Gå til innhold

Test: Filco Majestouch 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da ble det en test av MJ2 til slutt ja :-)

 

1500kr for et standard gammelt tastatur?
nei takk du ;)

Hvordan er dette standard? Kun at det er mekanisk gjør at det skiller seg ut i mengden, men det er også mye rundt et tastatur som dets kabinett, backplate, stabilizers etc. som du ikke finner i så mange andre modeller. Gammelt er i alle fall helt på bærtur, er ikke gitt at nye modeller må ha masse dilldall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt likt mitt Steelseries tastatur, kosmetisk, bortsett fra den glorete rødfargen. Uansett flott at andre også produserer gode tastatur uten for mye dilldall, ubrukelige "gaming" features og juletrebelysning rundt hele dritten.

 

Enig. Jeg har Steelseries 7G, eneste jeg ikke liker med det er det de har gjort med enter-tasten og at windows-tasten på venstre side er erstatten med en Steelseries knapp. Tror jeg kommer til å gå for Filco Majestouch 2 i sort :)

2296145-1o.jpg

Endret av m-momr
Lenke til kommentar

Hvorfor gidde å snakke om denne når man har Das Keyboard? Det er jo ikke bare ting som juletrebelysnings og mange fancye "macro" knapper som har noe å si for prisen. Det er byggekvaliteten som gjør Filco og tastatur som Das Keyboard så dyre (og så populære hos folk som ikke vil ha juletrebelysnings til alle årstider og 15 "macro" knapper).

Lenke til kommentar

Hvorfor gidde å snakke om denne når man har Das Keyboard? Det er jo ikke bare ting som juletrebelysnings og mange fancye "macro" knapper som har noe å si for prisen. Det er byggekvaliteten som gjør Filco og tastatur som Das Keyboard så dyre (og så populære hos folk som ikke vil ha juletrebelysnings til alle årstider og 15 "macro" knapper).

 

Das har forsåvidt byttet OEM, så nyere Das vil være av dårligere kvalitet.

Men her i Norge er det desidert beste mekaniske kjøpet en CMStorm QuickFire Rapid dersom en kan leve med litt mer glorete design enn Filco og uten numpad. Begge er produsert hos Costar og er nesten identiske, men QFR er en god del billigere. Mener å huske at Trigger også er lignende kvalitet dersom numpad er viktig og design mindre viktig.

 

Selv angrer jeg ikke på å ha kjøpt Filco, men på det norske markedet er QFR helt klart suverent og jeg ser liten grunn til å anbefale noe annet med mindre numpad(som du forsåvidt kan kjøpe separat og legge bort når den ikke er i bruk) eller makrotaster er viktige.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidde å snakke om denne når man har Das Keyboard? Det er jo ikke bare ting som juletrebelysnings og mange fancye "macro" knapper som har noe å si for prisen. Det er byggekvaliteten som gjør Filco og tastatur som Das Keyboard så dyre (og så populære hos folk som ikke vil ha juletrebelysnings til alle årstider og 15 "macro" knapper).

 

Jeg ser ikke sammenhengen mellom å være opptatt av å ikke ha makrotaster, og opptatt av byggekvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

For meg var mangelen på dill-dall og makrotaster grunnen til at jeg valgte Filco. Jeg prøvde et SteelSeries 7G, men nordic layout (på et dyrt mekanisk tastatur) og sorte brytere falt absolutt IKKE i smak hos meg.

 

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg punget ut med nærmere 1500,- for mitt Filco-tastatur. Verdt hver eneste krone!

Endret av johanf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg var mangelen på dill-dall og makrotaster grunnen til at jeg valgte Filco. Jeg prøvde et SteelSeries 7G, men nordic layout (på et dyrt mekanisk tastatur) og sorte brytere falt absolutt IKKE i smak hos meg.

 

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg punget ut med nærmere 1500,- for mitt Filco-tastatur. Verdt hver eneste krone!

 

Finnes jo masse mekaniske tastaturer "uten dill"? Personlig ventet jeg lenge med mekanisk tastatur fordi det tok så lang tid å få tak i ett "med dill".

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes denne testen var noe usaklig for å være ærlig... Filco sine tastaturer selges for øyeblikket ikke i Norge så de kan ikke trekkes for høy pris når det da er den norske tollen som er skyldig i dette. Utenom dette så synes jeg også at kommentarene om at dere foretrekker MX blue eller MX brown til skriving er noe usaklig da du får disse til tastaturet for nøyaktig samme pris, det er bare opp til deg å velge de. Jeg synes også at det er merkelig at dere ikke tester det som nettopp er bra med dette tastaturet, nemlig at man kan holde inne alle taster på tastaturet samtidig (gitt at du kobler til med PS2 og ikke USB, da USB er begrenset som hardware). Dette er slike ting som passer mer inn i gaming, mens om dere skulle gjort en ren skrive test så burde dere ha bestilt tastaturet med enten MX brown eller MX blue.

Likevel greit å se at dere iallefall tar en titt på en av de mest anerkjente mekaniske tastaturene der ute. Kansje dere kan teste kongen på haugen neste gang nemlig Realforce tastaturene, men Topre knapper; http://elitekeyboards.com/products.php?sub=topre_keyboards (disse er for enda dyrere enn Filco da, men er annerkjent av folk som skriver mye på tastatur)

Endret av Rainmaker91
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er faktisk dårlig utvalg på mekaniske tastaturer med mediataster, som for meg er en nødvendighet. Og da mener jeg ikke FN+FXX tastekombinasjoner men multimedia på dedikerte taster. Av alle tastaturene jeg finner på prisguide som er mekaniske finnes bare tre med egne mediataster, og alle tre er fra Corsair. Resten har enten disse tastene oppå F tastene eller mangler funksjonaliteten helt.

Lenke til kommentar

Så da ble det en test av MJ2 til slutt ja :-)

 

 

1500kr for et standard gammelt tastatur?

nei takk du ;)

Hvordan er dette standard? Kun at det er mekanisk gjør at det skiller seg ut i mengden, men det er også mye rundt et tastatur som dets kabinett, backplate, stabilizers etc. som du ikke finner i så mange andre modeller. Gammelt er i alle fall helt på bærtur, er ikke gitt at nye modeller må ha masse dilldall.

Så du mener mekaniske tastaturer er noe nytt?

nei takke meg til at jeg slipper og bruke disse igjen.. jeg har prøvd det meste som finnes av forskjellige taster på disse relanserte mekaniske tastaturerene og for min del blir det bare ubehagelig i bruk.. akkurat som jeg husker de fra 90/tidlig 2000tallet. Høyt støy nivå og jeg finner ikke en eneste fordel med å bruke disse overprisa beistene i dag kontra et mer vanlig membran tastatur som da ofte har mange flere gode funksjoner, er støysvake å behagelige å skrive på.

Lenke til kommentar

Det er faktisk dårlig utvalg på mekaniske tastaturer med mediataster, som for meg er en nødvendighet. Og da mener jeg ikke FN+FXX tastekombinasjoner men multimedia på dedikerte taster. Av alle tastaturene jeg finner på prisguide som er mekaniske finnes bare tre med egne mediataster, og alle tre er fra Corsair. Resten har enten disse tastene oppå F tastene eller mangler funksjonaliteten helt.

 

Logitech G710+ har medietaster, men eller enig med deg, det er det første tastatur jeg fant med brown og ordentlige mediataster.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tastaturfanatikerne har trykt Filco til brystet.

 

 

Å kalle folk som søker kvalitetstastaturer for fanatikere er like idiotisk som å kalle folk som går til skredder eller yrkesfolk som går til leverandør av kvalitetsverktøy for industriell bruk for fanatikere.

 

Det skal ikke mer enn noen få timer fremfor PCen i uken for å oppdage forskjellen på et billig tastatur og et veldig godt tastatur som Filco Majestouch 2. Selv om "rimelige" mekaniske tastaturer er betydelig bedre enn membrantastaturer, så er det kvalitetsforskjell på mekaniske tastaturer.

 

 

 

1500kr for et standard gammelt tastatur?

nei takk du ;)

Det eneste som er standard med dette tastaturet er layouten. Kvaliteten er derimot det ypperste som er å oppdrive. Cherry MX er ikke gammel teknologi.

 

Hvis du ikke forstår at det er enorme kvalitetsforskjeller på tastaturer så er du like uvitende som en person som har levd på Fjordland hele livet og som ikke vet at det finnes noe som heter ordentlig mat. Frem til du har prøvd Filco eller gammelt Das Keyboard så har du ikke prøvd et ordentlig tastatur, og da blir heller ikke kvalitetsskalaen din komplett.

 

Jeg har hatt mitt Das Keyboard i snart fem år med heftig bruk (jeg brukte å slite ut et par membrantastaturer til ~200 kr i året), og det er på ingen måte utslitt. Den dagen jeg bytter det ut så er det fordi jeg blir lei av amerikansk layout.

 

 

Hmm. Må være en ny pakkeløsning av Filco-brettene. Fikk ikke med meg slikt verktøy med de to tastaturene jeg kjøpte for snart 2 år siden...

Det følger med pakken med norske taster ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så da ble det en test av MJ2 til slutt ja :-)

 

 

1500kr for et standard gammelt tastatur?

nei takk du ;)

Hvordan er dette standard? Kun at det er mekanisk gjør at det skiller seg ut i mengden, men det er også mye rundt et tastatur som dets kabinett, backplate, stabilizers etc. som du ikke finner i så mange andre modeller. Gammelt er i alle fall helt på bærtur, er ikke gitt at nye modeller må ha masse dilldall.

Så du mener mekaniske tastaturer er noe nytt?

nei takke meg til at jeg slipper og bruke disse igjen.. jeg har prøvd det meste som finnes av forskjellige taster på disse relanserte mekaniske tastaturerene og for min del blir det bare ubehagelig i bruk.. akkurat som jeg husker de fra 90/tidlig 2000tallet. Høyt støy nivå og jeg finner ikke en eneste fordel med å bruke disse overprisa beistene i dag kontra et mer vanlig membran tastatur som da ofte har mange flere gode funksjoner, er støysvake å behagelige å skrive på.

Du er vel en av de som har "prøvd", men egentlig har du bare sett på et par youtube videoer og trykket ned et par taster på en utstillings modell hos Elkjøp. Etter det setter du deg en vrangstilling.

 

Mener også at de som klager over ekstremt støy på mekaniske tastatur er litt borte. Det er ikke veldig mye mer støy på et mekanisk tastatur om man bruker det riktig. Det er en grunn til at tastene aktiveres ved 2mm og bunnen er ved 4mm. Man må ikke hamre tasten ned for alt den er verdt slik man må med membran tastatur. Etter en måneds tid med MX-Blue taster selv merker jeg at det bråker langt mindre enn i starten. Effektiviteten og hastigheten man skriver i går også opp på grunn av dette.

 

En siste ting. Om du vil ha et mekanisk tastatur må du ikke ut med mer enn 500 kroner. Igjen en påstand som er helt på jordet og langt i fra sannheten.

 

 

Selv er jeg ikke spesielt fan av brune taster. Syntes det er helt forferdelig feedback og de føles ut som fryste membrantaster. Har brukt svarte i et år og røde i to år før jeg byttet til blåe nå. Vil ihvertfall anbefale at folk prøver blåe og svart/rød før brune fordi opplevelsen kan være helt annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er vel en av de som har "prøvd", men egentlig har du bare sett på et par youtube videoer og trykket ned et par taster på en utstillings modell hos Elkjøp. Etter det setter du deg en vrangstilling.

 

Mener også at de som klager over ekstremt støy på mekaniske tastatur er litt borte. Det er ikke veldig mye mer støy på et mekanisk tastatur om man bruker det riktig. Det er en grunn til at tastene aktiveres ved 2mm og bunnen er ved 4mm. Man må ikke hamre tasten ned for alt den er verdt slik man må med membran tastatur. Etter en måneds tid med MX-Blue taster selv merker jeg at det bråker langt mindre enn i starten. Effektiviteten og hastigheten man skriver i går også opp på grunn av dette.

 

En siste ting. Om du vil ha et mekanisk tastatur må du ikke ut med mer enn 500 kroner. Igjen en påstand som er helt på jordet og langt i fra sannheten.

 

 

Selv er jeg ikke spesielt fan av brune taster. Syntes det er helt forferdelig feedback og de føles ut som fryste membrantaster. Har brukt svarte i et år og røde i to år før jeg byttet til blåe nå. Vil ihvertfall anbefale at folk prøver blåe og svart/rød før brune fordi opplevelsen kan være helt annerledes.

Det varierer veldig egentlig etter hva folk liker, jeg vet at det er mange som sverger til brune taster på samme måte som det er mange som sverger til blå og røde. Personlig har jeg et tastatur med brune taster fordi jeg regnet med at jeg ikke ville trenge den ekstra feedbacken man får fra blå taster, men jeg skulle gjerne ha prøvd blå taster for å kjenne forskjellen. Brune taster eller da aller helst Topre taster er det folk foretrekker å bruke om de er avhengig av å ikke måtte bråke så mye (for eksempel i åpne kontorer eller da når man deler kontor med noen). Det er også mange som foretrekker dem da de gir feedback med ikke det ekstra "click-et" som blue taster gir.

 

Likevel så er det jo slik at alle har forskjellige preferanser, så man burde få låne noen tastaturer før man helt klart bestemmer seg for å kjøpe de. Det er litt som på samme måten som med data mus, du må prøve de for å finne en som passer hånden og grepet ditt best. Når man derimot har funnet de som passer best for seg så er mekaniske tastatur av en annen verden enn membran tastaturer, og med tastaturer som g710+ og lignende er det også et alternativ for de som vil ha makro og multimedia taster også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...