Gå til innhold

Bruk alt tenkelig fotoutstyr på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor? Hva er fordelen kontra å bruke ett dedikert kamera?

 

AtW

 

Jeg tenker kostnad og fleksibilitet. Kanskje også brukervennlighet i den forstand at det muligens krever mindre/ingen opplæring for å bruke mobilkameraet til enkle videointervjuer for nettavisene, sammenlignet med et videokamera som er ukjent for de fleste. Om både firmatelefon og videokamera blir én enhet, så blir jo dette billigere. For hobbyfilmere som allerede har en flott smarttelefon, så slipper de å bruke enda mange tusenlapper på et kamera.

 

Bare litt tankespinn fra min side.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker kostnad og fleksibilitet. Kanskje også brukervennlighet i den forstand at det muligens krever mindre/ingen opplæring for å bruke mobilkameraet til enkle videointervjuer for nettavisene, sammenlignet med et videokamera som er ukjent for de fleste. Om både firmatelefon og videokamera blir én enhet, så blir jo dette billigere. For hobbyfilmere som allerede har en flott smarttelefon, så slipper de å bruke enda mange tusenlapper på et kamera.

 

Bare litt tankespinn fra min side.

 

Men de må bruke masse på fancy objektiv? Litt billigere er det jo, men mindre er det ikke, det er mere tungvindt og begrenset. Synes det virker som en veldig liten nisje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hovedsakelig en ting mindre å ta med seg, vil jeg tro.

 

Hardwaren i en telefon er meget god, og med litt optikk, vips: systemkamera. Telefonen har du med deg uansett. Bedre opplegg for å dele bilder via bedre kommunikasjon (wifi, blåtann, 4g), du kan legge bildene rett opp på fjesboka. Veldig i tiden og sterkt salgsargument, av en eller annen grunn. God, høy-oppløst, stor skjerm til å vise bildene direkte.

 

I og med at telefonene er blitt såpass gode på blider, og fordi du allerede har med deg telefonen over alt, er det en grei løsning med optikk til smarttelefonen. Samsungs kameratelefon tror jeg er en blindgate.

 

Dessuten slipper du å kjøpe maskinvaren to ganger. Ny, kraftigere telefon = nytt kraftigere kamera.

 

Finnes også utstyr fra Sony du fester på telefonen, eller holder i hånden, hvor du kan ta bilder med telefonen. Kommuniserer trådløst med telefonen. Hold 'linsen' i hånden og se og ta bilder med telefonen.

 

I mine øyne er det neste logiske steg.

Lenke til kommentar

Hovedsakelig en ting mindre å ta med seg, vil jeg tro.

 

Hardwaren i en telefon er meget god, og med litt optikk, vips: systemkamera. Telefonen har du med deg uansett. Bedre opplegg for å dele bilder via bedre kommunikasjon (wifi, blåtann, 4g), du kan legge bildene rett opp på fjesboka. Veldig i tiden og sterkt salgsargument, av en eller annen grunn. God, høy-oppløst, stor skjerm til å vise bildene direkte.

 

I og med at telefonene er blitt såpass gode på blider, og fordi du allerede har med deg telefonen over alt, er det en grei løsning med optikk til smarttelefonen. Samsungs kameratelefon tror jeg er en blindgate.

 

Dessuten slipper du å kjøpe maskinvaren to ganger. Ny, kraftigere telefon = nytt kraftigere kamera.

 

Finnes også utstyr fra Sony du fester på telefonen, eller holder i hånden, hvor du kan ta bilder med telefonen. Kommuniserer trådløst med telefonen. Hold 'linsen' i hånden og se og ta bilder med telefonen.

 

I mine øyne er det neste logiske steg.

 

Men det er jo ikke lettere å ta med seg? Dette er jo både større og mer upraktisk enn ett kamera.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det er jo ikke lettere å ta med seg? Dette er jo både større og mer upraktisk enn ett kamera.

 

AtW

 

ja, ok, produktene i artikkelen er kanskje det. Henviste mer til utviklingen generelt. artikkelen viser de mer ekstreme versjonene, mens vi vanlige konsumenter vil se mindre og mer håndterlige varianter.

 

feks denne krabaten:

http://www.youtube.com/watch?v=HKGEEPIAPys

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå hvordan dette kan være vanskelig å forstå...

 

Hvor mange ganger må det taes opp at mennesker gjør det mennesker gjør fordi mennesket kan gjøre det mennesket kan gjøre.

 

Ergo, man gjør det fordi man kan.

Og tydelig er etterspørselen langt større enn en veldig liten nisje. De nådde målet sitt på det som vil være å anse som mer enn en kvart million i Norge i verdi (i USA) 18 dager før målet.

 

Selv fikk jeg lyst til å kjøpe dette. Ikke fordi det er bedre enn systemkameraet mitt eller det tilhørende utstyret jeg har til det. Heller ikke fordi det er bedre enn mitt dedikerte videokamera til nesten 70k. Men fordi jeg tror det ville vært gøy å se hvor gode bilder man kan produsere med et mobilkamera. Ser også for meg hvor gøy det kan være å fikle med det, på lik linje som det er å sette opp en kamerarigg (cage med låvedører etc).

 

Bare tenk så uskyldig moro det ville vært å ta en photoshoot med skikkelig belysning og bakgrunn og en stor mobiltelefonrigg og få kolossalt gode bilder fra det. Selvfølgelig bare for moro skyld, det vil aldri overgå noe av det andre utstyret mitt. Men litt på barnenivå, eksperimenteringen og spenningen etter resultatet samt optimaliseringen etterhvert som man lærer. Siden utfordringene er mange med en mobiltelefon vil en slik rigg på en måte gi oss muligheten til å lære å fotografere på nytt siden det er så mye annet man må ta hensyn til med en mobiltelefon. Spesielt aktuelt er det ettersom mobiltelefoner begynner å få større sensor (Xperia Z1 og Lumia 1020) samt store blenderåpninger som F2.0 etc, for da har man faktisk mulighet for å få brukbare bilder ut av de - under de rette forhold :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...