Gå til innhold

IPv6 i boks hos Altibox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker litt "vågalt" å ikke ha firewall. Som hobby-applikasjonsutvikler og Linux-admin er jeg absolutt for det, men man mister jo et lag med sikkerhet. Lurer på hvordan windows-fildeling håndterer dette når man velger nettverkstype = Hjem; om det bruker bare link-lokale adresser eller bruker et automatisk subnet filter. I prinsippet så kan de vel la "HomeGroup" være åpent, for det er bygget på IPSec(tror jeg) som har god sikkerhet.

 

Uansett, hvis dette blir vanlig er IPv6 ikke bare et onde -- det er veldig positivt for P2P applikasjoner hvis man kan koble direkte mellom maskiner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett så har vel Altibox sine brannmurer på plass i infrastrukturen et eller annet sted. Vet at det er vanlig å implementere felles brannmur som blokkerer bla. SMB trafikk ut av subnett på universiteter ol. (der alle har public IP'er).

 

Man kan sikkert fortsatt nå naboen, men fordelen med IPv6 er jo at folk ikke akkurat har få muligheter når de skal gjette seg til IPen din.

Lenke til kommentar

Det kom ikke klart frem om endringen bare gjelder Internett og pc delen eller om det gjelder alt ( av tv og teflon også)

 

Hvordan vil dett da virke mot aldre utstyr ?

får man da kostnadsfritt skiftet ut utstyr som ikke virker eller passer til det nye systemet ?

eller forlanger de betaling når utstyret må byttes ?

 

Der som har fulgt med på "riktig kanal" har også lagt merke til at jeg hadde en dispos med kundeservice til en av distributørene til Altibox

Lenke til kommentar

Det kom ikke klart frem om endringen bare gjelder Internett og pc delen eller om det gjelder alt ( av tv og teflon også)

 

Hvordan vil dett da virke mot aldre utstyr ?

får man da kostnadsfritt skiftet ut utstyr som ikke virker eller passer til det nye systemet ?

eller forlanger de betaling når utstyret må byttes ?

 

Der som har fulgt med på "riktig kanal" har også lagt merke til at jeg hadde en dispos med kundeservice til en av distributørene til Altibox

Du bør heller satse på IPv5, evt. 3.

Lenke til kommentar

Vil Altiboks' kunder da også få faste ip-adresser? Ser ikke helt problemet med det nå når de får ipv6

 

Altibox kunder har da allerede tilbud om fast ip for 10kr (tror jeg det er) i måneden, men det har hatt lite for seg da man effektivt sett aldri får ny ip fra Altibox selv om man henvender seg til support og eksplisitt ber om det.

 

Evt. så har jeg misforstått nøyaktig hva du sikter til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...