Gå til innhold

Feature: Slik ble Sony verdensleder på spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker godt første gang jeg så Playstation. Hadde ikke hørt noe om at det skulle komme noen ny konsoll, dette var jo før vi fikk internett så informasjon var jo ikke i nærheten slik det er idag.

 

Jeg hadde spisepause på skolen og bestemte meg for å gå til den lokale Elkjøp butikken for å se litt. Og der stod den....den lille boksen og det mest utrolige bil spillet jeg hadde sett.

 

Ridge Racer!

 

Husker jeg var helt sjokkert over hvor bra spillet så ut, det var helt utrolig den gang. Konsentrasjonen var ikke tilstede resten av den skole dagen for å si det slik :) Klarer ikke å huske hvor lang tid det tok før jeg kjøpte den....men kjøpt det ble både spillet og konsollen :D

 

http://youtu.be/QC3hUBqPXyg

Endret av _LarZen_
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg husker det spillet som virkelig imponerte meg var WipEout, jeg og en kamerat bare måpte på den utrolige 3D grafikken, den fete technomusikken fra ekte technoband og den langt mer "voksne" stilen spillet hadde. Det passet perfekt med overgangen vår til tenårene fra de mer "barnslige" og koselige 16-bit 2D spillene. Selv om Ridge Racer var en bra arkadeport, syns jeg WipEout hever seg en del hakk over det spillet: Det var langt flere baner (med stor variasjon i utseende og landskaper), grafikken var lynkjapp og musikken flere klasser over den nesten latterlige japan-elektronicaen i RR.

http://www.youtube.com/watch?v=bJAXNJeib58&hd=1

HD link: http://www.youtube.com/watch?v=bJAXNJeib58&hd=1

Endret av ResidentDante
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønte aldri hvorfor PS1 gjorde det så bra, grafikken var ikke mye å skryte av sammenlignet med datidens datamaskiner. Jeg var veldig glad i NES, og ønsket meg alltid en SNES i min oppvekst (Men sånt hadde vi ikke råd til). Husker jeg ble imponert over XBOX(1?) hos en kompis da vi prøvde Tekken, for det var et langt steg fra PS1. PS2 var også en solid oppgradering fra PS1, hadde en slik husker jeg...

Lenke til kommentar

Ah, gode minner.

Husker selv når jeg fikk Playstation i julegave sammen med Wipeout 2097 og Fifa 96,
vel og merke brukt av broren min siden det var jeg som brukte den og ikke han. :p

Den er også "chippa",

husker broren min hadde en lyssky kompis som kunne skaffe spill til 50,- per plate. :wee:

Har maskina enda,
og den fungerer like bra den dag i dag.

Endret av Malmern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg hadde min PS1 i et år før jeg kjøpte mitt første spill. Levde jo greit nok på demoene som fulgte med i spillmagasinene. Hendte jo også at man leide et og annet spill hos den lokale vhs sjappa eller kjøpte noen brukt spill på spiderman. Første flunkende nye spillet jeg kjøpte var Final Fantasy 7. Resten er historie! :D

Lenke til kommentar

Jeg husker best den tidlige tiden av PlayStation-årene, da jeg ikke hadde konsollen selv. Timene etter skolen ble fylt med mange kompisbesøk der vi spilte demoer og spill om og om igjen. Jumping Flash, Mortal Kombat III og Crash Bandicoot var nok de som ble hyppigst spilt. Mange ettermiddager ble tilbragt i diverse kjellerstuer rundt omkring i bygda.

 

Da onkel overrasket sine nevøer og sin niese med å impulskjøpe konsollen som gave, økte bare interessen. Derifra ballet det på seg med Crash Bandicoot 2: Coretx Strikes Back, Actua Soccer og ikke minst Final Fantasy VII som sørget for en uhyre JRPG-interesse i mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget imponert av denne artikelen :)

 

Hos meg var det Ridge Racer som var mitt første spill på PlayStation, det var inn på rommet til storebror til en vær tid når han ikke var hjemme :) Jeg og min mindre bror spilte det hele tiden, husker det var helt himmelsk :)

 

For å nevne siste setningen i denne artikelen:

Og hva finner Nintendo på etter floppen med Wii U? Vi kan bare vente og se.

 

Wii U vil da ikke floppe, bare vent til en etter den andre eksklusivene siger inn til konsollen så får den en annen lyd :)

Jeg har stor troa på Wii U, det er en fantastisk maskin.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte aldri hvorfor PS1 gjorde det så bra, grafikken var ikke mye å skryte av sammenlignet med datidens datamaskiner. Jeg var veldig glad i NES, og ønsket meg alltid en SNES i min oppvekst (Men sånt hadde vi ikke råd til). Husker jeg ble imponert over XBOX(1?) hos en kompis da vi prøvde Tekken, for det var et langt steg fra PS1. PS2 var også en solid oppgradering fra PS1, hadde en slik husker jeg...

 

Jeg tror ikke folk flest bryr seg så mye om teknikk og grafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en PlayStation ved juletider i 1995. Jeg husker også Ridge Racer godt fra lanseringen, men for min del var det en liten skuffelse. Jeg hadde allerede spilt arkadeversonen av Daytona USA et år i forveien, og hadde håpt på noe like bra som dette, selv om det selvsagt var for mye å forvente for en rimelig hjemmekonsoll.

 

Ridge Racer, Destruction Derby, Wipeout og Battle Arena Toshinden var for all del helt kurante spill, men for min vel var det Tekken som virkelig overbeviste meg. Når skal det sies at jeg ikke hadde spilt Virtua Fighter, så ble kanskje litt tatt på senga, men dette var virkelig noe annet enn Street Fighter og Mortal Kombat. Realistisk, nesten, og knappekombinasjonene ga jo faktisk mening.

 

Husker i starten jeg lette etter et slags Mario-surrogat, og prøvde meg med Rayman, Jumping Flash og Crash Bandicoot. Ålreit spill det, forsåvidt, men ingen av dem levde helt opp til Super Mario World eller Super Mario 64, og jeg må jo innrømme å ha misunnet N64-gutta den siste der. Etter Tekken (og Tekken 2!) tror jeg Final Fantasy VII var den neste store spillopplevelsen jeg hadde. Rundet dette tre ganger på rappen, og spiller det fortsatt iblant. Faktisk tror jeg jeg spilte det mer eller mindre konstant fra november til mars, da det ble byttet ut med Resident Evil 2. Jeg hadde hoppet over det første (var egentlig litt for ung da det kom ut), og kjøpte dette mer eller mindre på impuls, noe jeg aldri har angret på. Det er fortsatt en av mine absolutte favoritter, og jeg spiller dette også om igjen fra tid til annen. Helt klart min favoritt i serien, selv om jeg også liker de andre godt (har dog ikke spilt 6).

 

Ellers, brukte utallige timer på Vandal Hearts, Metal Gear Solid, Soul Reaver, Vagrant Story og Gran Turismo, og synes Square snart burde komme med et nytt Bushido Blade-spill.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte aldri hvorfor PS1 gjorde det så bra, grafikken var ikke mye å skryte av sammenlignet med datidens datamaskiner. Jeg var veldig glad i NES, og ønsket meg alltid en SNES i min oppvekst (Men sånt hadde vi ikke råd til). Husker jeg ble imponert over XBOX(1?) hos en kompis da vi prøvde Tekken, for det var et langt steg fra PS1. PS2 var også en solid oppgradering fra PS1, hadde en slik husker jeg...

 

Grafikken var ikke mye å skryte av i forhold til 95 pc'er? Du husker, om ikke helt feil, delvis feil. Det var noen konverteringer som ikke overgikk pc veronene spesielt mye, som f.eks Dark Forces, men selv det var penere og gikk helt glatt.

Men jo, spill som wipeout og Ridge Racer var penere og gikk bedre enn hva du fikk på pc i 1995. Kanskje med mindre du hadde en pc til 15 000 - 20.000. Ikke i dagens penger, men i DEN gangens penger.

 

Husker ikke prisen på ps1 i norgen, men som artikkelen sa, 299$, den er en billig penge i forhold til 20.000.

Det var nesten ingen som hadde gaming pc'er på samme måte som i dag, den gangen.

 

Jeg hadde ny pc i 1994. Året etter blåste ps1 sokkene av meg. Husk at playstation var laget for smood 3d grafikk, dette var før vi fikk 3d kort på pc. Det betydde ikke at pcn ikke kunne vise fin 3d, men det var mye tyngre for pcn å dra denne grafikken, uten 3d kort å hjelpe til.

 

Men allerede i 1996 fikk pc, duke nukem, som ps1 ikke klarte like bra grafikk som pc. 97 var pc en generasjon foran playstation. Ahh, gode gamle 90 tallet, hvor man på ett år gikk fra high end til low.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pøh, en PC kjørte ringer rundt konsollene allerede i '95. Forøvrig var '95 et bra spill-år på PC med titler som originale Command & Conquer, eventyrspill som The Dig og Full Throttle, grøsseren Phantasmagoria, Destruction Derby (også til PS1), og mye mer.

Hovedforskjellen var framvisningen. Der PCen i årevis hadde trallet rundt med 640x480 klare og fine piksler måtte konsollene helt fram til PS3/Xbox 360 måtte vise seg fram gjennom grøten av en lavoppløselig TV. Ikke før HD-ready TVer kom i stua ble det skikk på grafikken. Fra 95 og utover ble 800x600 standard på PCer så det var igrunn ikke noen konkurranse, og hovedårsaken til at jeg styrte unna alt av konsoller. Men ble en kløpper på PC-hardware. Ikke bare spilte vi, vi lærte hvordan maskineriet fungerte samtidig ;)

Lenke til kommentar

Mulig du tenker på Dead or Alive. Det første Tekken-spillet som dukket opp hos Microsoft var Tekken 6 på Xbox 360.

Du har selvsagt helt rett i det. Husker det var veldig innovativt og fascinerende grafikkmessig,

 

Grafikken var ikke mye å skryte av i forhold til 95 pc'er? Du husker, om ikke helt feil, delvis feil. Det var noen konverteringer som ikke overgikk pc veronene spesielt mye, som f.eks Dark Forces, men selv det var penere og gikk helt glatt.

Men jo, spill som wipeout og Ridge Racer var penere og gikk bedre enn hva du fikk på pc i 1995. Kanskje med mindre du hadde en pc til 15 000 - 20.000. Ikke i dagens penger, men i DEN gangens penger.

 

...

 

Men allerede i 1996 fikk pc, duke nukem, som ps1 ikke klarte like bra grafikk som pc. 97 var pc en generasjon foran playstation. Ahh, gode gamle 90 tallet, hvor man på ett år gikk fra high end til low.

Det er godt mulig at mitt førsteintrykk av PS1 ikke dukket opp umiddelbart etter lansering, men kanskje ett år eller to etter...

 

 

Pøh, en PC kjørte ringer rundt konsollene allerede i '95. Forøvrig var '95 et bra spill-år på PC med titler som originale Command & Conquer, eventyrspill som The Dig og Full Throttle, grøsseren Phantasmagoria, Destruction Derby (også til PS1), og mye mer

Måtte bare utheve noe av gullet du fant frem der, spesielt Phantasmagoria husker jeg, det var ganske sykt, og videoklippene inne i mellom der var voldsomme. Var ikke det fordelt utover 7 CDer?

 

Og til dere andre, sorry for off topic...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...