Gå til innhold

? Windows 9 vil forene alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forening av tablet og PC fungerer alle glimrende, jeg er ganske sikker på jeg aldri kommer til å kjøpe et Android tablet. Så nå mangler det bare mobilen, og selvfølgelig ta igjen forspranget til android og ios med utvalg av apper og funksjoner.Samt få Nokia til å lage telefoner som ikke ser ut og er er like klumpete som legeklosser.

 

Forening av systemene er den største grunnen til jeg har troa på at Microsoft kan bli størst igjen, de trenger bare å bruke hodet riktig, potensialet er enormt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns Windows tok mange dårlige designvalg med W8, og det er ut til at de fortsetter med W9. Det var kanskje en teit kommentar, men jeg syns det må være et skille mellom plattformene. :p

 

Det spørs hva du mener med skille. Problemet er ikke å lage et system som går på alle plattformene(android kjører samme system på mobil og nettbrett helt fint), men å formidle hvordan man skal bruke det.

 

Poenget blir vel neppe å bruke Windows skrivebord på mobilen, men f.eks å bruke den når mobilen settes i docking og kobles til en ekstern skjerm. Problemet er at 70% ville ikke skjønt en dritt av at det var poenget med mindre de får det inn med teskje, og det er der jobben ligger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Windows 8 på desktop med apper som bruker hele skjermen, er ubertragisk. Jeg har som mange andre tweaket det mest mulig likt Win7. Skal MS ha stor suksess med Win9, så kan de ikke låse oss til mobil GUI på store skjermer.

 

Det som er tragisk, er at folk tror de er låst.

 

Win 8 fungerer akkurat som windows 7, det er ingen som tvinger deg til å bruke en funksjon som er laget for touchskjerm. Det er bare, tro det eller ei, bare å bruke PCen akkurat som før! Det er derfor du har deskop mode!

 

Jeg skjønner virkelig egentlig ikke hva det er å syte over, det er bare å la være å bruke det, ikke noe verre enn det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Windows 8 på desktop med apper som bruker hele skjermen, er ubertragisk. Jeg har som mange andre tweaket det mest mulig likt Win7. Skal MS ha stor suksess med Win9, så kan de ikke låse oss til mobil GUI på store skjermer.

Det som er tragisk, er at folk tror de er låst.

 

Win 8 fungerer akkurat som windows 7, det er ingen som tvinger deg til å bruke en funksjon som er laget for touchskjerm. Det er bare, tro det eller ei, bare å bruke PCen akkurat som før! Det er derfor du har deskop mode!

 

Jeg skjønner virkelig egentlig ikke hva det er å syte over, det er bare å la være å bruke det, ikke noe verre enn det!

Det er også det man gjør. Om du instalerer win 7 på en ny pc blir du også kvitt all den preinstalerte dritt programvaren.

 

Vi er selvsagt enig om at metro er fullstendig ubrukelig, men også desktop win 8 føles som et dårlig portet konsolspill.

 

Nei Win8 UI er heller ikke perfekt på nettbrett.

Opplagte bugs som mangelen på undermapper på start siden som gjør at Microsoft programmer designet for win 8 som office 2013 og sql server 2012 spamer den med programmer som sjelden/ aldri brukes.

 

Store windows programmer er litt forskjellig fra android apper, ganske få android apper er større en en gb og har 15 år legacy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også det man gjør. Om du instalerer win 7 på en ny pc blir du også kvitt all den preinstalerte dritt programvaren.

 

Vi er selvsagt enig om at metro er fullstendig ubrukelig, men også desktop win 8 føles som et dårlig portet konsolspill.

 

Nei Win8 UI er heller ikke perfekt på nettbrett.

Opplagte bugs som mangelen på undermapper på start siden som gjør at Microsoft programmer designet for win 8 som office 2013 og sql server 2012 spamer den med programmer som sjelden/ aldri brukes.

 

Store windows programmer er litt forskjellig fra android apper, ganske få android apper er større en en gb og har 15 år legacy.

 

Installerer du derimot windows 8, om så med classic shell(som er helt unødvendig i mine øyne hvis du faktisk kan GIDDE å lære deg win 8), har du forsatt et mye kjappere og smidigere system enn win 7.

 

Hva er galt med desktop win 8? Det er jo kun små, ubetydelige forskjeller fra win 7.

 

Win 8 på nettbrett er fantastisk etter min mening, multitasking er genialt, og det er et pent og smidig system. Jeg har enda ikke opplevd noen bugs her såvidt jeg kan huske. Win 8 på nettbrett har vel forøvrig blitt rost opp av de fleste, dog blir det en smaksak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten har jeg noe nytt (for meg, i allefall) å tilføye om Windows 8.

Jeg kjøpte meg en Microsoft Surface 128GB. Jeg synes dette er en god og rimelig erstatter for den gamle Tablet-PC'n min som er ca. 10 år gammel nå. Og den har en "ordentlig" CPU, så den bør vurderes opp mot ultraportable tablet-PC'er, ikke tablets. (Jeg har forøvrig en Galaxy Tab 10.1 å sammenligne med om noen skulle være interessert).

Windows ModernUI (Metro) på desktop er en krisedårlig løsning som helst skulle gått an å slå helt av. Men nå har jeg altså prøvd den der den hører til, og MetroUI funker sånn høvelig greit på Surfacen. Det er helt åpenbart at den ble utviklet for tablets, funker greit på tablets, og det ble ikke gjort nok for at det skulle funke på Desktop-PC'er. Dette er det snakket opp og ned om, så vi trenger ikke gå inn i den debatten.

Derimot så vil jeg si noe om det motsatte, desktop på Surface Pro. For det er jo ikke noen hemmelighet at det finnes to-tre salgsargument for Surface Pro:
- i5 prosessor i stedet for atom-kalkulator,
- Wacom trykksensitiv digitizer som gjør at dette er et flott tegnebrett,
- og fullversjon av Windows 8 Pro med desktop og all dertil tilhørende programvare.

Okay, tegnebrettet er flott, og tavlepc'ner drittkjapp.

Men dette er dessverre den dårligste Windows desktoppen jeg har brukt siden Windows 95.

All programvaren jeg har et forhold til fra før kan kanskje kjøres, men det kjøres ikke bra. Dette skyldes den høye pixeltettheten, som gjør at man må velge mellom å ikke kunne lese teksten, eller kjøre hele Windows i Zoom. Ting blir ulidelig smått i 100% view. Microsoft har tatt valget for meg, og brettet kom levert med 125% zoom som default.

Okay, da er vel det løsningen, da? Nei. Det er ikke løsningen. For med mindre programmene er skrevet spesifikt for å håndtere høy DPI, så ser zoomet skrift helt forferdelig ut. Det gjelder f.eks. Chrome, fonten i Chrome ser nettopp ut som programmet er zoomet inn. Den er blurry. Firefox har fått på plass en fix på dette, men Opera har også blurry skrift. Da jeg installerte MS Silverlight for å se fotball på brettet, var selv installasjonsprogrammet fra Microsoft blurry. Dette er helt krise. Jeg forsøkte å leve med 100% smått, men fikk bare vondt i øynene. Så løsningen er å kjøre i Zoom modus og bruke nyeste versjon av Firefox. Programmer som ikke zoomer bra er like rævva som når man setter feil oppløsning på en flatskjerm - det ser ikke ut.

Og så vil jeg trekke fram at før Aero, i gamle versjoner av Windows, hadde dette overhodet ikke vært et problem. I gamle versjoner av Windows kunne man tilpasse / customize Windows slik man ville. Der kunne man endre størrelsen på ikoner, rammer, og tekst som man ville. Dette hadde tatt bort hele problemet med zoom og blurry tekst, for man hadde ikke trengt å kjøre denne dårlige zoom-løsningen.

I WIndows 8 Pro har man ikke muligheten til dette. Der har man noe "make Windows bigger"-greier som altså er dette zoom-dillet, og så har man en dropdown for å endre fontstørrelser. Men den er av en eller annen grunn disablet på Surface Pro, uten at jeg har tatt meg bryet med å lese opp om hvorfor.

Så, som nettbrett vil det funke fint, for det finnes nettlesere - minst to - som fikser høy DPI-problemet for deg. Men når man skal installere den kjente, gode desktop-programvaren er det en viss mulighet for at dette vil plage deg.

Da kan man slå av zoomingen for et program, som beskrevet her: http://sertacozercan.com/2013/06/how-to-fix-bluriness-of-chrome-in-windows-8-1-preview-and-keep-it-usable-on-a-touchscreen/ - men bakdelen er at da blir alt av ikoner så smått at du klarer ikke treffe dem uten penna.

Så enden på visa er at alle som skal være med videre på Desktop Windows med Retina-display blir visst nødt til å oppdatere programvaren sin. Så det er ikke så god bakover-kompatibilitet for det store Windows-biblioteket av programvare som man skulle tro.

I am dissapoint. Dette burde vært løst i operativsystemet, ikke gjennom omskriving av hver enkel applikasjon. Fontene alle bruker er uansett skalerbare, så dette er trist.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så er det klart at det er riktig å slå sammen plattformene slik at applikasjoner virker på tvers av devices og man får slått sammen de tre økosystemene til noe helhetlig sånn at Microsoft og alle andre slipper å dele oppmerksomheten på relativt samme platform i tre. Men UI må enten være et helt nytt nivå av skalerbart, eller så må man akseptere at UI er forskjellig avhengig av skjermstørrelse. Dette har de ikke fått til i det hele tatt i Windows 8/8.1, og jeg kan vel tenke meg at de hadde mest fokus på den tekniske plattformen bak (primært RT som applikasjonsrammeverk) i stedet. Så jeg forventer meg i alle fall at de gjør en skikkelig kraftanstrengelse for å få på plass et langt mer dynamisk UI til Windows 9. Ellers så vet jeg ikke om det er verd å fortsette på platformen, om ikke man kan ta med seg alt av legacy programvare videre i minst like god tilstand som før.

Lenke til kommentar

Nei Win8 UI er heller ikke perfekt på nettbrett.

Opplagte bugs som mangelen på undermapper på start siden som gjør at Microsoft programmer designet for win 8 som office 2013 og sql server 2012 spamer den med programmer som sjelden/ aldri brukes.

 

Helt enig. På jobb-PCen med Windows7 er det nå x antall programmer som visual studio og andre utviklingsverktøy, databaseverktøy, fagprogrammer etc, som installerer haugevis med snarveier i hovedkatalogen den lager på startmenyen. Skulle jeg installert samme miljø på Windows 8 ville jeg endt opp med en startmeny med hundrevis av snartveier i fullstendig kaos, uten noe som helst sortering. Helt utrolig at MS ikke har greid å løse dette på en bedre måte

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er galt med desktop win 8? Det er jo kun små, ubetydelige forskjeller fra win 7.

 

 

Ingenting galt med det underliggende systemet i Windows 8, slettes ikke! Har brukt Windows 8 siden developer preview, jeg er stortsett alltid tidlig ute med nye systemer for å teste og se hvordan det er.

 

Men Windows 8 i sin helhet syntes jeg har vært et smått tragisk kapittel og en trist smørje som Microsoft burde ha holdt seg for gode til. Selv med Windows 8.1 som skulle rette på så mye så syntes jeg dette minner om noe som det skulle stått skrevet BETA over med storebokstaver og ikke vært noe som Microsoft har levert som et ferdigprodukt som de tar seg betalt for.

 

 

Og for å ha sagt så syntes jeg løsninger som Classic Shell, Start8 osv er en temmelig idiotisk løsning. Om du ikke er tilfreds med hvordan Modern UI fungerer så kjøper du ikke Windows 8 for eneste måten Microsoft lærer på er om kunder som ikke liker løsningene lar være å bruke det. Det å anskaffe seg Windows 8 så Microsoft får penger i kassa i kombinasjon at de ser at brukerantallet av Windows 8 øker gir jo et helt feil inntrykk om du i utgangspunktet er motstander av selve hjertet og kjernen i det hele, nemlig Modern UI. Så gjør deg selv en tjeneste å ikke bruk penger og ressurser på noe du i utgangspunktet ikke liker bare fordi du kan trikse og mikse med det så det blir mer brukanes.

 

 

Det problemet jeg har med Windows 8 er Microsoft sin utrolig arrogante holdning til markedet, her har de rett og slett innsett at de sliter å komme seg inn på "det nye markedet", altså mobil og nettbrett så de har forsøkt å bruke sin markedsdominans og sitt Windows monopol til å tvinge Modern UI nedover halsen på brukerne sine i et eller annet desperat håp om at det skal få brukere til å se lyse, begynne å elske disse flisene og dermed få folk til å velge Windows baserte nettbrett og mobiler fremfor konkurrentene.

 

Dette har nok dessverre ikke fungert helt etter planen, for folk ser ut til å være svært så misfornøyde med Windows 8, de vil rett og slett ikke har det og folk forbinder jo disse flisene med noe negativt istedenfor noe positivt som umulig kan ha noen positiv innvirkning på nettbrett og mobilsalget. Det finnes selvfølgelig unntak, det er et fåtall av mennesker regelrett liker Modern UI, som liker disse flisene og de vil mest sannsynlig like det på nettbrett og mobil også. Poenget er at disse er i et klart mindretall, så det å tvinge på kundene sine et system de tilsynelatende ikke vil ha har aldri vært en spesielt god idé. Per dags dato så kjenner jeg faktisk ingen, ikke en eneste person i min vennekrets eller familie som faktisk liker Windows 8 og Modern UI og da sier det seg selv at noe har gått galt.

 

 

Selv er jeg ingen stor fan av Modern UI, jeg sliter med å forstå hva det har på en desktop og gjøre og enda verre hva i all pokker det har på en server å gjøre via Windows Server 2012 og nå nye Windows Server 2012 R2 (server versjonene av Windows 8 og Windows 8.1). Hvorfor skulle jeg i mine villeste drømme ønsker at startmenyen plutselig skal begynne å dekke hele skjermarealet mitt? Sitter jeg på en 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning fordi jeg ønsker å ha den dekt av hundreogførti forskjellige små fliser som gir meg minimalt med informasjon og nærmest fungerer som forvokste snarveier og ikoner som sprer seg over hele skjermen?

 

For meg så er en startmenyen pasé, jeg har slutten å benytte en startmeny som en startmeny for flere år siden ettersom jeg nå har SSD med såpass effektiv søkning at jeg egentlig bare benytter startmenyen som et søkefelt og ingenting annet og da blir det utrolig baklengs at Microsoft skal komme her med en ny og fancy form for startmeny som plutselig skal dekke hele skjermen min hvor jeg gjerne har masse forskjellige som ligger å kjører som jeg ønsker en oversikt over til enhver tid. Jeg tror jeg aldri, under noen omstendighet har hatt et ønske om at noe som helst skal dekke over alle vinduene mine på skjermen, bortsett fra når jeg spiller spill eller ser en film men også da har jeg det gjerne i et vindu så det kan stå vedsiden av annen relevant informasjon. Og nå skal de altså komme her med noe så meningsløst som en startmeny som skal dekke hele pokkers skjermen min.

 

For meg så er startmenyen fremdeles like pasé som tidligere, det er ingenting med Modern UI menyen som gjør den noe mer aktuell for meg å benytte meg av enn den gode gamle startmenyen. Eneste forskjellen er jo at du har nå et stort gridbasert meny med fliser som strekker seg over hele skjermen for å være maksimalt touchvennlig og hva som verre er at den nå på død og liv skal filtrere søkene mine så ikke bare skal søkingen plutselig ta opp 100% av skjermen isteden for 10% men den har også blitt mindre effektiv og krever flere klikk og mer navigering fordi tingene jeg søker opp stortsett alltid havner i en av de to andre kategoriene enn den som Modern UI går til som standard... Og den er altså ikke smart nok til å skjønne at når det er null søketreff i kategori nummer en at den kanskje burde automatisk hoppe videre til en av kategoriene hvor det faktisk er søketreff.

 

Så langt så har jeg egentlig ingen grunn til å være begeistret for Modern UI som en dårlig erstatning for startmenyen fordi den har ikke forbedret hverdagen min på noen som helst måte, den har faktisk bare forverret den. Så hvorfor skulle jeg da være fornøyd med den? At den gir mye mening på et nettbrett eller andre enheter med touchbasert input ser jeg så absolutt, men hvorfor i allverden må dette tvinges på meg på mine desktop, bærbare og servere hvor det ikke er noe touchskjerm å oppdrive? Det er så baklengs som det kan få blitt, og Microsoft burde jo tilby brukere å tilpasse brukeropplevelsen sin til en viss grad da hvertfall. Dette blir som "one-size-fits-all" prinsippet hvor det egentlig ikke passer bra for noen i det hele tatt.

 

 

Men dette er jo et problem som kan unngås på mange måter, installerer du Classic Shell eller Start8 så omgår du jo hele denne problematikken og du sitter jo igjen med et system som tross alt er bedre optimalisert, raskere og mer effektivt enn Windows 7. For det er ingen som helst tvil om at Windows 8 er et bedre og mer effektivt system, det er bare det at Microsoft har klart å spolere brukeropplevelsen for desktopbrukere så til de grader at det egentlig ikke spiller noen rolle.

 

 

Hovedproblemet mitt med Windows 8 er at det prøver å være to systemer på engang, uten at det klarer å integrere eller snakke mellom sine to systemer. Hva mener jeg med dette? Jo det at Internet Explorer i Modern UI har null kommunikasjon med Internet Explorer for desktop, så alt av innstillinger og det hele må settes opp hver for seg og gjør du forandringer så synkroniseres ikke disse så disse to variantene av Internet Explorer på ett og samme system snakker altså dårligere sammen enn hva for eksempel Google Chrome gjør mellom to helt separate systemer, selv på tvers av operativsystemer. Det er og blir for dårlig. Verre blir det når Microsoft på død og liv skal kjøre Modern UI nedover halsen på det og nærmest lure deg til å bruke "apps" kontra fullverdige dekstop programmer selv om du sitter på desktopsystemer uten touchskjermer. Hva er standard nedlastingen fra Skype.com via Windows 8? Jo Modern UI sin Skype app istedenfor Skype for Desktopp.. Forstå det dem som kan, dette igjen skriker desperasjon lang vei syntes jeg når Microsoft går til dette skrittet for å få folk til å benytte se av Modern UI og diverse app kontra desktopprogrammer igjen sikkert med et håp om at det skal få sving på Microsoft nærmest ikke-eksisterende nettbrett og mobilmarkedet. Igjen så lurer jeg på om det faktisk finnes en eneste logisk grunn for at noen i det hele tatt vil ha den temmelig labre appen av Skype kontra desktopversjonen? Og her har vi igjen problematikk med to systemer som ikke snakker sammen, for hva skjer om du har begge disse installert samtidig og prester å logge på begge to? Jo samtlige varslinger og alt kommer dobbelt, de snakker overhode ikke sammen og toppen av kransekaka er at det ikke er noen logisk måte å få logget ut av appen på så jeg endte faktisk opp med å måtte slette den fullstendig.

 

Og dette er en gjenganger med stortsett alt, du kjører et system med Windows 8 Desktop og et system med Windows RT i form av Modern UI nærmest blottet for intern kommunikasjon mellom systemene som virker helt latterlig lite gjennomtenkt og dårlig utført og lite optimalisert, som skaper en helt vannvittig stor forvirring for brukere. Og ALT, og da mener jeg ALT i Windows 8 oppfordrer deg til å defaulte ting Modern UI, om det så er åpne bilder, spille av videoer, e-post behandling, alt maser Windows 8 om hvorvidt du ønsker å benytte deg av en eller annen Modern UI app som standard.. For meg blir dette kremeksemplet på dårlig og forvirrende brukeropplevelse. Standardappsene i Modern UI er heller ikke mye å skrive hjem om, de fleste er såpass marginale med såpass lite innhold at de er temmelig svake selv til apps å være som bare øker følelsen av at dette ikke er et ferdigutviklet system som ble rushet til markedet minst ett år, om ikke to og tre for tidlig.

 

 

 

Jeg skjønner hvor Microsoft vil hen og jeg sier ikke at tanken bak i seg selv er dårlig. Men det å levere et såpass halvferdig og lite gjennomført produkt som Windows 8 som faller i mellom så mange stoler er ikke måten å gjøre det på og jeg tror de fort kan brenne endel bruer i prosessen mot å få et ferdig og gjennomført produkt, det er større konkurranse i markedet enn noengang og du skaper ikke tillit fra massene ved å levere noe som blir såpass forvirrende og frustrerende i bruk som det Windows 8 til tider faktisk er. Det at de droppet fullstendig å ha noen innfører for nye brukere så folk i det hele tatt skjønte hvordan de fikk frem startmenyen, fikk noen innføring i hva Modern UI faktisk er og hvordan de kunne gjøre helt elementære ting som å skru av maskinen hjelper jo heller ikke på inntrykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...