Gå til innhold

Nye MacBook Pro får lynrask SSD-lagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som gamer så er vel dette spikeren i kisten.

Jeg vurderte rMBP 15 en stund, men om jeg har skjønt det rett, så har ikke rMBP 15 gått ned i pris i Norge, i motsetning til USA, så ligger den fortsatt på 17000kr.

Alt vel og greit om specsene hadde gått opp, men apple har fjernet den dedikerte nvidia chippen, og erstattet den med integrert.... Plus, så er den nye haswell prosessorer svakere: 2013: 2.0/3.2 GHz haswell

2012: 2.4/3.3 GHz ivybridge

 

Med andre ord CPU og GPU på rMBP 2013 har blitt svakere en rMBP 2012...til samme pris.

 

(redigering: CPU er visstnok marginalt kraftigere)

Endret av 12g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at disken har PCI ekspress grenenitt gjør den ikke automatisk raskere enn sata ssder. Dessuten er det ikke sekvensielle hastigheter som står for det hverdagslige hos den vanlige bruker.

Hadde prisnivået vært 2-4k lavere hadde det hele smakt en del bedre... synd Apple leverer så forbaska mye bedre touchpad enn alle andre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Som gamer så er vel dette spikeren i kisten.

Jeg vurderte rMBP 15 en stund, men om jeg har skjønt det rett, så har ikke rMBP 15 gått ned i pris i Norge, i motsetning til USA, så ligger den fortsatt på 17000kr.

Alt vel og greit om specsene hadde gått opp, men apple har fjernet den dedikerte nvidia chippen, og erstattet den med integrert.... Plus, så er den nye haswell prosessorer svakere: 2013: 2.0/3.2 GHz haswell

2012: 2.4/3.3 GHz ivybridge

 

Med andre ord CPU og GPU på rMBP 2013 har blitt svakere en rMBP 2012...til samme pris.

 

Skjønner poenget ditt, og hadde aldri kjøpt meg en Macbook om jeg skulle bruke den hovedsaklig for gaming. Forsåvidt ikke uansett...

Jeg vil likevel peke ut at, ja det er lavere frekvens på nye Haswell i forhold til Ivy, men det betyr _ikke_ at den er svakere! Neineinei, der bør du kanskje lese deg opp litt.

Ellers, uten at jeg vet om pris for rMBP med dedikert nVidia i forrige utgave, så vil jeg og vise til at du faktisk kan velge GT 750M her.

Lenke til kommentar

Maskinvaren er som vanlig overpriset, spesielt for de litt kraftigere konfigurasjonene. Det er vel fremdeles samme retention display i maskinene? Det eneste Apple gjør riktig er 16:10-skjermer, ellers er ikke byggekvaliteten eller innmaten på høyde med det den en gang var.

 

Jeg vet at Apple trekker mye oppmerksomhet, men det er virkelig på tide at HW gir andre produsenter godt med oppmerksomhet også, Apple har tross alt ikke markedsdominans selv om artikkelmengden skulle tyde på det.

 

Selv ville jeg nok sett på f.eks. nye Thinkpad som har solid byggekvalitet, god innmat og matt skjerm(ekstremt viktig for jobbing), selv om maskinene ikke ser så "lekre" ut som MacBook Air/Pro. I tillegg er ikke slike maskiner like glodhete metallklumper som MacBooks blir under bruk. De forskjellige produsentene har en rekke modeller som fortjener oppmerksomhet.

 

 

BTW: Bruker Apple fremdeles nikkel i metallegeringene sine?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan prisene går ned med 200 dollar i USA, mens i Norge er prisene de samme om ikke et par hundrelapper dyrere enn forrige modell? iPhone prisene gikk jo også opp i Norge selv om de holdt de samme prisene i USA. Hva er årsaken til dette? Dette gjelder jo nå samtlige modeller, alt fra MacBook Pro til iMac og iPhone har gått opp i pris uten at jeg ser noen logisk sammenheng, alt utenom MacBook Air har hatt denne utviklingen med 2013 - modellene men MacBook Pro tar jo kaka i og med at de gikk såpass NED i pris i USA.

Lenke til kommentar

Som gamer så er vel dette spikeren i kisten.

Jeg vurderte rMBP 15 en stund, men om jeg har skjønt det rett, så har ikke rMBP 15 gått ned i pris i Norge, i motsetning til USA, så ligger den fortsatt på 17000kr.

Alt vel og greit om specsene hadde gått opp, men apple har fjernet den dedikerte nvidia chippen, og erstattet den med integrert.... Plus, så er den nye haswell prosessorer svakere: 2013: 2.0/3.2 GHz haswell

2012: 2.4/3.3 GHz ivybridge

 

Med andre ord CPU og GPU på rMBP 2013 har blitt svakere en rMBP 2012...til samme pris.

 

Er vell ingen grunn til å grine sånn på nesa, nye Intel "Iris Pro" HD 5200 (i overklokket versjon?) er jo på høyde med GeForce GT 650M som satt i fjorårsmodellen, på prosessor bommer du vell litt da Intel Haswell så vidt meg bekjent er hakket med effektiv med tanke på klokkefrekvens så selv om tallene er redusert med 300-400 MHz så er det ingen automatikk at det betyr tregere prosessor. De fleste burde ha fått meg seg såpass at klokkefrekvens på tvers av generasjoner og arkitekturer ikke kan sammenlignes direkte.

Lenke til kommentar

Jeg vil likevel peke ut at, ja det er lavere frekvens på nye Haswell i forhold til Ivy, men det betyr _ikke_ at den er svakere! Neineinei, der bør du kanskje lese deg opp litt.

Ellers, uten at jeg vet om pris for rMBP med dedikert nVidia i forrige utgave, så vil jeg og vise til at du faktisk kan velge GT 750M her.

Jeg vet, men jeg trodde at clockspeeden var såpass lav at de tok en mba og senket ytelsen litt for å øke batteritiden. Du har rett i at nye haswell CPUen er raskere, men ifølge cpubenchmarks sålangt, så er det en marginal økning på 0,6% (tipper det er i7-4750HQ som blir brukt).

Er vell ingen grunn til å grine sånn på nesa, nye Intel "Iris Pro" HD 5200 (i overklokket versjon?) er jo på høyde med GeForce GT 650M som satt i fjorårsmodellen, på prosessor bommer du vell litt da Intel Haswell så vidt meg bekjent er hakket med effektiv med tanke på klokkefrekvens så selv om tallene er redusert med 300-400 MHz så er det ingen automatikk at det betyr tregere prosessor. De fleste burde ha fått meg seg såpass at klokkefrekvens på tvers av generasjoner og arkitekturer ikke kan sammenlignes direkte.

Da er jeg vel ikke som de fleste.

Iris pro HD 5200 er ikke på høyde med gt 650M. Overklokket versjon, mener du da GT3e som går opp til 1300mhz i turbo?

Lenke til kommentar

Det har vært snakk om at Apple har fått håndplukket kremen av kremen fra Intel og dermed har Intel "Iris Pro" HD5200 kort som er klokket høyere enn normalen, akkurat som de hadde GeForce GT 650M skjermkort ifjor som var klokket nærmere GT 660M enn de var GT 650M.

 

Intel "Iris Pro" HD 5200 er så absolutt på høyde med GeForce GT 650M jo, ser du på generell grafikkytelse så kom vell Anandtech frem til at disse var temmelig like og sammenlignet jo nå nylig med nye GT 750 og kom frem til følgende:

 

 

 

With a few exceptions, the Iris Pro 5200 in the new iMac appears to be performance competitive with the 750M. Where it falls short however, it does by a fairly large margin. We noticed this back in our Iris Pro review, but Intel needs some serious driver optimization if it's going to compete with NVIDIA's performance even in the mainstream mobile segment. Low resolution performance in Metro is great, but crank up the resolution/detail settings and the 750M pulls far ahead of Iris Pro. The same is true for Sleeping Dogs, but the penalty here appears to come with AA enabled at our higher quality settings. There's a hefty advantage across the board in Bioshock Infinite as well. If you look at Tomb Raider or Sleeping Dogs (without AA) however, Iris Pro is hot on the heels of the 750M. I suspect the 750M configuration in the new iMacs is likely even faster as it uses GDDR5 memory instead of DDR3.

 

 

Med andre ord for de fleste scenarioer for de som faktisk bruker en Mac og OS X så burde den by på en tilsvarende god opplevelse, skal du bruke den til spilling derimot så blir det for litt verre inntil Intel får optimalisert driverne sine bedre, men da gir vell uansett ikke en MacBook spesielt mye mening til å starte med.

Lenke til kommentar

Som gamer så er vel dette spikeren i kisten.

Jeg vurderte rMBP 15 en stund, men om jeg har skjønt det rett, så har ikke rMBP 15 gått ned i pris i Norge, i motsetning til USA, så ligger den fortsatt på 17000kr.

Alt vel og greit om specsene hadde gått opp, men apple har fjernet den dedikerte nvidia chippen, og erstattet den med integrert.... Plus, så er den nye haswell prosessorer svakere: 2013: 2.0/3.2 GHz haswell

2012: 2.4/3.3 GHz ivybridge

 

Med andre ord CPU og GPU på rMBP 2013 har blitt svakere en rMBP 2012...til samme pris.

 

Haswell-prosessoren er raskere selv på lavere Hz, arkitekturen er annerledes. Og 2012 rMPB hadde ikke mulighet til å ha GTX 750M som er den nyeste serien(GTX 7xxM) til nvidia som såklart er raskere enn forrige generasjon av nvidia( som er GTX 6xxM). Så det å si at CPU og GPU på 2013-modellen er tregere enn 2012-modellen er jo feil.

Lenke til kommentar

Det har vært snakk om at Apple har fått håndplukket kremen av kremen fra Intel og dermed har Intel "Iris Pro" HD5200 kort som er klokket høyere enn normalen, akkurat som de hadde GeForce GT 650M skjermkort ifjor som var klokket nærmere GT 660M enn de var GT 650M.

 

Intel "Iris Pro" HD 5200 er så absolutt på høyde med GeForce GT 650M jo, ser du på generell grafikkytelse så kom vell Anandtech frem til at disse var temmelig like og sammenlignet jo nå nylig med nye GT 750 og kom frem til følgende:

 

 

 

Med andre ord for de fleste scenarioer for de som faktisk bruker en Mac og OS X så burde den by på en tilsvarende god opplevelse, skal du bruke den til spilling derimot så blir det for litt verre inntil Intel får optimalisert driverne sine bedre, men da gir vell uansett ikke en MacBook spesielt mye mening til å starte med.

Det gir mening for meg som har en stasjonær hjemme og som ønsker en tynn og lett laptop som jeg kan ta med på skolen og evt noen LANer.

Har du en kilde for at de kommer til å overklokke iris pro 5200?

Når er artikkelen din fra.. jeg leste nemlig dette fra Anand:

"Given what we know about Iris Pro today, I'd say NVIDIA is fairly safe. The highest performing implementation of NVIDIA's GeForce GT 650M remains appreciably quicker than Iris Pro 5200 on average. Intel does catch up in some areas, but that's by no means the norm. NVIDIA's recently announced GT 750M should increase the margin a bit as well. Haswell doesn't pose any imminent threat to NVIDIA's position in traditional gaming notebooks."

 

 

Haswell-prosessoren er raskere selv på lavere Hz, arkitekturen er annerledes. Og 2012 rMPB hadde ikke mulighet til å ha GTX 750M som er den nyeste serien(GTX 7xxM) til nvidia som såklart er raskere enn forrige generasjon av nvidia( som er GTX 6xxM). Så det å si at CPU og GPU på 2013-modellen er tregere enn 2012-modellen er jo feil.

Ja jeg er enig i at CPU er raskere, tok feil. Men tydeligvis ikke med så mye. Har en mistanke om at de prioriterte å øke batterilevetid.

Kjønner ikke helt hva du mener med GT 750M, ja jeg vet at den ikke var tigjengelig i 2012. Tingen er at i 2012 modellen fikk du dedikert GT 650M for 17000kr, nå i 2013 for 17000kr får du integrert iris pro 5200. Og for å få GT 750M i 2013 må du ut med 22000kr.

 

Ifølge anandtech så er iris pro 5200 svakere en GT 650M.

Endret av 12g
Lenke til kommentar

Som gamer så er vel dette spikeren i kisten.

Jeg vurderte rMBP 15 en stund, men om jeg har skjønt det rett, så har ikke rMBP 15 gått ned i pris i Norge, i motsetning til USA, så ligger den fortsatt på 17000kr.

Alt vel og greit om specsene hadde gått opp, men apple har fjernet den dedikerte nvidia chippen, og erstattet den med integrert.... Plus, så er den nye haswell prosessorer svakere: 2013: 2.0/3.2 GHz haswell

2012: 2.4/3.3 GHz ivybridge

 

Med andre ord CPU og GPU på rMBP 2013 har blitt svakere en rMBP 2012...til samme pris.

 

(redigering: CPU er visstnok marginalt kraftigere)

 

den integrerte grafikken iris pro er faktisk bedre en den dedikerte som satt i fjorårets modell, og den er bare litt svakere enn den dedikerte grafikken i årets modell.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at GT 650M, spesielt det som satt i MacBook Pro 15" Retina Mid-2012 og Early-2013 som var en overklokket versjon med dedikert GDDR5 minne er raskere enn Intel "Iris Pro" HD 5200, spesielt på grafikkintensiveoppgaver som spilling osv, og det skyldes også mye dårlig optimaliserte drivere fra Intel.

 

Poenget er at rå maskinvarekraft ikke er alt, og Intel "Iris Pro" HD 5200 har flere fordeler fremfor dedikert nVIDIA GeForce GT 650M i form av at den tar mindre plass i systemet, det utvikles vesentlig mindre varme i og med at en varmekilde på type 55W fra hele maskinen og det er større og bedre rom for ventilasjon og batteri levetiden naturligvis blir langt mer forutsigbar og stabil ettersom du nå til enhver tid uavhengig av applikasjoner og arbeidsoppgaver forholder deg til et meget strømeffektiv integrert skjermkort uten å måtte ta forbehold om at enkelte oppgaver kicker igang det dedikerte skjermkortet som bruker mye mer strøm.

 

 

For min del hvor jeg ønsket 15" Retina da jeg personlig syntes 13" Retina blir litt for liten så er dette utelukkende positive nyheter da Iris Pro gir mer enn tilstrekkelig med ytelse for alt jeg gjør i OS X, og siden jeg har dedikert stasjonær for spilling så ender jeg altså opp med en mer strømeffektiv maskin, med mindre varmeutvikling og mindre støy som for mitt vedkommende er pluss, pluss og pluss. Og jeg tror veldig mange Mac-brukere havner innunder denne kategorien da den generelle ytelsen på "Iris Pro" er såpass god at fordelene ved å sløyfe det dedikerte skjermkort er større enn å ha det der for mange av oss og det er vell akkurat denne vurderingen Apple har gjort.

 

 

Det som er litt skuffende, men som sikkert forandrer seg innen 2-3 mnd er jo at Apple ikke tillater konfigurering med dedikert nVIDIA GeForce GT 750M på annet enn den toppspesifiserte modellen med hele 512GB SSD og høyereklokket prosessor. De kunne jo med fordel ha åpnet opp for muligheten til å ta den rimeligere modellen og oppgradere med dedikerte skjermkort for et par ekstra lapper. Men dette er noe som normalt dukker opp via App Store etterhvert når tilgangen blir bedre.

Lenke til kommentar

den integrerte grafikken iris pro er faktisk bedre en den dedikerte som satt i fjorårets modell, og den er bare litt svakere enn den dedikerte grafikken i årets modell.

 

Bedre, altså kraftigere? Det er den klart ikke ifølge Anandtech.

 

Det er ingen tvil om at GT 650M, spesielt det som satt i MacBook Pro 15" Retina Mid-2012 og Early-2013 som var en overklokket versjon med dedikert GDDR5 minne er raskere enn Intel "Iris Pro" HD 5200,

 

Så nå sier du at GT 650M er kraftigere?

Du sa nettopp at "Er vell ingen grunn til å grine sånn på nesa, nye Intel "Iris Pro" HD 5200 (i overklokket versjon?) er jo på høyde med GeForce GT 650M".

 

Helt enig med deg at integrert har veldig mange fordeler. Og jeg tror virkelig at dette er veien å gå for bærbaredatamaskiner.

Mitt poeng med første innlegget var at rent kraft messig(gamer perspektiv), så er den integrerte, foreløbig, svakere. Synd, tatt i betrakning alle fordelene integrert har over dedikert.

 

Ja det hadde vært fint om man kunne konfigurert ett dedikert skjermkort på basismodelen rMPB 15.

 

Endret av 12g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...