Gå til innhold

Panasonic legger plasma-TV-en død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har LED-LCDene blitt bedre på responstid? En kamerat av meg kjøpte en sånn til rundt 15k for tre år siden, og Wii på den var helt håpløst, den klarte jo ikke holde følge i det hele tatt.

 

Ellers kjenner jeg en del som har slike fra Samsung, og jeg synes ærlig talt bildet ser skikkelig merkelig ut på dem, selv om det selvsagt er skarpt og fint. Som om alt er video, liksom. Skyldes kanskje noen bildeforbedringsgreier det går an å slå av?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At Panasonic går bort fra plasma betyr ikke at andre gjør det. Kanskje tvert i mot, at markedet for plasma konsentreres mer på de andre plasmaprodusentene (høyere andeler til de).

 

Plasmaens problem har alltid vært pikselstørrelse. Det er vist svært vanskelig å krympe pikslene, noe som ga problemer i overgangen fra HD til full-HD. De minste plasmaskjermene måtte de rett og slett gi opp fordi pikslene ble for små. Den gangen klarte de bare RGB-piksler ned til rundt 0,8 mm størrelse. Det betød at 40-tommerne plasma ble utkonkurrert av LCD siden sistnevnte kunne by på fullHD. Plasma 50" og oppover var derimot tilgjengelig men disse var dyre og solgte lite.

 

Plasma har selvsagt utviklet seg videre fra den gangen og nå er de minste plasmapikslene på rundt 0,5 mm. Noe som betyr at 40" FullHD er fult mulig med plasma.

 

Pikselstørrelsen vil gi plasmaen et problem i overgangen til 4K. Kun de største skjermene (ca 80"+) har store nok piksler til 4K plasma, mens optimal størrelse er sikkert rundt 100 tommer. I disse størrelsene kan det godt hende plasma igjen blir de rimeligste 4K modellene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ellers kjenner jeg en del som har slike fra Samsung, og jeg synes ærlig talt bildet ser skikkelig merkelig ut på dem, selv om det selvsagt er skarpt og fint. Som om alt er video, liksom. Skyldes kanskje noen bildeforbedringsgreier det går an å slå av?

 

Min Samsung er en plasma, PS50C7705, og den kom default med "bildeforbedringsgreier" som fikk alt til å se ut som det var filmet med håndholdt videokamera. Det gikk heldigvis an å slå av denne egenskapen, men det gikk vissnok ikke an å slå av på modellen under min. To modeller under min hadde ikke denne egenskapen og dermed heller ikke det problemet.

 

Husker ikke i farta hva det heter, og har altså en helt annen modell, men det finnes definitivt sånne features på Samsung-TV'er.

Lenke til kommentar

At Panasonic går bort fra plasma betyr ikke at andre gjør det. Kanskje tvert i mot, at markedet for plasma konsentreres mer på de andre plasmaprodusentene (høyere andeler til de).

 

Nå produserer Panasonic kvalitets tv-er, mens mye som andre produsenter har er søppel på plasma fronten.

Når jeg sier at jeg har kjøpt en plasma tv så himler enkelte folk med øynene og tror jeg har kjøpt en møkka-tv til 3000kr.

 

Sannheten er at den har samme kvalitet på bildet, om ikke bedre enn en Samsungs 8005 serie til under halve prisen.

Så det er helt klart dumt at Panasonic sine plasma tv-er forsvinner, for om så det betyr at andre produsenter får større andel av dette markedet så kommer det helt sikkert til å gjøre utsagnet til mine uvitende bekjente mer riktig enn noen gang når det kommer til deres inntrykk av plasma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skylder på de håpløse tv-anmelderne som hele tiden snakker om hvor fantastisk tynn tv'n er (LED-LCD). En TV skal i utgangspunktet vurderes i påslått tilstand der bildekvalitet betraktes, ikke hvordan den ser ut i avslått tilstand.

Jaja, da er det bare å klamre seg fast til den tv'n man har idag, og vente i spenning på OLED til fornuftige priser.

Jeg skal ihvertfall ikke ha noen flere LED-LCD med det første

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg sier at jeg har kjøpt en plasma tv så himler enkelte folk med øynene og tror jeg har kjøpt en møkka-tv til 3000kr.

Har vært borti det samme og er rimelig frustrerende. Det er rimelig liten tvil om at ST50 og andre serier fra Panasonic er fantastiske og er ofte sett på som den beste TVen laget i 2012 (hvertfall mtp. bang for buck). Dessverre tenker folk på gamle plasmaer med masse problemer med burn-ins, uklart bilde og andre problemer som nå er veldig utdatert.

 

Eneste jeg har å trekke ned på min ST50 må være at menyene er rimelig kjipe, men det er sjeldent jeg har hatt bruk for uansett mtp. HTPC.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Går å sikler på en PxxVT60, men det synes ikke å være VESA feste på disse. Er det virkelig tilfelle ?

 

Jeg har allerede veggplassert skjerm og det er uaktuellt med noe annet.

Lenke til kommentar

Da er det bare å løpe og kjøpe Panasonic plasma før lagrene går tomme!

 

Du kommer ikke til å se TV'er med tilsvarende bildekvalitet før OLED har kommet. Vel, OLED har jo kommet, men det er fortsatt så dyrt at det er en kuriositet. Det kommer til å bli 1-2 år med tilbakegang hva bildekvalitet pr. krone angår, men så fort OLED-skjermene kommer ned i vanlig dødelige prisklasser, er det ingen som kommer til å savne plasmaen.

 

Får bare håpe Panasonic plasmaen som står i stua ikke kneler før den tid... da blir det TV-fri frem til OLED kommer.

 

At Panasonic går bort fra plasma betyr ikke at andre gjør det. Kanskje tvert i mot, at markedet for plasma konsentreres mer på de andre plasmaprodusentene (høyere andeler til de).

 

Har ikke sett så mye på andre plasma-produsenter, men av det jeg har sett er Panasonic helt overlegent (og helt udiskutabelt etter Pioneer ble borte). Samsung har forferdelig bildekvalitet på plasma i forhold, det er ikke et alternativ... Hvilke andre produsenter er det som lager gode plasmaskjermer?

 

Jeg har egentlig et inntrykk av at Panasonic stort sett har eid TV-markedet siden CRT-tidene... De er fantastisk gode på bildebehandling.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...