Gå til innhold

DDR vs DDR-II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vil man trenge nye HK til DDR2? eller vil feks de nye 64 korta kunne takle DDRII?

 

DDR-II krever nye minnekontrollere, nye spenningsregulatorer som kan gi lav nok spenning, kanskje ny sokkel ++ => Så ja ... du vil trenge et nytt hovedkort. ( og for A64 vil man sannsynligvis trenge ny CPU også, siden minnekontrolleren nå er integrert i CPUen )

Lenke til kommentar
Hvorfor er DDR-II signal-kompatibel med DDR da?

 

Så vidt jeg skjønte skal denne kompatibiliteten gjøre at DDR-II brikkene kan brukes i gamle DDR-hovedkort på DDR-hastighet. Eller er jeg helt på jordet her?

 

Er det noen som vet dette skikkelig godt og kan forklare?

Muligens omvendt. At du kan bruke DDR brikker på DDRII hovedkort.

 

Svarte. Da må jeg vente enda lenger med å oppgradere PC'en. For billigere ram er penger spart. :p

Lenke til kommentar
Hvorfor er DDR-II signal-kompatibel med DDR da?

 

Så vidt jeg skjønte skal denne kompatibiliteten gjøre at DDR-II brikkene kan brukes i gamle DDR-hovedkort på DDR-hastighet. Eller er jeg helt på jordet her?

 

Er det noen som vet dette skikkelig godt og kan forklare?

Muligens omvendt. At du kan bruke DDR brikker på DDRII hovedkort.

 

Svarte. Da må jeg vente enda lenger med å oppgradere PC'en. For billigere ram er penger spart. :p

I tillegg til dette skal DDR-II være kompatibel med DDR, på den måten at både "Command Set" og "Basic Device Timing" er den samme i begge.

 

At de overnevnte signaler er kompatible, har ingen praktisk betydning for sluttbruker. Det medfører kun at de som designer minnekontrollere ikke må begynne helt på bar bakke. DDR-II vil ikke være mer kompatibel med DDR, enn DDR er med SDR.

Lenke til kommentar
Forstår jeg rett når jeg tolker at DDR-II kommuniserer med 4 bit per pinne per klokkesyklus? Altså "Quad Data Rate" ?

 

Hvis ikke, hva betyr den tabellen som forteller at vi får en datarate som er 4x frekvensen (100MHz) ?

Hmm... Jeg er ikke helt med på dette jeg heller, men dataraten er jo fremdeles kun 2x ekstern frekvens, og standarden heter tross alt DDR-II, og ikke QDR-I.

 

Men i motsetning til hva jeg nettopp sa i avsnittet over, og hva jeg leser i tabellen, så skriver artikkelforfatter "DDR-II leser/skriver 4 ganger raskere enn den eksterne bussen". Kanskje han mente 4x så rask som den interne bussen? Eller er det bare jeg som ikke henger med i svingene?

 

For meg ser det ut som om brikkene internt (altså i forhold til intern buss) opererer i et modus som kanskje kan kalles QDR, mens det eksternt fremdeles er DDR. Og grunnen til at det internt blir en slags QDR, er at den interne bussen bare tikker én gang for hver annen ekstern klokkesyklus...!?

 

Hva som da er poenget med denne 4-bits prefetch-arkitekturen fremfor tidligere løsning vet jeg ikke. Får vel kanskje vente på ordentlige tekniske forklaringer fra Anandtech eller noe...

 

En oppklaring fra noen hadde i alle fall vært kjekt. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...