Gå til innhold

Har funnet verdens giftigste stoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da jeg spør meg selv; hvorfor leter de etter slikt ??

 

De leter nok ikke direkte nødvendigvis etter sånt.

De kommer gjerne over det som et biprodukt når de prøver å finne bakterier som produserer nyttige stoffer som kan brukes til medisinsk bruk.

Når de først finner denne typen bakterier som produserer giftstoffer tar de nok og forsker på alle potensialene og om de har et bruksområde annet enn å produsere gift. Evt. også prøve å finne ut hva som er motgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanligvis dukker Clostridium Botulinium opp når vi snakker forråtnelse under jorden under anaerobe forhold (ikke oksygen). Det kommer litt an på jordsmonnet. Enkelte jordsmonn har mye av den bakterien, andre har ikke noe i det hele tatt. I Skandinavia dukker den ofte opp i akvatisk jordsmonn. Det har også vært tilfeller der bakterien har kommet via hermetisert mat.

 

Det sies også at Botox utvinnes fra råtnende kumager, men den er jeg litt mer skeptisk til...

Lenke til kommentar

Heh? spurte bare om hvor man ende opp med å komme bort i noe slikt

 

Ja, og svaret ligger vel litt i min kommentar? At man forsker på nyttige stoffer, når overgangen mellom gift og nyttig stoff er glidene, og i mange tilfeller helt overlappende, så er det ikke så rart man finner giftige ting når man leter etter nyttige ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok så hvor kan man ende opp med å komme bort i noe slikt?

 

Hvis du er så uheldig å få botulisme... matforgiftning, der denne bakterien koloniserer tarmsystemet ditt.

I så tilfellet regner jeg med at dette, eller lignende giftstoffer, spres i kroppen.

 

Hvis jeg ikke husker feil så er dette en av grunnene til at man ikke skal gi honning til spedbarn. Biene kan ta med seg denne bakterien (eller sporene) til bikubene. Sporene tåler også oppimot 120 C grader, så ganske robuste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rakfisk er vel det som lettest kan forårsake botulisme.

 

Jeg har aldri noensinne hørt om noen som har fått det av rakfisk men teoretisk så skal det være relativt enkelt å få rakfisk med botulisme hvis man lar fisken komme i kontakt med jord før den legges i lake.

 

Jeg burde vel sikkert ikke skrive dette for nå blir det vel tett om fiskeplassene når al qaida skal fiske opp råstoff.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...