Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S4 Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne testen kom lovlig sent. S4 Mini har vært på markedet nesten like lenge som S4 jo...

 

Mon tro om Amobil følte at de nå måtte ha en test av mindre bra modell, bare for å vise at de ikke alltid gir terningkast 6... Det er imidlertid fortsatt vanskelig å forstå argumentene. Telefonen får f.eks. pluss for "Super bildekvalitet", men minus for "Middels kamera"...

Lenke til kommentar

Superparanoid: At noen tester kommer sent handler om at det tidvis er lang kø av produkter som skal testes. Noen ganger kommer også de virkelige toppmodellene i kø, noe som gjør at det blir tett i karaktertoppen.

 

Super bildekvalitet hørte ikke hjemme i boksen, og er fjernet.

Lenke til kommentar

Tja, er det så mange som klager på ytelsen og brukeropplevelsen med iPad mini da?

Den har mye mindre regnekrefter og har mye dårligere skjerm sammenlignet med iPad og nexus 7. Ytelsen ved vanlig bruk ser ut til å være grei nok, men det er i stor grad fordi den har så elendig oppløsning, og iOS 7 ser også ut til å ha ganske lange animasjoner for å gi enheten tid til jobbe uten at det oppleves for tregt.

 

Populariteten til iPad mini ser for min del ut til å indikere at 10" er for stort heller en at mini er et godt produkt.

 

Jeg tror nok den opplevde ytelsen på S4 mini også vil være relativt god, siden CPUen er ganske kraftig, og en svak GPU bør ikke være veldig problematisk med tanke på at skjermen er så lavoppløst. Jeg vil også påstå at denne telefonen er liten nok til å fortjene å bli kalt mini, iPhone er serdeles liten sammenlignet med nesten alle konkurrentene. Oppløsningen på skjermen vil jeg derimot si er så dårlig at den fortjener dårlig karakter.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

EirikLF: Det er riktig at systembrikken og RAM til sammen her burde gi nok futt til en grei brukeropplevelse. De store stoppene og treghetene opplever vi først og fremst der den jobber med den interne lagringen. Da blir alt veldig mye tregere i perioder. For eksempel hvis den oppdaterer apper under bruk, eller hvis du bruker filutforskeren eller bildegalleriet, for å nevne noe. Det kan virke som om treg lagringsplass er en viktigere faktor i den svake brukeropplevelsen enn selve systembrikken er.

 

Vi ser jo også at den kommer "greit nok" ut på ytelsestester - greit nok til at den opplevde ytelsen burde være innafor. Men - i det siste er det litt vanskelig å stole på ytelsestester, og til syvende og sist er uansett brukeropplevelsen en viktig del av årsaken til den svake karakteren her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Samsung få tyn for å kalle et produkt mini??Hva med Ipad mini? Hvorfor får ikke Apple samme behandling når mini'en ikke har retina skjerm og svakere maskinvare enn Ipad?

 

Vel.. Apple skriver ikke at det er en iPad 4. gen mini, men at det er en iPad mini. Altså en mindre versjon i iPad-serien.

 

Det er derfor ikke noe krav til at den skal ha samme ytelse under panseret som iPad 3/4, selv om vi ønsker oss det.

 

Samsung har valgt å kalle denne en S4 Mini - altså en mini-versjon av S4 modellen - ikke et selvstendig medlem av S-serien. Vi hadde derfor satt pris på at funksjonaliteten ble mer eller mindre bevart selv om den fysiske størrelsen ble mindre.

 

Sånn ut ifra noen kjappe tanker jeg har gjort om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne telefonen noen uker og er egentlig storfornøyd. Nå skal det sies at jeg aldri forventet at den skulle matche storebroren eller andre toppmodeller på specs, men nå er det heller ingen andre telefoner på samme størrelse som er så mye kraftigere.

Jeg byttet til denne fra en Huawei Ascend P1 som jeg egentlig var veldig fornøyd med. De har samme skjermstørrelse, men S4 mini er faktisk noen gram lettere og mindre. Er veldig fornøyd med skjermen som jeg faktisk synes virker klarere og skarpere i fargene enn toppmodeller fra Sony og HTC som virker mye blassere, men dette er sikkert en smakssak også.

Har ikke merket noe til treghetene som beskrives i testen, telefonen virker rask og fin på alle områder jeg har brukt den.

Det jeg kan være enig i er at den er litt overpriset, men prisen vil nok falle ganske snart i likhet med S3 mini, men denne er klart mye bedre enn forrige mini utgave. Ellers er batteritiden helt ok, faktisk litt dårligere enn min gamle Huawei, men nå har jeg ikke endret så mange instillinger eller aktivert strømsparing. Generellt også synes jeg det følger med for mye unyttig "bloatware" fra Samsung, men det kan jo deaktiveres.

Noe som burde trekkes fram som positivt er jo at den både har NFC og 4G.

Etter min mening er det en meget rask og god telefon for de som ikke vil ha større skjerm og mobil, men kan skjønne de som er skuffet over at det ikke finnes toppmodeller med denne skjermstørrelsen. Ser poenget med at det for noen kan virke misvisende at den også heter S4, men ser ikke noen grunn til at den skal få trekk i en test grunnet navnet.. føler at det er denne skuffelsen som preger denne testen for mye. Telefonen er en sterk terningkast 4 i mine øyne og vil nærme seg 5 ganske lett med lavere pris.

Endret av cyberpet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Samsung få tyn for å kalle et produkt mini??Hva med Ipad mini? Hvorfor får ikke Apple samme behandling når mini'en ikke har retina skjerm og svakere maskinvare enn Ipad?

 

Ipad mini har like mange piksler som ipad 2 men siden det er midre skjerm blir oppløysinga betre
Lenke til kommentar

Nå blir jeg nesten litt sur... MINUS FOR LITEN SKJERM? Her får toppmodellene med 5 tommet et minus for å være for store, Iphone får ingen merknad med sin 4 tommer, men en android med 4.3 er altså så "lite" at det skal gi minuspoeng? Testene og evalueringene bør være noen lunde konsistente....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...