Gå til innhold

Nå får du Ubuntu på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Marius Rye: Fikk ikke bootloaderen Ubuntu bruker til å fungere særlig godt. Den fungerer til å boote systemet, men ekstrafunksjonaliteten som ligger i ClockworkMod, som de har bygget den på, er for en stor del død. Eksempelvis fungerer tilsynelatende ikke USB-mounting for overfører av filer direkte til bootloaderen, og jeg fikk heller ikke ADB eller Fastboot til å overføre filer ved aktivering av bootloaderen i starten.

 

"Løsningen" jeg fant var ganske kummerlig - nemlig å starte helt på nytt om noe gikk galt. ADB fungerer mot åpningsskjermen før bootloaderen - den første du får opp når du holder inne volum ned + power. Dermed kan du hive inn ClockworkMod som faktisk fungerer på alle disse områdene, og starte på nytt. Alternativt kan du bruke flash-all-verktøyet som følger med originalprogramvaren for Nexus-ene. Det lenkes til disse fra Ubuntus hjelpesider: https://wiki.ubuntu.com/Touch/Install

 

Det er litt knot å få til, men etter å ha installert det på to telefoner, og knotet mye med den første (instruksene fra Ubuntu er i utgangspunktet bare for flashing fra Ubuntu, et OS jeg ikke bruker på PC-en). Dermed ble det litt prøv og feil, og et par reflashinger underveis, før det satt.

 

Vær også obs på at første oppstart av Ubuntu Touch tar vinter og vår - men så lenge telefonen går forbi Google-skjermen etter 30-60 sekunder, pleier det å gå i boks, selv om det tar tid, og du ikke får noen som helst fremdriftsindikator.

 

Ubuntu selv sier at det er bugs i Ubuntu Touch som gjør at hvis telefonen går helt tom for strøm, kan den brickes så ettertrykkelig at du må til med kjøkkenbordskirurgi under dekselet for å få telefonen til å virke igjen. Det kan med andre ord være lurt å skru av telefonen en liten stund før batteriet er helt flatt, og å oppsøke en lader så fort som mulig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...