ikke så langt unna Workstation produktene til HP, Dell og andre, som leverer tilsvarende ytelse (ikke specs for specs, men trolig i real life ytelse). Forskjellen er kanskje at med konkurrerende produkter får man også enterprise-nivå support også om gjerne er et behov som følger en slik investering.

 

Selv synes jeg produktet er kjempespennende, men kanskje mest som en kuriositet og et proof of concept, mer enn noe jeg seriøst ville vurdert selv om jeg hadde hatt lyst til å bruke den type penger på en arbeidshest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Tja. Kanskje de som kan sammenlignes med de som kjøper Makita, Hitachi eller Dewalt drill til 4000,- i stedet for Clas Ohlson eller Biltema varianten til 500,-?

 

Med andre ord de som driver profesjonelt og som er avhengige av, og setter pris på et solid arbeidsverktøy, hvor pris spiller fint liten rolle.

 

Eksempel er en av mine nærmeste kompiser som driver et middels lydstudio. Nye Mac Pro står øverst på ønskelisten hans, og en prislapp på 25-30.000,- er bagateller sett i forhold til hva instrumentene og utstyret i studioet ellers koster. Der har han blant annet en Gibson gitar med en prislapp langt over Mac Pro. Sikkert idiotisk siden han kunne kjøpt en kopi til et par lapper...

Skjønte ikke mesteparten av det du sa, har ikke så¨mye greie på alt det der, det eneste jeg trenger er en pc som virker og da er alt fint, dette blir som å kjøpte en mountain bike til 100 tusen når du kan kjøpte en billig en til 3000 og pcer kan jo enkelt dø ut slik som alle andre så da har man brukt 25 tusen kroner

Lenke til kommentar

 

 

Haha for noe tull, hvem skal bruke 25 tusen på en pc når de kan kjøpe seg en til 5 tusen?

Tja. Kanskje de som kan sammenlignes med de som kjøper Makita, Hitachi eller Dewalt drill til 4000,- i stedet for Clas Ohlson eller Biltema varianten til 500,-?

 

Med andre ord de som driver profesjonelt og som er avhengige av, og setter pris på et solid arbeidsverktøy, hvor pris spiller fint liten rolle.

 

Eksempel er en av mine nærmeste kompiser som driver et middels lydstudio. Nye Mac Pro står øverst på ønskelisten hans, og en prislapp på 25-30.000,- er bagateller sett i forhold til hva instrumentene og utstyret i studioet ellers koster. Der har han blant annet en Gibson gitar med en prislapp langt over Mac Pro. Sikkert idiotisk siden han kunne kjøpt en kopi til et par lapper...

Man må ikke ha mac for å drive et stabilt lyd studio. Driver som dj og produsent. Vet ikkehvor mange ganger macen har kvelda i live situasjoner. Trenger man en helt grei stabil maskin så er mac bra for det er jo "hylle" vare. Men når programvaren for å drive et studio koster 100.000 lett så er det igrunn flise spikkeri.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke mesteparten av det du sa, har ikke så¨mye greie på alt det der, det eneste jeg trenger er en pc som virker og da er alt fint, dette blir som å kjøpte en mountain bike til 100 tusen når du kan kjøpte en billig en til 3000 og pcer kan jo enkelt dø ut slik som alle andre så da har man brukt 25 tusen kroner

 

Og du mener selvfølgelig at absolutt alle andre har nøyaktig samme behov som deg.

 

Og at Edvald Boasson Hagen hadde klart seg helt fint med en sykkel til 3000 fra G-Sport.

Endret av Valotunk
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man må ikke ha mac for å drive et stabilt lyd studio. Driver som dj og produsent. Vet ikkehvor mange ganger macen har kvelda i live situasjoner. Trenger man en helt grei stabil maskin så er mac bra for det er jo "hylle" vare. Men når programvaren for å drive et studio koster 100.000 lett så er det igrunn flise spikkeri.

 

Jeg har ikke sagt at man MÅ ha Mac. Jeg prøvde bare å få frem at prisen på arbeidsverktøyet for mange spiller null, nix og nada rolle så lenge de får det verktøyet de er mest komfortable med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sagt at man MÅ ha Mac. Jeg prøvde bare å få frem at prisen på arbeidsverktøyet for mange spiller null, nix og nada rolle så lenge de får det verktøyet de er mest komfortable med.

 

Det er det ikke de som maser om overprising forstår.

 

Klart det er dyrt med en Mac Pro om du skal surfe eller sitte og pusle hjemme. Men om du skal redigere 4k video (der et kamera med litt optikk koster noen hundre tusen) og gjøre det mot store raid med SSDer (noen hundre tusen) med spesialsoftware (noen hundre tusen til) er ikke 25k (eller, 50k som det koster for en skikkelig spekket mac pro) for en maskin særlig dyrt.

 

Det som blir spennende er - som det sies over her - om Apple har skremt bort proffbrukerne med noen av de litt dodgy valgene de har gjort på softwarefronten i det siste.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...