Gå til innhold

Spotify drar på piratjakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel, til den lille røveren kom. Har du noe tall/statestikk/bevis/whatever på at det faktisk er sant?

 

Ellers fin artikkel :)

 

De burde nok skrevet noe sånt som at plateselskapene ikke lenger kan bruke piratkopiering som unnskyldning...

 

Er det forresten bare meg som har lagt merke til at CD'er generelt koster mindre enn før selv om vi har hatt en grei stigning i konsumprisindeks de siste 10-20 årene?

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var det noe med at de betaler utifra hva som er populært, og ikke hvor mange ganger du hører på visse artisters sanger osv. Altså at artister får betalt for å være populære, og ikke for antall ganger sangene blir hørt på eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Spotify forteller at 70 prosent av inntektene går tilbake til rettighetshaverne, med over seks milliarder utbetalte kroner på fem år.

 

Problemet er at det er de største rettighetshaverne som håver inn mest penger.

 

La oss si jeg betaler 99 kr og hører utelukkende på Grouch. En lite kjent artist fra Australia. UTELUKKENDE hører jeg på han.

 

Hvor mye av pengene mine får han? Et par 2-3 øre ca. Hvor går resten av pengene mine? Til de plateselakepene som innehar de artistene med mest "hits"...selv om jeg ikke har hørt en dritt på Miley Cyrus, tar hun en gedigen bit av de 99 kr jeg betaler.

 

Hvorfor? Fordi Spotify er rævkjørt av de 4 store. Derfor.

 

Unngå Spotfiy om du liker musikk som ikke figurer på Vg-listen, sier jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Hvor mye av pengene mine får han? Et par 2-3 øre ca. Hvor går resten av pengene mine? Til de plateselakepene som innehar de artistene med mest "hits"..

 

Jeg har en ide om at små artister/utviklere ikke har noe å tjene på å være på de store tjenestene (Spotify, Steam, etc), og det du sier her forsterker min overbevisning om akkurat det. De vil gjøre det mye bedre ved å spre musikken/produktene via sin egen hjemmeside og heller be om donasjoner...

 

Hvorfor? Jo, fordi de store er så mektige at de lett kan vri betaling og eksponering i sin favør, Spotify vil ikke våge å gå imot noen av de store i frykt for at de vil trekke seg ut (les: ødelegge Spotify). Da vil det nødvendigvis gå ut over de små, som egentlig bare er fornøyde med å få lov til å eksponere seg.

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...og tapet fra ulovlig piratvirksomheten viser seg å ikke lengre ha den dramatiske virkningen den en gang hadde på platebransjen.

Fin artikkel, til den lille røveren kom. Har du noe tall/statestikk/bevis/whatever på at det faktisk er sant?

 

Ellers fin artikkel :)

HW.no hadde en artikkel på dette for en liten stund siden. Pirater bruker mer penger på lovlig spill, filmer og musikk enn "vanlige" brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde først de skulle bli like hysteriske og tåpelige som platebransjen, men de reddet iallefall mitt abonnement når jeg leste resten av artiklen :)

 

Man få ikke bort piratene ved å forby dem og begynne å jakte og komme med tåpelige påstander som hvem som helst kunne si imot med vitenskapelige fakta. Man må begynne å tilby alternative løsninger slik som Spotify, Netflix, HBO og Wimp - noe som er billigere enn å handle plater og dvd'er på "gamlemåten", og nesten like enkelt som å piratkopiere.

 

De eneste som forstår hvordan man skal bli kvitt piratene er nyere bedrifter som nettopp Spotify, mens platebransjen sitter som sta gubber og ønsker ikke å bli fortalt om hvordan de skal gjøre det.

 

Og om de først lytter klarer de sjeldent å komme opp med en ordentlig løsning.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en i et band som har lagt ut musikk på Spotify, han sa at de tjente så og si ingen ting på dette fikk jeg høre, de la låtene ut som reklame for konsertene rett og slett. for de som lurer på hvor populære de er, så har de 3-5 "populæritetsbarer" på rundt 20 låter, hva nå det enn vil si.

Lenke til kommentar

Musikk er en hobby. Alt for mange forventer å bli betalt for det. Har man et nisjeprodukt må man se an markedet og om det i det hele tatt lønner seg å selge det. Det er ikke alltid det gjør det. Er man populær, så får man betalt. Hvis man virkelig brenner for musikken så vil man lage den uansett. Det finnes titusener av kreative sjeler rundt i verden som mer enn gjerne tar plassen til de som trekker seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Spotify forteller at 70 prosent av inntektene går tilbake til rettighetshaverne, med over seks milliarder utbetalte kroner på fem år.

 

Problemet er at det er de største rettighetshaverne som håver inn mest penger.

 

La oss si jeg betaler 99 kr og hører utelukkende på Grouch. En lite kjent artist fra Australia. UTELUKKENDE hører jeg på han.

 

Hvor mye av pengene mine får han? Et par 2-3 øre ca. Hvor går resten av pengene mine? Til de plateselakepene som innehar de artistene med mest "hits"...selv om jeg ikke har hørt en dritt på Miley Cyrus, tar hun en gedigen bit av de 99 kr jeg betaler.

 

Hvorfor? Fordi Spotify er rævkjørt av de 4 store. Derfor.

 

Unngå Spotfiy om du liker musikk som ikke figurer på Vg-listen, sier jeg.

 

Jeg er nesten sikker på at Spotify bruker statestikk over hvilke artister som høres mest på, og dermed får så-så-mange prosent av inntekten deres. Så om du da betaler lite til "Grouch" og mer til Universal Music, så spiller jo da ikke det noen rolle siden de andre 6 millionene også betaler litt til "Grouch". Skulle nå tro at det er sånn det funka.

Lenke til kommentar

Musikk er en hobby. Alt for mange forventer å bli betalt for det. Har man et nisjeprodukt må man se an markedet og om det i det hele tatt lønner seg å selge det. Det er ikke alltid det gjør det. Er man populær, så får man betalt. Hvis man virkelig brenner for musikken så vil man lage den uansett. Det finnes titusener av kreative sjeler rundt i verden som mer enn gjerne tar plassen til de som trekker seg.

 

Derfor betaler jeg ikke for musikk. Blir jo ikke de jeg faktisk vil støtte som får noe uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...